تشکیل انجمن ملی تولیدکنندگان کشت بافت کلید خورد

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، به نقل از ایانا- معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، امروز در گردهمایی محققان و پژوهشگران در زمینه “کشت بافت” با اعلام این مطلب گفت: دولت و دستگاه‌های تحقیقاتی نمی‌خواهند و نباید رقیب بخش خصوصی باشند، بلکه باید بازوی کمکی برای این بخش جهت تدوین پروتکل‌های لازم …

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، امروز در گردهمایی محققان و پژوهشگران در زمینه "کشت بافت" با اعلام این مطلب گفت: دولت و دستگاه‌های تحقیقاتی نمی‌خواهند و نباید رقیب بخش خصوصی باشند، بلکه باید بازوی کمکی برای این بخش جهت تدوین پروتکل‌های لازم و تولید نهال‌های عاری از بیماری باشند.

محمدعلی طهماسبی با اعلام اینکه واگذاری کامل تمام مسئولیت‌ها به دولت یا بخش خصوصی پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود، افزود: وظایف حاکمیتی دولت باید در دستگاه‌ها اعمال شود و نمی‌توان بخش خصوصی را به حال خود رها کرد.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی کشت بافت برای هم‌فکری بیشتر و ساماندهی بیشتر باید یک انجمن تشکیل دهند تا بتوانند به حقوق خود دست پیدا کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: یک انجمن پایدار می‌تواند باعث کاهش گرفتاری‌ها و شفاف‌سازی شود و همه تولیدکنندگان از تولیدات یکدیگر باخبر خواهند بود، بدین‌گونه از تولیدات مشابه جلوگیری خواهد شد و همچنین تدوین پروتکل‌ها تخصصی خواهد شد.

طهماسبی تصریح کرد: برای انسجام هرچه بیشتر باید ارتباطات مؤثری بین واحدهای تولیدی کشت بافت و نهالستان‌ها برقرار شود و در این میان نه قرار بر حذف نهالستان‌های فضای باز است و نه واحدهای کشت بافت می‌توانند تمام نیازها را برطرف کنند؛ بلکه این دو لازم و ملزوم هم هستند.

وی با بیان اینکه فلسفه کشت بافت تولید نهال در سطح انبوه برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت و فروش است، یادآور شد: باید سعی شود خلق دانش را جایگزین واردات دانش کرد و همچنین هدف تولید باشد، نه گرفتن یارانه و وام!

طهماسبی در پایان به پژوهشگران کشت بافت در کشور تأکید کرد: روی مداری حرکت کنید که هم به نفع شما و هم به نفع تولیدکنندگان نهال باشد.

گفتنی است، در این گردهمایی که در سالن اجتماعات نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، پژوهشگران کشت بافت، زمان‌بر بودن امور اداری برای گرفتن مجوز، نداشتن بیمه محصولات و کارکنان، نبود یارانه، عدم ثبات کیفیت مواد شیمیایی، عدم حمایت‌های دولتی را از مشکلات حوزه خود عنوان کردند.

لازم به ذکر است، چهارشنبه هفته گذشته تولیدکنندگان نشاء در کشور نیز در یک گردهمایی که به میزبانی شرکت هامون در کردان کرج برگزار شد شرکت کردند و در آن ایجاد تشکل ملی نشاکاران وارد فاز جدی اجرایی شد، این دومین گردهمایی به همت معاونت باغبانی جهاد کشاورزی است که در راستای تشویق و اتخاذ تمهیدات مقدمات ایجاد تشکل‌های صنفی مرتبط برای تسریع در حل مشکلات برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.