دکتر ستاری: هیچ سرمایه‌گذاری‌ای به اندازه سرمایه‌گذاری در پژوهش سودآور نیست

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- دکتر ستاری صبح امروز در همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه باعنوان کردن این مطلب گفت: پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان تغییر نگرش در شیوه پژوهش به روش “بچه‌پولدار‌ها” است. وی افزود: هیچ سرمایه‌گذاری‌ای …

دکتر ستاری صبح امروز در همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه باعنوان کردن این مطلب گفت: پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان تغییر نگرش در شیوه پژوهش به روش "بچه‌پولدار‌ها" است.

وی افزود: هیچ سرمایه‌گذاری‌ای به اندازه سرمایه‌گذاری در پژوهش سودآور نیست؛یک به هزار یا یک به دو هزار. دکتر ستاری گفت: "بزرگترین مشکل پژوهش این است که مشتری آن مشخص نیست! معلوم نیست چه کسی قرار است نتیجه پژوهش را تحویل بگیرد. این تفکر‌ها باید عوض شود، در حوزه پژوهش باید مسئولین ما تصمیم بگیرند که پاروزن هستند یا سکاندار".

وی با تأکید بر موفقیت ستاد توسعه نانوتکنولوژی گفت: ما از نانو کاسبی کرده‌ایم. دستگاه‌های نانو را خودمان می‌سازیم. پژوهشسرا‌های دانش‌آموزی را خودمان تجهیز می‌کنیم.در حالی که بنیانگذاران ستاد توسعه نانوتکنولوژی در سال 1383 می‌توانستند یک پژوهشکده بزرگ با 2000 نفر را تشکیل دهند اما این کار را نکردند.الان ستاد نانو جمعاً 30 نفر کارمند دارد. اشتباه ما از آنجا شروع شد که فکر کردیم اگر به یک استاد دانشگاه پول بدهیم از آن موشک و صنعت و تجارت بیرون می‌آید. ما در کشور هزاران مشکل داریم و هرمشکلی می‌تواند به عنوان منشاء یک کاسبی و درآمد محسوب شود.

در این همایش که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سالن مشروطه مجلس برگزار شده بود، تعدادی از وزرا، معاونین رئیس‌جمهور، رئیس دانشگاه آزاد و جمعی از اساتید و مدیران پژوهشی کشور شرکت و سخنرانی کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.