اعتراض انجمن‌های علمی به رئیس جمهور در مورد بودجه تحقیقات کشاورزی در سال 94

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور- اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی ایران با ارسال نامه‌ای به دکتر روحانی از کم‌توجهی دولت به بخش کشاورزی، بویژه تحقیقات کشاورزی، در لایحه بودجه سال 1394 ابراز نگرانی کرد. در این نامه از بخش کشاورزی به عنوان عامل مؤثری در تقویت اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و پایداری منابع یاد شده است. انجمن‌های علوم کشاورزی …

اتحادیه انجمنهای علوم کشاورزی ایران با ارسال نامه‌ای به دکتر روحانی از کمتوجهی دولت به بخش کشاورزی، بویژه تحقیقات کشاورزی، در لایحه بودجه سال 1394 ابراز نگرانی کرد. در این نامه از بخش کشاورزی به عنوان عامل مؤثری در تقویت اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و پایداری منابع یاد شده است. انجمنهای علوم کشاورزی مدرن کشور کمبود سرمایه را مانعی برای افزایش تولید با تکیه بر بهرهوری دانستهاند. اعضای این اتحادیه همچنین با ذکر این نکته که بودجه بخش کشاورزی در سال 1394 حتی تورم برآورد شده در لایحه را نیز فراهم نمیکند هشدار دادند که غفلت از بخش کشاورزی باعث خروج سرمایه از این بخش خواهد شد. در پایان اعضا به اتفاق از ریاست جمهوری درخواست کردهاند تا نحوه تخصیص بودجه به بخش کشاورزی و به طور خاص تحقیقات کشاورزی در سال 1394 تغییر کند. متن کامل نامه به شرح زیر است:

 

"کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه در کشور ماست"

مقام معظم رهبری

 

جناب آقای دکتر روحانی                                                                            

رئیس محترم جمهور

سلام علیکم.

با احترام، ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده حضرتعالی و همکاران محترم، چنانچه مستحضرید و نتایج مطالعات مختلف داخلی و بین المللی نشان می‌دهد، بخش کشاورزی با آثار پیشین مشهود و اثبات شده و آثار پسین در حال گسترش، می‌تواند در تقویت اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود و کاهش فقر، اشتغال‌زایی و پایداری سایر منابع بسیار موثر باشد. بند های 6 و 7 سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري نیز بر اهمیت تامین امنیت غذایی با هدف کاهش وابستگی کشور تاکید دارند.

اما بروز توانایی‌های بخش کشاورزی، خود در گرو رشد عوامل تولید است. کمبود تاریخی سرمایه در بخش کشاورزی ایران، حداقل در کوتاه مدت امیدی به دستیابی رشد از طریق افزایش عوامل تولید باقی نمی‌گذارد. لذا تنها و تنها راه خروج از دور باطلی که بخش کشاورزی ایران درگیر آن است تکیه بر افزایش بهره‌وری است. تحقیقات کاربردی به عنوان موتور محرکه به واسطه بدنه بالنسبه بزرگ و کارآمد بخش علمی، هم در حوزه آموزش و هم در حوزه پژوهش می‌تواند حداقل در کوتاه مدت خلاء ناشی از گریز سرمایه از بخش کشاورزی را جبران کند. اما متاسفانه در لایحه بودجه سال 1394 نه تنها به اهمیت بخش کشاورزی در کمک به خروج از رکود تورمی کمتر توجه شده و بودجه دستگاه متولی از رشد منفی واقعی برخوردار است، بلکه شدت بی‌توجهی به بودجه تحقیقات کشاورزی عملا حتی امکان جبران تورم برآوردی در لایحه را هم فراهم نمی‌کند. این امر موجبات نگرانی فراوان انجمن‌های علمی و متخصصین مستقل را فراهم آورده است. عدم توجه لازم و کافی دولت به بخش کشاورزی نه تنها گریز سرمایه از بخش را تشدید می‌کند بلکه کاهش بودجه واقعی تحقیقات کشاورزی عملا بخش را در مقابله با کمبودهای موجود، خلع سلاح می‌کند.

جناب آقای رئیس جمهور می‌دانیم که کاهش درآمدهای نفتی، شرایط بد به ارث رسیده در کنار تحریم‌های ظالمانه موجود، تدوین بودجه 1394 را بسیار سخت کرده است؛ لیکن تصدیق می‌فرمائید که بودجه‌ریزی علم تخصیص است و آیندگان ما را به واسطه تداوم تخصیص‌های نادرست نخواهند بخشید. اتحادیه انجمن‌های علوم کشاورزی بر اساس مصوبه مجمع عمومی مورخ 24/9/93 خود از حضرتعالی تقاضا دارند تا دیرنشده و هنوز امیدی به احیای بخش کشاورزی کشور باقی است دستور فرمایند نحوه تخصیص بودجه به بخش کشاورزی به صورت کلی و تحقیقات کشاورزی به صورت خاص تغییر کند و در تعامل با مجلس شورای اسلامی این نقیصه تا حد امکان جبران شود.

رئیس اتحادیه انجمن‌‌های علوم کشاورزی کشور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.