بازتاب گسترده سفر دکتر کویین به ایران

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور- با گذشت یک ماه از سفر دکتر کنث کویین، رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا، همچنان بازتاب گسترده ای از آن در رسانه‌های داخلی و خارجی مشاهده می‌شود.
سایت خبری تابناک به نقل از عصر ایران مطلبی را با عنوان …

با گذشت یک ماه از سفر دکتر کنث کویین، رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا، همچنان بازتاب گسترده ای از آن در رسانه‌های داخلی و خارجی مشاهده می‌شود.

سایت خبری تابناک به نقل از عصر ایران مطلبی را با عنوان: "دیپلمات امریکایی: ایرانی‌ها فوق‌العاده هستند"منتشر کرد. متن خبر به این شرح است:

"يک ديپلمات کهنهکار آمريکايی که ماه گذشته به ايران سفر کرده بود از نتايج سفرش اظهار خرسندی و ابراز اميدواری کرد که در آينده تماس‌های بزرگتری بين دو کشور رخ دهد.

به گزارش عصر ایران، کنث کوئين ديپلمات برجسته آمريکايی که رياست بنياد جهاني غذا را برعهده دارد ماه گذشته به ايران سفر و در کرج در همايشی تحت عنوان بزرگداشت نورمن بورلاگ سخنراني کرد. کوئين پس از بازگشت به آمريکا در گفتگويی به بيان خاطراتی از اين سفر پرداخته است.وی با بيان اينکه از دريافت دعوتنامه برایسفر به ايران و سخنرانی در مراسم بورلاگ متعجب شده است مي­گويد:نميدانستم دکتر بورلاگ تا اين حد در ايران شناخته شده و مورد احترام است.

اين ديپلمات سابق آمريکا در ادامه به تمجيد از پذيرايی ايرانی‌ها در دوران اقامتش پرداخته و ابراز می‌کند: برخوردی بهتر از اين نمی‌شد بکنند و هرکسیکه با او ملاقات کرديم به گرمی مهمان‌نوازي کرد، مردم هم متعجب و هم خوشحال بودند که ما آمريکايی هستيم، وقتی می‌گفتيم ما آمريکايی هستيم تعجب مي‌کردند.

وی به بيان تجارب خود از غذاهای ايرانیپرداخته و عنوان می‌کند: در اين سفر فرصت داشتيم که بدون واسطه با فرهنگ ايران آشنا شويم و مردمي که مارا می‌ديدند می‌خواستند به ما هديه بدهند مثلاً وقتي همسر من در مهمانسرا انگشتر يکی از کارکنان زن را ديد و درباره زيبايی آن تعريف کرد آن خانم قصد داشت به اصرار انگشترش را به همسرم هديه دهد هرچند همسر من نپذيرفت اما اين حرکت زيبا به دل ما نشست.

کوئين در ادامه به خاطره رفتن به يک رستوران سنتي در اطراف کرج اشاره می‌کند و می‌گويد: در رستورانی سنتی روی تخت‌های بزرگ به صورت دايره‌وار نشستيم و انواع خوراکی ايرانی در فضا و حسی شاد بود و من انواع کباب ايرانی و ماهیکبابی را امتحان کردم و حس بودن در محيطی سنتی برايمان خاطره‌انگيز شد.

کوئين اضافه می‌کند: غذای ايرانی را دوست داشتم و البته به خوردن نان و پنير و گردو عادت کرده بودم تا اينکه در نهايت همسرم مداخله کرد و جلوی زياده‌روی من را گرفت هرچند در نهايت با اضافه وزن از ايران برگشتم. اين ديپلمات سابق آمريکا در ادامه درباره روابط با ايران نيز اظهار می‌کند: مسائل وضعيت جوي و آب، آموزش و تبادلات آموزشی زمينه‌هايی هستند که دو کشور می‌توانند همکاری بيشتری کنند، فرصت‌هايی در زمينه‌های ورزشی هم هست و خوب می‌شود چند کشتی‌گير ايرانی به آمريکا بيايند.

او سخنانش را اينگونه پايان می‌دهد: با توجه به سفرم و ديدارم با برخی ايرانی‌ها فکر می‌کنم مردم ايران، مردم فوق العاده‌ای هستند و بسياری چيز‌ها مي‌تواند نقاط مشترک برای ايرانی‌ها و آمريکايی‌ها باشد و مي‌توانيم با هم از اين‌ها لذت ببريم.بی‌صبرانه منتظرم و اميدوارم گام‌های کوچکی که ما در اين سفر برداشتيم در سال‌های آينده منجر به تماس‌های بزرگ‌تری شود و ما موضوعاتی پيدا کنيم که می‌توانيم مشترکاً انجام دهیم."

یادآور می‌شود که دکتر کویین شهریور ماه گذشته به دعوت پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی برای شرکت در مراسم بزگداشت نورمن بورلاگ، که همزمان با اولین کنگره بین‌المللی علوم زراعت واصلاح نباتات در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج برگزار شد به ایران سفر کرده‌بود. وی در سخنرانی خود در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از فرصت حضور در ایران، از پژوهشگرهای ایرانی فعال در زمینه اصلاح نژاد گندمدعوت کرده بود تا در مراسم اهدای جایزه جهانی غذا در محل این بنیاد در ایالت آیوا حضور داشته باشند. وی همچنین اظهار امیدواری کرده بود که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا بتوانند در آینده همکاری‌های خود را در زمینه اهداف مشترکی از جمله امنیت غذایی جهانی گسترش دهند. گفتنی است، دکتر کویین اولین و تنها دیپلمات برجسته آمریکایی است که پس از قطع رابطه دیپلماتیک به دعوت یک مقام ایرانی وارد کشورمان شده است.

فایل ویدئویی مصاحبه وی در مورد سفرش به ایران در آدرس زیر قابل دسترس است. سایر اخبار مرتبط با مراسم بزگداشت نورمن بورلاگ و اولین کنگره بین‌المللی علوم زراعت واصلاح نباتات در پایگاه خبری مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران (http://www.irbic.ir) قابل دسترسی است.

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور

https://www.youtube.com/watch?v=3IVqJ284K8A

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.