وضعیت بادمجان تراریخته تجاری‌سازی شده در بنگلادش

ترجمه: نغمه عبیری- سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) اخیرا اقدام به انتشار مطلبی با عنوان “وضعیت بادمجان تراریخته تجاری‌سازی شده در بنگلادش” کرده است. این گزارش بررسی دقیق و تجزیه و تحلیلی از عادی‌سازی کشت بادمجان تراریخته در بنگلادش (حذف نظارت دولتی از ارزیابی علمی، ایمنی زیستی و رهاسازی تجاری تا کشت آن) را ارائه می‌کند.
بنگلادش اولین کشوری است که کشت تجاری چهار واریته از بادمجان‌ تراریخته مقاوم به آفات را در …

سرویس بین‌المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) اخیرا اقدام به انتشار مطلبی با عنوان "وضعیت بادمجان تراریخته تجاری‌سازی شده در بنگلادش" کرده است. این گزارش بررسی دقیق و تجزیه و تحلیلی از عادی‌سازی کشت بادمجان تراریخته در بنگلادش (حذف نظارت دولتی از ارزیابی علمی، ایمنی زیستی و رهاسازی تجاری تا کشت آن) را ارائه می‌کند.
بنگلادش اولین کشوری است که کشت تجاری چهار واریته از بادمجان‌ تراریخته مقاوم به آفات را در تاریخ 30 اکتبر 2013 تصویب کرده است. بعد از این تصویب، 20 کشاورز اقدام به کشت نهال‌های بادمجان تراریخته در مساحتی بیش از 2 هکتار، در چهار منطقه مناسب برای کشت بادمجان در بهار 2014 کردند. گفتنی است، بادمجان تراریخته به کشاورزان کمک می‌کند تا سلامت و مقاومت در برابر بیماری بادمجان را افزایش دهند و به طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش استفاده از سموم آفت‌کش و همچنین به طور قابل توجهی باعث افزایش عملکرد محصول شوند.
وزیر کشاورزی بنگلادش، خانم ماتیا چادهاری در پیامی که در خلاصه 47 منتشر شده است، از استفاده از بادمجان تراریخته در بنگلادش حمایت کرده است و تصویب تجاری‌سازی بادمجان تراریخته را به عنوان گامی در مسیر درست تایید کرده است. وزیر کشاورزی بنگلادش با تبریک به نویسندگان این اثر برای گردآوری حقایق در مورد بادمجان تراریخته در بنگلادش و جامعه جهانی، از این اثر به عنوان یک سند جامع یاد کرد که می‌تواند به خوانندگان کمک کند تا درک منطقی از رهاسازی تجاری بادمجان تراریخته در بنگلادش داشته باشند.
برای مشاهده این گزارش به لینک‌های زیر مراجعه بفرمایید.

ترجمه: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.