تایید اثر واکسن وریدی در پیشگیری از ابتلا به مالاریا

ترجمه: نغمه عبیری-
پژوهشگران موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) نتایج بدست آمده از فاز یک آزمایش‌های بالینی خود را در نسخه آنلاین مجله Science مورخ هشتم آگوست منتشر کردند. بر اساس این گزارش در آن بیش از 50 بزرگسال توسط واکسن مالاریای وریدی …

پژوهشگران موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) نتایج بدست آمده از فاز یک آزمایش‌های بالینی خود را در نسخه آنلاین مجله Science مورخ هشتم آگوست منتشر کردند. بر اساس این گزارش در آن بیش از 50 بزرگسال توسط واکسن مالاریای وریدی ساخته شده از کل پلاسمودیوم فالسی پاروم (Pf) sporozoites واکسینه شده بودند. یکی از نویسندگان این مقاله دکتر رابرت سدر، رئیس بخش ایمونولوژی سلولی مرکز تحقیقات واکسن NIAID است.

تا امروز تنها راه رسیدن به حفاظت طولانی مدت در مقابل مالاریا این بوده است تا اجازه داده شود تا افراد توسط پشه حامل Pf sporozoites (سلول‌هایی که در غدد بزاقی پشه آنوفل رشد می‌یابند) گزیده شوند. در واکنش به این گزیدگی انسان‌ها ممکن است ایمنی خود را افزایش دهند.

طی قریب به 40 سال هم کارایی این روش یعنی گزیدگی توسط پشه و هم کاستی‌های آن شناخته شده است. مالاریا یکی از بزگترین تهدیدات بین‌المللی انسان شناخته شده است. در سال 2010 با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی 216 میلیون مورد ابتلا به مالاریا و 655 هزار مرگ بر اثر آن در سراسر جهان وجود داشته است. حدود 91 درصد از این مرگ‌ها در منطقه آفریقا و پس از آن در منطقه جنوب شرق آسیا (6 درصد) و منطقه مدیترانه شرقی (3 درصد) رخ داده است. حدود 86 درصد از این مرگ و میرها در سطح جهان در میان کودکان رخ داده است.

پژوهش‌های جدید نوید بخش هستند.

با وجود نیاز مبرم برای حفاظت بهتر در برابر مالاریا تولید انگل‌‌هایی که به اندازه کافی برای واکسن تزریقی ضعیف هستند ولی هنوز زنده‌اند و سوخت و ساز فعالی دارند امکانپذیر نیست. اما پژوهش حاضر بسیار نوید بخش است. برای مثال در مجله Science گزارش شده است که دکتر سدر و همکارانش نشان داده‌اند که چگونه آنها واکسن PfSPZ که از Pf sporozoites ضعیف، ضدعفونی و خالص شده تهیه شده است را تولید کرده‌اند. بر اساس گفته نویسندگان، PfSPZ ایمن است و زمانیکه برای چهار تا شش بار برای 40 بزرگسال به صورت وریدی تجویز شده به خوبی توسط آنها تحمل شده است.

برای آزمایش‌های ایمنی دکتر سدر و همکارانش شرکت‌کنندگان در این مطالعه را به صورت وریدی درطول یک دوره یک ساله واکسینه کردند. برخی از افراد چهار دز واکسن را دریافت کردند و برخی دیگر پنج دز. تنها در یک سوم از گروهی که چهار دز واکسن دریافت کرده بودند مالاریا توسعه یافت درحالیکه در هیچ یک از آنهایی که پنج دز دریافت کرده بودند مالاریا گزارش نشد. پژوهشگران در نمونه خون افراد مشاهده کردند که هرچه تعداد دز واکسن دریافتی بیشتر شود، تعداد آنتی‌بادی‌های مخصوص sporozoite بیشتر می‌شود. سلول‌های T نیز به sporozoiteهای ضعیف واکسن در پاسخ به میزان دز، واکنش نشان دادند و واکسن به خوبی توسط افراد تحمل شد.

مسیر وریدی

پژوهشگران این مطالعه همچنین بیان کرده‌اند که در حال حاضر دو آزمایش بالینی واکسن PfSPZ نشان داده‌اند که تزریق وریدی این واکسن ایمنی و اثر حفاظتی بیشتری را در مقایسه با تزریق داخل پوستی و زیر پوستی القا می‌کند. این یافته‌ها با مطالعات قبلی بر روی پستانداران به غیر از انسان مطابقت داشته است که در آن تزریق وریدی باعث القای بیشتر آنتی بادی بر علیه PfSPZ شده بود.

پژوهشگران متوجه شدند که درحالیکه مسیر وریدی به طور معمول برای اقدامات درمانی در انسان‌ها استفاده می‌شوند، از این روش قبلا برای تجویز واکسن بیماری‌های عفونی استفاده نشده است. مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالینی واکسن PfSPZ که توسط تزریق وریدی انجام شد در حال حاضر در آفریقا، اروپا و ایالات متحده برای گسترش اطلاعات مهم در مورد واکسن برای توسعه در بخش بالینی، در حال انجام است.

منبع: http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/intravenous-vaccine-proves-protective-against-malaria/81248700/

ترجمه: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.