معاون اول رییس جمهور:جهت‌گیری دولت حمایت از توسعه علوم و دانش های نوین است

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- معاون اول رییس جمهور جهت‌گیری کلی دولت تدبیر و امید را حمایت از توسعه علوم و دانش‌های نوین عنوان کرد و گفت: ‌دولت از توسعه شاخه‌های مختلف علمی از جمله بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک مشروط بر …

 معاون اول رییس جمهور جهت‌گیری کلی دولت تدبیر و امید را حمایت از توسعه علوم و دانش‌های نوین عنوان کرد و گفت: ‌دولت از توسعه شاخه‌های مختلف علمی از جمله بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک مشروط بر دقت نظر و کنترل آثار منفی احتمالی آن حمایت می کند.

اسحاق جهانگیری در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی اظهار داشت: بدلیل آنکه ممکن است برخی علوم جدید با اثرات منفی احتمالی همراه باشند، نمی‌توان مانع توسعه علم شد، بلکه باید موارد منفی را مدنظر و تحت کنترل قرار داد تا از فواید و اثرات مثبت استفاده شده و جلوی آثار منفی احتمالی گرفته شود.

جهانگیری وظیفه دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی را وظیفه‌ای پراهمیت و خطیر برشمرد و افزود: این دبیرخانه باید در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم نقش مهمی ایفا کند و علاوه بر آن، عملکرد دستگاه‌های مختلف در زمینه ایمنی زیستی را نیز پیگیری کرده و با آنان تعامل نزدیک داشته باشد.

در این جلسه دبیر شورای ملی ایمنی زیستی گزارشی از جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های مرتبط ارایه و توضیحاتی در ارتباط با مشکلات موجود بر سر راه اجرای قانون ایمنی زیستی مطرح کرد.

در این نشست که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، آیین‌نامه اجرایی موضوع بند ب ماده 7 قانون ایمنی زیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از طرح نظرات و دیدگاه‌های حاضرین در جلسه، این آیین‌نامه که در ارتباط با شرایط بسته‌بندی، برچسب‌گذاری و حمل و نقل موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی است، به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه دکتر قره‌یاضی مرجع ملی‌ ایمنی زیستی، گزارشی از وضعیت جهانی محصولات تراریخته و تعداد کشورهای فعال در این زمینه ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص دستاوردهای هیئت اعزامی ایران در هفتمین اجلاس بین المللی متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا در کره جنوبی پرداخت.

وی از همه دستگاه‌های مرتبط درخواست کرد که در تکمیل سومین گزارش ملی ایمنی زیستی کشور مشارکت کنند تا گزارش جامعی در این زمینه به مراجع علمی جهان ارائه شود.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.