پیشنهاد انجمن‌های علمی به دکتر روحانی: دست همکاری علمی ایران را به سوی جهان دراز کنیم.

انجمن‌های علمی طی نامه‌ای متنی را به دکتر روحانی پیشنهاد کردند تا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بگنجاند. این متن به شرح زیر است.
متن پیشنهادی پنج انجمن علمی ایمنی زیستی، علوم زراعت و اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، ژنتیک و فیزیولوژی گیاهی ایران جهت …

انجمن‌های علمی طی نامه‌ای متنی را به دکتر روحانی پیشنهاد کردند تا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بگنجاند. این متن به شرح زیر است.

متن پیشنهادی پنج انجمن علمی ایمنی زیستی، علوم زراعت و اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، ژنتیک و فیزیولوژی گیاهی ایران جهت درج در سخنرانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

تولید سلاح‌های کشتار جمعی اعم از سلاح‌های بیولوژیک، شیمیایی و اتمی در دکترین دفاعی اسلام، جمهوری اسلامی ایران و وجدان آگاه بشری جایگاهی ندارد. این حقیقتی است که رهبری سیاسی و مذهبی ایران علاوه بر صدور فتوای حرمت ساخت، استفاده و نگهداری ازاین قبیل سلاح‌ها بارها و بارها تاکید داشته‌اند ولی جمهوری اسلامی ایران تقویت بنیه دفاعی خود را تنها و تنها با حفظ امنیت ملی و جلوگیری از تعرض احتمالی نظیر آنچه از سوی صدام حسین اتفاق افتاد، همچنان ادامه خواهد داد؛ اگرچه، رویکرد ایران در عرصه تعاملات بین‌المللی به ویژه در دولت جدید (اعتدال) مشارکت در توسعه صلح و دوستی بین همه کشورها، ملل و اقوام جهان است. جمهوری اسلامی ایران خود را به عنوان شریکی مطمئن برای توسعه علم و فناوری با هدف رفع فقر و گرسنگی از طریق توسعه پایدار، رفع تبعیض، توسعه بهداشت به ویژه تامین آب شرب بهداشتی، تامین و تضمین امنیت غذایی، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی و افزایش تبادلات فرهنگی به جهانیان عرضه می‌کند. سرعت رشد علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را ایجاد می‌کند که نه تنها در مواجهه با رشد فزاینده جمعیت و پدیده گرم شدن کره زمین و در موضوع بسیار حیاتی کنترل تنش‌های محیطی در کشاورزی، بلکه در توسعه علوم و فنون نو نظیر مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و فناوری‌های محیط زیست دوستانه دیگر نقش ایفا کنند. برای نیل به این اهداف، دست همکاری ایران به سوی همه جهان دراز است. اما در همین راستا پیدایش و توسعه آپارتاید علمی به مفهوم ممانعت از دستیابی همه اقوام و ملل به انتشار یافته‌های علمی از چالش‌های اساسی پیش روست که تجلی آن صدور بخشنامه‌های رسمی از سوی یکی از کشورها برای عدم داوری و انتشار مقالات ارائه شده از سوی دانشمندان ایرانی در برخی از نشریات نمایه شده در ISI است. جمهوری اسلامی ایران رجای واثق دارد که دوره "گالیله‌ کشی" به پایان خود رسیده است و پیشرفت و توسعه علوم و فناوری ارتباطات مانع از انتشار آزاد اطلاعات علمی خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این اقدام و تقاضای تجدید نظر،کماکان به توسعه علمی و انتشار یافته‌های پژوهشی برای استفاده همه ابنای بشر ادامه خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.