با شروع کشت بادمجان تراریخته در بنگلادش، ایران در مهندسی ژنتیک از بنگلادش هم عقب افتاد!

بنگلادش رسما کشت اولین محصول تغییریافته ژنتیک (تراریخته) را که بادمجان تراریخته است، آغاز کرد. وزیر کشاورزی بنگلادش، ماتیا چاودری به طور رسمی نشاء‌های بادمجان تراریخته را بین 20 کشاورز از مناطق جمالپور، قاضی‌پور، پابنا و رنگ‌پور در مراسمی که در شورای تحقیقات کشاورزی بنگلادش (BARC) که توسط …

بنگلادش رسما کشت اولین محصول تغییریافته ژنتیک (تراریخته) را که بادمجان تراریخته است، آغاز کرد. وزیر کشاورزی بنگلادش، ماتیا چاودری به طور رسمی نشاء‌های بادمجان تراریخته را بین 20 کشاورز از مناطق جمالپور، قاضی‌پور، پابنا و رنگ‌پور در مراسمی که در شورای تحقیقات کشاورزی بنگلادش (BARC) که توسط موسسه تحقیقات کشاورزی بنگلادش (BARI) در تاریخ 22 ژانویه 2014 برگزار شده بود، توزیع کرد.

در این مراسم وزیر کشاورزی گفت: " بعد از انجام آزمایش‌های مختلف مورد نیاز در داخل و خارج از کشور تصمیم به کشت بادمجان تراریخته گرفتیم. ما زمان طولانی را برای انجام تمامی آزمایش‌های مثبت و منفی برای کشت این رقم سپری کرده‌ایم".

بر اساس گفته مدیر موسسه تحقیقات کشاورزی بنگلادش (BARI)، دکتر رفیق الاسلام موندال که او نیز در این مراسم صحبت می‌کرد، بذرهای بادمجان تراریخته تا پایان سال در دسترس تمامی کشاورزان در کل کشور قرار خواهد گرفت.

دولت بنگلادش راه را برای رهاسازی بادمجان تراریخته هموار کردبعد از آنکه کمیته ملی ایمنی زیستی وزارت محیط زیست و جنگل‌ها به طور رسمی رهاسازی بادمجان تراریخته را در 30 اکتبر 2013 تصویبکرد.

گفتنی است فناوری هراسان همواره بر عدم کشت محصولاتی که مستقیما به مصرف انسان می‌رسند تاکید کرده و آن را تابو و خط قرمز خود تلقی می‌کردند. البته از همان اولین روزهای کشت محصولات تراریخته ذرت تراریخته به صورت آرد و روغن مستقیما در سبد غذایی مردم جهان و از جمله ایرانیان قرار داشته است. از سوی دیگر با کشت برنج تراریخته در ایران و چین از سال 1383 به بعد این گروه از مخالفین دانایی ستیز محصولات پاک و سالم تراریخته خلع سلاح شده بودند اما با به روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و مدیران فناوری هراس منصوب وی که یکی از آنها هنوز به نوعی بر سر کار است تولید محصولات تراریخته در ایران متوقف شد و موجب شد ایران از بورکینافاسو و میانمار و مصر هم عقب بماند. اکنون با کشت بادمجان تراریخته در بنگلادش فواید این فناوری برای فقیرترین مردم جهان عینی‌تر شده است. امید است با تغییر و تحول مدیران بیوتکنولوژی کشور امکان تولید این نوع محصولات در کشور فراهم شود و ایران بتواند جایگاه سابق خود را در مهندسی ژنتیک بازیابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

http://btbrinjal.tumblr.com/seedlings

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.