دکتر وطنی: انجمن‌های علمی کشور می‌توانند در تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان نقش آفرینی کنند.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری- سومین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور امروز توسط شورای انجمن‌های علمی ایران در پژوهشگاه نیرو با حضور انجمن‌های علمی، نمایندگان مجلس و دکتر وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علم و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.
در این همایش که با شعار “پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی” و با هدف تبیین نقش و جایگاه انجمن‌های علمی ایران در توسعه علمی و پیشرفت علم و …

سومین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور امروز توسط شورای انجمن‌های علمی ایران در پژوهشگاه نیرو با حضور انجمن‌های علمی، نمایندگان مجلس و دکتر وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علم و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

در این همایش که با شعار "پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی" و با هدف تبیین نقش و جایگاه انجمن‌های علمی ایران در توسعه علمی و پیشرفت علم و فناوری برگزار شده بود، مهندس ابوالفضل بهره‌دار، رئیس شورای انجمن‌های علمی ایران و رئیس انجمن علمی مهندسی حمل و نقل ایران با بیان این مطلب که مجموعه کشورهای پیشرفته ضرب آهنگ علم و فناوری را پشت سر گذاشته‌اند تا به پیشرفت برسند گفت: "این پیشرفت تنها از طریق تولید علم و مقاله به دست نیامده است بلکه چرخه تبدیل علم به ثروت اصلی‌ترین بخش این پیشرفت بوده است. چگونه است که ما در سال 1383 جشن خودکفایی گندم را گرفتیم ولی امسال تنها 7 میلیون تن گندم وارد کشور می‌کنیم؟".

مهندس بهره‌دار افزود: "حرف ما به دولتمردان و مجلس اینست که ما انجمن‌های علمی با یک ظرفیت 150 هزار نفری می‌خواهیم در تصمیم‌سازی علم و فناوری نقش داشته باشیم. انجمن‌های علمی به این دلیل که از جنس مردم هستند مشکلات جامعه را بهتر می‌بینند و حساسیت سیاسی خاصی هم ندارند. آنچه که می‌تواند به گوش افراد تصمیم‌گیر از طرف انجمن‌های علمی برسد مطالب ناب و بدون حاشیه است. انجمن‌های علمی می‌توانند با دولت و مجلس همراه شوند".

در ادامه دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علم و فناوری رئیس جمهور با بیان این مطلب که حدود 12 سال عضو شورای کمیسیون انجمن‌های علمی بوده است و آشنایی کاملی از انجمن‌های علمی دارد و از نزدیک با حدود 150 انجمن علمی تعامل داشته است گفت: "امیدواریم با کمک دکتر براری و مهندس بهره‌دار مشکلات انجمن‌های علمی به حداقل برسد. امیدوارم در آینده عنوان این همایش به توسعه علم، فناوری و نوآوری تغییر یابد و کلمه نوآوری هم به آن افزوده شود چون این سه بخش به صورت زنجیره‌ای به هم متصلند. در حال حاضر 13 ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی داریم که در حوزه کاری من هستند. من خوشحال هستم که که بگویم که تقریبا تمامی عزیزانی که در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند حداقل عضو یک انجمن علمی کشور هستند. خود من بنیانگذار شش انجمن علمی بودم و هم عضو آنها هستم. واقعیت اینست که بدون همفکری و همکاری شما عزیزان هیچ کاری که منجر به توسعه پایدار و نیل به شاخص‌های موجود در سندهای بالادستی مانند سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور شود، صورت نخواهد گرفت. بنابراین انجمن‌های علمی کشور باید رسالت از ایده تا ثروت را تعقیب کنند. در قانون ما در پایان برنامه پنج ساله توسعه رقم 20 هزار شرکت دانش‌بنیان نوشته شده است. قانونی که در آن تا 15 سال برای همین شرکت‌ها معافیت مالیاتی در نظر گرفته است. یکی از معضلات شرکت‌های دانش‌بنیان این مسائل هستند که خوشبختانه قانون‌گذار این تسهیلات را فراهم کرده است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ما انصافا در حد بضاعت و توان کشور ما نیست و انجمن‌های علمی کشور می‌توانند در تشخیص صلاحیت این شرکت‌های دانش‌بنیان نقش آفرینی داشته باشند".

دکتر وطنی در ادامه افزود: "تقاضای من از دکتر براری اینست که برآیند این نشست به ما ارائه شود و از شما خواهش می‌کنم که معاونت علم و فناوری را از آنجاییکه هم واژه علم و هم فناوری آن متعلق به شماست، خانه خود بدانید. ما درها را در آنجا برای شما باز گذاشته‌ایم و من امیدوارم که این ارتباط فقط یک مکاتبه نباشد. دوستان در آنجا حضور پیدا کنند و ساختار همکاری را به من ارائه بدهند".

معاون توسعه فناوری معاونت علم و فناوری رئیس جمهور با اعلام این خبر که اولین نشست یک‌روزه بین صاحب‌نظران و متخصصان بخش اقتصاد و فناوران کشور در 24 اسفند امسال در حضور دکتر ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور برگزار خواهد شد گفت: "خواسته من از انجمن‌های علمی اینست که در تعریف و داوری طرح‌های فناورانه و هم نظارت بر اجرای این طرح‌ها نقش آفرینی داشته باشند و به ما راهکار نشان بدهند. دولت مصمم است برای آن بخش‌هایی که کشور ممکن است از تحریم‌های جهانی آسیب ببیند راهکار ارائه دهد. هر انجمنی که بتواند در راستای رفع یا کاهش آسیب ناشی از تحریم‌ها به ما کمک کند مورد حمایت و پشتیبانی ما قرار خواهد گرفت. امیدواریم با ساختار همکاری که از سوی شما انجمن‌های علمی ارائه می‌شود همکاری شما انجمن‌های علمی با نهادهای دولتی تداوم داشته باشد".

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.