برخورد رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با پیشکسوتان متخصص/ درخواست متخصصان حوزه بیوتکنولوژی برای تغییر مدیریت این پژوهشگاه

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری- در جلسه عصر دیروز کمیته جوانان حزب توسعه و اعتدال که از متخصصان بیوتکنولوژی کشور و روسای انجمن‌های مرتبط دعوت شده بود تا گزارشی در مورد وضعیت بیوتکنولوژی و چالش‌های موجود در این جلسه ارائه شود، دکتر ایوب آرپناهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به این موضوع …

در جلسه عصر دیروز کمیته جوانان حزب توسعه و اعتدال که از متخصصان بیوتکنولوژی کشور و روسای انجمن‌های مرتبط دعوت شده بود تا گزارشی در مورد وضعیت بیوتکنولوژی و چالش‌های موجود در این جلسه ارائه شود، دکتر ایوب آرپناهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به این موضوع که شاخص بررسی توسعه علمی تنها تعداد مقالات نیست گفت: "کیفیت مقالات با شاخص‌های مختلفی که ارزیابی شده بسیار افت پیدا کرده است. آیا همان شاخص تعداد مقالات نمی‌تواند به توسعه کشور کمک کند؟ واقعیت اینست که نه، کیفیت مقالات تضمین کننده تکمیل چرخه علم تا ثروت خواهد بود. ما علم کاربردی را برای رفع نیازهای جامعه تولید می‌کنیم. وقتی این علم نمی‌تواند به فناوری و بعد از آن به محصول برسد بنابراین تعداد مقالات به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده توسعه علمی کشور باشد."

دکتر آرپناهی در ادامه گفت: "پایه گذاری بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری در کشور توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌‌فناوری و دیگری ستاد توسعه زیست‌فناوری است که همان شکل تغییر یافته شورای عالی زیست‌فناوری است. مدیریت این دو سازمان هم با یک نفر یعنی آقای دکتر عباس صاحبقدم لطفی است. من کاری به شخص ندارم بلکه به عنوان یک بیوتکنولوژیست کار به نحوه مدیریت دارم. در حوزه علم و فناوری یکی بودجه و امکانات اثرگذار است و دیگری نیروی انسانی متخصص و سوم مدیریت است. اگر مدیریت صحیح نباشد و شما نیروی انسانی متخصص خیلی قوی داشته باشید و بودجه و امکانات خیلی عالی در اختیار داشته باشید هر دو تا ضایع خواهند شد. الان چیزی که در بیوتکنولوژی کشور اتفاق افتاده است اینست که افرادی که تخصص لازم را ندارند در این حوزه مدیریت را بر عهده دارند و در تمام سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان مطالبی که ارائه کرده‌اند حتی برای دانشجویان بیوتکنولوژی هم کاملا روشن شده است که این افراد تخصص ابتدایی در حوزه بیوتکنولوژی ندارند."

دکتر آرپناهی با تاکید این مطلب که این افراد متاسفانه توانمندی مدیریتی هم ندارند افزود : "برای همین این افراد مجبور می‌شوند در حوزه خودشان بسیار بسته عمل کنند و در حوزه بیوتکنولوژی با متخصصان بیوتکنولوژی مشورت نکنند و کوچکترین انتقاد را با یک برخورد قهرآمیز، با پرونده سازی و …‌سازی افراد پاسخ می‌دهند چراکه نمی‌توانند در برابر هدف پاسخگو باشند."

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری از رسانه‌ها خواهش کرد که این موضوع را انعکاس بدهند و از مسئولینی مانند مجلس، دولت و نهادهای تاثیرگذارهم تقاضا کرد که به این مسئله رسیدگی کنند و افزود : "کشور در حال از دست دادن یک فرصت اساسی است. بیوتکنولوژی الان در دنیا رشد نمایی دارد و اگر رشد آن به حالت اشباع برسد دیگر رسیدن ایران به آن مرحله محال خواهد بود. ما تا کنون چند محصول را از آزمایشگاه شروع کردیم و آنرا به صنعت رساندیم؟ نقش مدیریت و هدایت این قضیه را چه کسی باید انجام بدهد؟ قطعا پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به عنوان مهمترین و بزرگترین پژوهشگاه جامع در تمام حوزه‌های بیوتکنولوژی و همچنین ستاد توسعه زیست‌فناوری به عنوان نهاد سیاست‌گذاری و هدایت بیوتکنولوژی باید این کار را انجام بدهند.

اگر به آمار مقالات و یا دستاوردهای پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری نگاه بکنیم، این پژوهشگاه دستاوردهای بسیار خوبی داشته است، اما شاید تنها 5 درصد از ظرفیت ما استفاده شده است. اتفاقا بیشترین برخورد و بیشترین محدودیت با افرادی در این پژوهشگاه شده است که بیشترین دستاوردها را داشته‌اند. قصد چه بوده و چه نیتی وجود داشته است؟ افرادی که هم در چاپ مقالات که روی آن مانور زیادی داده می‌شود، موفق‌تر بوده‌اند و هم افرادی که در توسعه زیست‌فناوری محصولی را تولید کرده‌اند بیشترین برخورد با آنها صورت گرفته است. دولت محترم حدود بیست روز یا یک ماه پیش رفته‌اند پیش مقام معظم رهبری، ایشان به دو مسئله اشاره کرده‌اند که به علم و اقتصاد توجه ویژه بشود چراکه ما شرایط بسیار بسیار خطرناکی را داریم. چرا در حوزه علم و فناوری مقاومت صورت می‌گیرد؟ اگر قرار باشد در دولت جدید همان افراد سر کار باشند و همان سیاست‌ها را ادامه بدهند و اعمال بکنند پس ما برای چه انتخابات برگزار کردیم؟"

دکتر آرپناهی در پایان تاکید کرد: "این دو مرکز یعنی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و ستاد توسعه زیست فناوری با شرایط بحرانی مواجه هستند و اعضای هیئت علمی که تنها حدود 70 تا عضو هیئت علمی متخصص در حوزه بیوتکنولوژی دارد، دچار بی‌انگیزگی شده‌اند و با آنها به شدت برخورد می‌شود. الان خیلی راحت نامه اخطار می‌آید که چرا اعتراض می‌کنید، و یا اظهار نظر می‌کنید. آنچه درخواست جامعه متخصصان بیوتکنولوژی است کاملا مشخص است انتصاب فردی توانمند و متخصص و هماهنگ با دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران است برای پیشرفت در این حوزه که امیدواریم بیشتر از این موقعیت‌ها را از دست ندهیم."

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.