گلایه پژوهشگران بخش کشاورزی به رئیس مجلس: بی عنایتی به تحقیقات کاربردی به ویژه تحقیقات کشاورزی!

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- رؤسای مراکز تحقیقات کشاورزی و مؤسسات تحقیقاتی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سراسر کشور، طی نامه‌ای خطاب به دکتر …

رؤسای مراکز تحقیقات کشاورزی و مؤسسات تحقیقاتی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سراسر کشور، طی نامهای خطاب به دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی،ضمن گلایه از بیعنایتی نسبت به تحقیقات کاربردی و به ویژه پژوهشهای کشاورزی در کشور، افزایش 3000 میلیارد ریالی اعتبار اختصاص یافته به ردیفهای بودجه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، واحدهای پژوهشی و پژوهشکدههای وابسته، در لایحه بودجه سال 1394 را خواستار شدند.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسمهتعالی

محضر مبارک رئیس مجلس شورای اسلامی

جناب آقای دکتر لاریجانی

سلام علیکم

حلاوت حضور حضرتعالی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری و متعاقب آن سفارش جنابعالی برای رفع معضلات این سازمان تأثیرگذار با قدمت قریب به یک قرن با شهد ابلاغ سیاستهای کلان توسعه علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، افق روشنی را در برابر دیدگان پژوهشگران و مروجین سختکوش بخش کشاورزی و منابع طبیعی قرار داد. انتظار معقول از دولت تدبیر و امید این بوده و هست که نسبت به جبران کاستیهای دهه اخیر همت بیشتری بگمارد و بهطور ویژه با نقشه راه روشنی که رهبری تعیین کردهاند، سهم پژوهش جایگاه مناسب خود را بیابد. تصویر پژوهش از تولید ناخالص داخلی در قانون بودجه سال 1393 و لایحه 1394 به شرح زیر است:

سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی

قانون بودجه 1393

لایحه بودجه 1394

تکلیف انتهای برنامه چهارم توسعه

تکلیف انتهای برنامه پنجم توسعه

سیاست کلی ابلاغی رهبری

0/42 درصد

0/43 درصد

2+1 درصد

3 درصد

4 درصد

 

بنابراین ملاحظه میفرمایید که بیعنایتی عامی در حوزه پژوهش به همه واحدهای پژوهشی از جمله دانشگاهها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی روا شده است. از سوی دیگر به دلایل نامعلومی ظلم مضاعفی در مورد تحقیقات کاربردی و به ویژه پژوهشهای کشاورزی شده است که تصویر آن در جدول زیر قابل ملاحضه است.

رشد اعتبارات برنامه پژوهش از فصل علم و فناوری

ردیف

عنوان

درصد رشد

10506

برنامه پژوهشهای دانشگاهی

65

10514

برنامه حمایت از تحقیق و توسعه صنعتی

41

10521

برنامه توسعه فضاهای علمی و فناوری

45

10526

توسعه علوم پزشکی و پایه کاربردی

55

10528

توسعه علوم اجتماعی پایه و کاربردی

14

10510

برنامه پژوهشهای کاربردی

14-

10527

توسعه علوم کشاورزی پایه کاربردی

1

 

معلوم نیست در شرایط فعلی که دولت محترم به دلیل کاهش بهای نفت و مزاحمتهای بینالمللی غرب با کمبود منابع مالی و درآمد قابل پیشبینی در سال آتی مواجه خواهد بود، چرا به تحقیقات کشاورزی که نقش ویژهای در اقتصاد مقاومتی دارد و مسئول تأمین امنیت غذایی و بهداشتی جامعه است و تحقیقات کاربردی که با سرعت بیشتری موجب تحول اقتصاد مقاومتی خواهد شد، کمتر بها داده میشود.

بهطور ویژه مایلیم توجه حضرتعالی را به این نکته جلب نماییم که در لایحه بودجه سال 1394 سهم "سایر هزینهها"ی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی "صفر" و برای تمامی مؤسسات پژوهشی مادری تابعه سازمان با کاهش 80 تا 100 درصدی منظور شده است و تنها بخشی از نیازهای بند "و" این .سازمان پرافتخار یعنی تنها بخشی از حقوق و مزایای پژوهشگران و کارکنان دیده شده است.

با توجه به موارد یاد شده و ضمن تأکید براینکه پژوهشگران سختکوش وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای تابعه با روحیه جهادی و تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری همچنان به افتخارآفرینی و تلاش خود حتی در شرایط سختتر از این هم ادامه خواهند داد؛ از محضر حضرتعالی استدعا داریم ترتیبی اتخاذ فرمایند تا همسو با منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی ابلاغ شده دستور فرمایند به هر نحو ممکن اعتباری معادل 3000 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1394 به ردیفهای بودجه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و واحدهای پژوهشی و پژوهشکدههای وابسته افزوده شود.

پیشاپیش از بذل توجه و عنایت شما کمال تشکر و قدردانی را داریم. والسلام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.