رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: در بیوتکنولوژی \پزشکی پیش رفته‌ایم ولی در بیوتکنولوژی کشاورزی و محیط زیست عقب مانده‌ایم.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه صبح دیروز با حضور دکتر ستاری، معاون علم و فناوری رئیس جمهور، مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر …

همایش سیاست‌های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه صبح دیروز با حضور دکتر ستاری، معاون علم و فناوری رئیس جمهور، مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از رؤسای واحد‌های پژوهشی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران میانی دولت برگزار شد.

دکتر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، که به عنوان میزبان سخنرانی افتتاحیه را بر عهده داشت، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: "رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را تبدیل اقتصاد به اقتصاد دانش‌بنیان می‌دانند".وی افزود: "اکنون زمان آن فراسیده است که به تجاری‌سازی فناوری‌ها و دستاورد‌های پژوهشی بپردازیم". وی توجه ویژه به فناوری‌های نوین مانند فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات و زیست‌فناوری را جزو اولویت‌های اصلی سیاست‌های برنامه ششم قلمداد کرد.

وی افزود: "رصد وضعیت زیست‌فناوری نشان می‌دهد که کاربرد این فناوری در کشور در همه زمینه‌ها رشد یکسانی نداشته است. در حوزه تولید اکثر دارو‌های نوترکیب و پزشکی زیست‌فناوری رشد خوبی داشته است اما در حوزه کشاورزی و محیط ‌زیست در بیوتکنولوژی عقب مانده‌ایم".

گفتنی است طی 8 سال دولت‌های نهم و دهم انجمن‌های علمی همواره از سلطه مدیران فناوری‌هراس و دانایی ستیز بر مدیریت واحد‌های پژوهشی کلیدی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی انتقاد کرده و برخی از اعضای پیش‌کسوت آن به دلیل همین هشدار‌ها و انتقادات در مورد فناوری‌هراسی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی ژنتیک با مشکلات اساسی از جمله شکایت‌های متعدد دولت احمدی‌نژاد در دادگاه‌ها و اخراج و تبعید مواجه بودند. اما در همان هنگام مجلس شورای اسلامی حمایت ویژه‌ای را از محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم و مدیران بلافصل وی داشت. اکنون آنچه انجمن‌های علمی در خشت خام می‌دیدند را رئیس محترم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آینه می‌بینند. سؤالی که باقی است این است که چه کسی باید پاسخگوی این عقب‌افتادگی کشور باشد؟ چرا ایران که در سال 1383 بدون تردید و با اتکا به همه شاخص‌ها رتبه اول منطقه و جایگاه ویژه‌ای را در بیوتکنولوژی در کشاورزی جهان داشته است، امروز در جایگاهی قرار گرفته است که تنها سهم او در زیست‌فناوری کشاورزی واردات چند میلیارد دلاری محصولات تغییریافته ژنتیکی یا تراریخته است؟

دکتر جلالی همچنین در بخش‌هایی از سخنان خود "اولویت‌های سیاست‌گذاری حوزه زیست‌فناوری و چگونگی اجرای آن‌ها" را یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی در راستای تبیین الزامات سیاست فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه اعلام کرد.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز جایگاه ویژه‌ای برای مسأله فناوری و نوآوری و نقش آن در رشد اقتصادی کشور قائل هستند و رهنمود‌های مکرر ایشان در ارتباط با تبدیل دانش به فناوری نشان از اهمیت این مقوله در نظر ایشان دارد.

جلالی در پایان گفت: "زیست‌فناوری از فناوری‌های مهم در کشور ما است، که با نقش مهمی که در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، صنعت و محیط زیست ایفا نموده است، توانسته است نگاه سیاستگذاران را جهت نیل به اهداف حوزه امنیت غذایی، سلامت و توسعه پایداربه خود معطوف کند.در حال حاضر رصد وضعیت زیست‌فناوری در کشور نشان می‌دهد، کاربرد این فناوری در همه حوزه‌ها به یک اندازه رشد و پیشرفت نداشته است. مثلاً در حوزه تولید اکثر داروهای بیوتکنولوژیک وارداتی، درخشش قابل توجهی داشته است، اما در بخش کشاورزی و محیط زیست توفیق زیادی حاصل نشده است بنابر این لازم است در برنامه ششم توسعه به این فناوری توجه ویژه‌ای شود".

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.