دكتر مرتضوي: “برنامه پنجم توسعه كشور در نظر دارد تا پايان سال 94، نيم ميليون هكتار از اراضي كشور به محصولات تراريخته اختصاص پيدا كند.”

تهيه تنظيم: ليلا سرمدي، مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران- دكتر سيد الياس مرتضوي عضو هيئت علمي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي در ادامه جلسه هم‌انديشي متخصصین مهندسی ژنتیک کشاورزی کشور عنوان كرد: “ستاد توسعه زيست‌فناوري در نظر دارد كه سه درصد از بازار جهاني محصولات بيوتكنولوژي را …

  دكتر سيد الياس مرتضوي عضو هيئت علمي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي در ادامه جلسه هم‌انديشي متخصصین مهندسی ژنتیک کشاورزی کشور عنوان كرد: "ستاد توسعه زيست‌فناوري در نظر دارد كه سه درصد از بازار جهاني محصولات بيوتكنولوژي را به دست آورد كه ارزش تجاري آن بالاتر از 180 ميليارد دلار است. برنامه پنجم توسعه كشور در نظر دارد تا پايان سال 94، نيم ميليون هكتار از اراضي كشور به محصولات تراريخته اختصاص پيدا كند. همچنين قرار است كه در پايان برنامه ششم در سال 98، پنج ميليون هكتار از اين اراضي در اختيار محصولات تراريخته باشد. براي رسيدن بدين منظور بايد ديد كه چطور مي‌توان اين مقدار از تجارت جهاني و سطح زير كشت را در اختيار خود داشته باشيم." وي به بررسي وضعيت مهندسي ژنتيك در كشور و همكاري دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي در جمع‌آوري اطلاعات اشاره كرد و افزود: "اطلاعاتي از زراعت مولكولي، تنش‌هاي زيستي و غير زيستي، مقاومت به آفات، مقاومت به بيماري‌ها، مقاومت به علف‌كش‌ها و افزايش كيفيت در بيست سال اخير جمع‌آوري شد. مطالعات نشان داد كه بيشترين پژوهش‌هايي كه در حيطه مهندسي ژنتيك انجام شده است، روي زراعت مولكولي بوده است و در زمينه محصولات تراريخته دستمان چندان پر نيست." دكتر مرتضوي به آسيب‌شناسي انجام‌شده در رابطه با توليد گياهان تراريخته در كشور پرداخت و گفت: "از جمله مشكلاتي كه در رابطه با محصولات تراريخته وجود دارد، مي‌توان به تمايل كمتر پژوهشگران به واسطه وجود ريسك بالا در پژوهش‌هاي مهندسي ژنتيك، انجام پژوهش‌هاي غير كاربردي در حوزه مهندسي ژنتيك، عدم دسترسي به منابع ژني قابل اطمينان، ضعف مفرط در طراحي و ساخت سازه و عدم انجام نياز‌سنجي اشاره كرد. همچنين عدم حمايت‌هاي قانوني كافي، فقدان متولي مشخص، عدم تخصيص اعتبارات كافي و عدم همكاري بين پژوهشگران در اين زمينه از ديگر مسايل‌ مطرح‌شده در اين خصوص است." وي به راهكار حمايتي ستاد توسعه زيست‌فناوري به دو صورت حمايت‌ مالي و حمايت معنوي اشاره كرد و ادامه داد: "حمايت مالي ستاد توسعه زيست‌فناوري به صورت كمك‌هاي بلاعوض، وام‌هاي كم‌بهره، وام‌هاي بانكي و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، راهكارهايي است كه در توليد محصولات تراريخته اتخاذ شده است. از نظر حمايت معنوي؛ اخيرا يك موافقت‌نامه همكاري بين وزرات جهاد كشاورزي و معاونت علم و فناوري رياست جمهوري در سه حوزه امضا شده است. به طوري كه وزارت جهاد كشاورزي متعهد شده است كه براي اجرايي‌كردن و تسهيل صدور مجوزها و قوانين مربوطه يك كميته بيوتكنولوژي ايجاد كند."

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.