توسعه کشت محصولات تراریخته در اروپا

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری- خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تاریخ 2 اسفند 1392 خبری را با عنوان ” کاشت ذرت ترایخته در فرانسه ممنوع شد” منتشر کرد. در این خبر آمده بود که فرانسه در آستانه رسیدن فصل کشت ذرت، برای …

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تاریخ 2 اسفند 1392 خبری را با عنوان " کاشت ذرت ترایخته در فرانسه ممنوع شد" منتشر کرد. در این خبر آمده بود که فرانسه در آستانه رسیدن فصل کشت ذرت، برای جلوگیری از کاشت ذرت تراریخته از سوی کشاورزان  این کشور اقدام کرده است. همچنین در این خبر آمده بود که فرانسه درصدد تصویب قانونی است که تحت آن، تولید هر گونه ذرت تراریخته در آن کشور ممنوع می‌شود.

برای روشن شدن موضوع به سراغ یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی رفتیم و از ایشان صحت و سقم این خبر را جویا شدیم. دکتر سيدالیاس مرتضوی، قائم مقام پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در امور مهندسي ژنتيك در این خصوص گفت: "تصميم‌گيري در خصوص صدور مجوز کشت محصولات تراریخته در اروپا بر عهده مرجع ايمني غذايي اتحادیه اروپا (EFSA) است. اين مرجع اتحادیه اروپا پيش از اين مجوز کشت ذرت تراریخته MON810 توليد مونسانتو (آمريكا) را که مقاوم به آفات است، صادر کرده است. همچنین اتحادیه اروپا قرار است مجوز كشت يك رقم ذرت تراريخته ديگر موسوم به ذرت پایونیر 1507 (توليد مشترك دوپونت و داو) را هم برای کشت تصویب کند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA)، پنج کشور اتحادیه اروپا در سال 2013 با سطح زیر کشت 148013 هکتار، 15 درصد بیشتر از سال 2012، به کشت ذرت تراریخته مقاوم به آفات پرداخته‌اند. همچنین اسپانیا بزرگترین پذیرنده کشت محصولات ترایخته است که 94 درصد از کل سطح زیر کشت ذرت تراریخته مقاوم به آفات در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است".

دکتر مرتضوی با تاکید بر اینکه در گزارش مذكور که تنها گزارش مورد تایید جهانی در مورد آخرین وضعیت تجاری‌سازی محصولات تراریخته است، آمده است که بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2011 در اروپا انجام شد ثابت شده است که محصولات تراریخته ایمن هستند گفت: "دولت سوسياليست فرانسه بر اثر برخي از فشارهاي وارد آمده از طرف برخي از محافل آن كشور يك فرمان موقت مبني بر ممنوعيت كشت اين محصول صادر كرده است. همچنين اين دولت، بر آن است تا در نشست اتحاديه اروپا که قرار است تا دو هفته دیگر در تاریخ 9 مارس برگزار شود، نظر خود مبني بر تغيير مرجع صدور مجوز کشت محصولات تراریخته را به رأي بگذارد تا در صورت تصويب، اين تصمیم‌گیری به خود کشورهاي عضو اتحاديه اروپا واگذار شود. از آنجاییکه شروع فصل زراعی کشت ذرت در فرانسه از نيمه‌ي دوم ماه مارس آغاز می‌شود، دولت فرانسه با اعلام منع موقت کشت ذرت ترایخته می‌خواهد تا زمان بررسي موضوع در جلسه پیش‌روی، کشت این محصول به وسيله کشاورزان كشور خود را به تعویق اندازد تا شايد در آینده بتواند از آن جلوگیری کند". گفتني است، سرعت پذيرش محصولات تراريخته در بين كشاورزان و مردم كشورهاي اتحاديه اروپا اين نگراني را نيز براي دولت سوسياليست فرانسه به وجود آورده است كه صنايع توليد بذر در كشور فرانسه با مشكلات عديده‌اي روبرو شوند و اين موضوع بر مشكلات اقتصادي كنوني اين كشور بيفزايد.

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.