مرگ و میر ناشی از سموم شیمیایی نتیجه اصرار بر عدم استفاده از تراریخته‎ها!

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبر آنلاین- آسیب‎های اجتماعی امروز جامعه ما به چند دسته تقسیم می‎شوند . یکی از مهمترین آسیب‎های اجتماعی استان ایلام مقوله نامیمون خودکشی است. در این نوشتار سعی بر آن داریم که یکی از راه‎های باب روز را که به مرگ تعداد زیادی از هموطنان ایلامی انجامیده به شما معرفی کنیم. قاتلی که علی‎رغم ممنوع بودن توزیع …

آسیبهای اجتماعی امروز جامعه ما به چند دسته تقسیم میشوند . یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی استان ایلام مقوله نامیمون خودکشی است. در این نوشتار سعی بر آن داریم که یکی از راههای باب روز را که به مرگ تعداد زیادی از هموطنان ایلامی انجامیده به شما معرفی کنیم. قاتلی که علیرغم ممنوع بودن توزیع آن به راحتی در دسترس است. برنج قاتل 1000 تومانی، همان قاتل خاموش است که در کمتر از 6 ساعت به مرگ وحشتناک فرد ختم خواهد شد.

زندگی در دنیای مدرن پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. گاهی اوقات فشارهای ناشی از عملکرد نادرست سیستم‌های اجتماعی موضوعات عاطفی، مالی و از این قبیل موارد، برخی از انسان‌ها را به سمت‌وسویی می‌برد که در گمان خودشان، چاره‌ای جز پایان دادن به زندگی که تصور می‌شود بی‌معناست وجود ندارد. صرف‌نظر از این‌که شرع درباره اقدام به خودکشی چه حکمی صادر کرده است باید به این نکته توجه داشت که در واقعیت چنین اقداماتی رخ خواهند داد. از نظر روانشناختی، گروهی از افراد که تصمیم قطعی برای پایان دادن به زندگی خود گرفته‌اند، روش‌هایی را جست‌وجو می‌کنند که خشونت کمتری در آن دیده شود و به خاطر عدم آگاهی تصور می‌کنند قرص برنج آنها را به هدفشان می‌رساند. این درحالی است که کارشناسان معتقدند خودکشی با قرص برنج مرگی سریع را در پی خواهد داشت اما شواهد بالینی نشان می‌دهد مرگ ناشی از استفاده قرص برنج مرگی دردناک است. «وقتی قرص را خوردم پشیمان شدم.» این جمله‌ای است که حدود ٩٠‌درصد از کسانی که به دلیل مسمومیت با قرص برنج به بیمارستان آمده‌اند می‌گویند. اما فاصله این ندامت تا مرگ کمتر از چند ساعت است. قرص برنج پشیمانی ندارد. از گلویت که پایین می‌رود مثل طاعون وجودت را تسخیر می‌کند. تشنه‌ات می‌کند اما آشامیدن آب اثر آن را چند برابر و سرعت عملکردش را شدت می‌دهد. این‌که هوشیار باشی و رفته‌رفته مرگ تک تک اعضای بدنت را حس کنی دردناک‌ترین نوع مرگ است. ارگان‌های بدن یکی‌یکی می‌میرند و تو درحالی‌که چشمانت باز است برای آخرین لحظه‌های ماندن در این دنیا مبهوت تلاش اطرافیانت هستی. تصمیمش را که می‌گیرد به عطاری سر خیابان می‌رود. صبر می‌کند تا مشتریان از مغازه خارج شوند. وقتی اطرافش خلوت شد به چشمان فروشنده نگاه می‌کند. او در تخیلش مرد عطار را فرشته نجات می‌بیند. حواسش را دوباره جمع می‌کند و آهسته می‌گوید: قرص برنج می‌خواهم. مرد عطار برایش فرقی نمی‌کند که چه چیز را به چه کسی می‌فروشد. انگار نگاه سرد و غمگین دخترک را نمی‌بیند. قوطی استوانه‌ای حاوی ١٠ عدد قرص برنج خاکستری رنگ به او می‌دهد و با دریافت ١٠‌هزار تومان مرگ را به او می‌فروشد.

قرص برنج با اسم علمی «قرص فسفید آلومینیوم» ماده‌ای است با ترکیب فسفید که به‌صورت قرص‌های ٣گرمی، ساخته شده است. این قرص خطرناک از نظر ظاهر شباهت زیادی به قرص‌های روانگردان (اکستازی) دارد. و شاید تنها تفاوت ظاهری آنها بوی بسیار بد شبیه به بوی سیر یا ماهی گندیده است که از استشمام قرص برنج می‌توان فهمید. قرص برنج ترکیب خطرناکی از فسفیدهاست (فسفید آلومینیوم) که برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج انبار شده، مصرف می‌شود. تماس انسان با قرص برنج می‌تواند عوارض شدید و کشنده‌ای در بر داشته باشد. براساس گزارش‌های رسمی منابع پزشکی، خوردن یا استشمام این قرص، باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی عروقی، شوک، نارسایی قلبی و ریوی، آسیب کبدی و کلیوی، تشنج، کما و درنهایت مرگ خواهد شد.

آنهایی که قرص برنج مصرف می‌کنند سه دسته هستند. دسته اول کسانی هستند که با سهلانگاری برنج آلوده به قرص و یا اشتباهی این قرص را مصرف می‌کنند. همین چند سال پیش همه اعضای یک خانواده در تهران به علت مصرف اشتباهی فوت می‌کنند. دسته دوم احمق‌ها و نادان‌هایی هستند که بدون اطلاع از عواقب مصرف، این قرص وحشتناک را مصرف می‌کنند. در سال‌های نه چندان دور که مرگ‌های مشکوکی در محافل جوانان رخ داد مشخص شد که جوانان نگونبخت با هدف مصرف قرص‌های توهم‌زا، قرص برنج خورده‌اند و از عواقب آن خبر نداشتند. مصرف کنندگان دسته سوم هم می‌دانند که عاقبت کار چیست و به عنوان یکی از روش‌های خودکشی از آن استفاده می‌کنند. اینکه چه کنیم مرگ و میر ناشی از مصرف قرص، که هر سال در حال افزایش است، کاهش یابد باید به این دسته‌بندی توجه کنیم. برای تهیه گزارشم به چند عطاری در خیابان …… رفتم. نمی‌دانم که اگر من هم فروشنده بودم آیا برای فروش جنسم به چشمان مشتریانم خیره می‌شدم یا نه؟! بعضی از عطاری‌ها سریع قوطی خاکستری‌رنگ را روی پیشخوان مغازه می‌گذاشتند، بعضی‌ها می‌گفتند نداریم و امان از آن بعضی‌هایی که می‌گفتند فروشش ممنوع است. اگر می‌خواهی باید سفارش بدهی. اسمش عطار بود اما در یک لحظه به چشم دلال مرگ دیدمش. اصلا برایش مهم نبود که در آخرین ساعات پایانی شب یک جوان قرص برنج را برای چه مصرفی از او می‌خواهد. اولش هرچه حساب و کتاب کردم متوجه نشدم که یک بسته قرص ١٠‌هزارتومانی چه ارزشی دارد که او این‌قدر بی‌تفاوت می‌خواهد جنسش را بفروشد اما وقتی فهمیدم که قرص بی‌مصرف برنج تنها برای کشتن حشرات موذی است به این نتیجه رسیدم که در این بازار مکاره سود ٢‌هزارتومانی که از فروش این قرص عاید فروشنده می‌شود حتما بهتر از فروش آن به چند مشتری است که ‌هزار ‌سال یک‌بار برای مصرف خانگی قرص برنج می‌خرند. به آخرین عطاری که رفتم باتجربه‌تر شده بودم اما باز هم چیزهای تازه‌تری دستگیرم شد. سلام! قرص برنج می‌خوام. تو عطاری‌ها گیرت نمیاد. ممنوع شده، اگه بخوای باید سفارش بدی واست بیارم. خب می‌خوام. قیمتش چنده؟ بستگی داره، جنس خوب و خارجیش‌رو بخوای بسته‌ای ١٠‌هزار تومان، ایرانی بخوای اسمش قرص سیره ٤‌هزار تومان می‌فروشیم البته خیلی مرغوب نیست. قابلت‌رو هم نداره. حالا برای چی می‌خوای؟ دروغ چرا؟ من خبرنگارم. فقط می‌خواستم اطلاعات بگیرم. شک کرده بودم که شما بوی خطر می‌دید. ما اصلا قرص برنج نداریم. جوابی برای حرفش نداشتم. از مغازه‌اش که خارج شدم مطمئن شدم اگر او بوی خطر را حس کرده پس قطعا از تخلفش خبر دارد. اما به این جواب که چرا اینقدر ساده مرگ در بازار به فروش می‌رسد نرسیدم.

برخورد قاطع با توزیع کنندگان

هر چند از ‌سال ۱۳۹۲ در ایران فروش قرص برنج در عطاری‌ها ممنوع و واردات قانونی آن متوقف شد اما برای تهیه این قرص کافیست سری به چند عطاری، سوپر مارکت بزنید. دلالان مرگ آگاهانه یا ناآگاهانه این قرص را با کمترین قیمت در اختیارت قرار می‌دهند. به‌هرحال تصمیم بین رفتن و ماندن افراد هر چند یک مسأله انفرادی و درون خانوادگی است اما جامعه و مسئولان می‌توانند با نظارت و عملکرد صحیح در کاهش این نوع مرگ خودخواسته و دردناک موثر واقع شوند. به راستی آنانی كه با انسداد راه توسعه علمی كشور موجبات استمرار استفاده از سموم شيميايی خطرناكی مانند قرص برنج و سم گرانول ديازينون را فراهم كرده‌اند روزی به پای ميز محاكمه كشانده خواهند شد؟ راستی چه كسی پاسخگوی جان كودكان شاليكاری است كه در نتيجه اصرار به عدم استفاده از محصولات تراريخته بايد در معرض اين سموم خطرناك شيميايی قرار گيرند؟

با توجه به مسایل عنوان شده دو نتیجه مهم می توان گرفت. اول اینکه خودکشی با قرص برنج و یا هر وسیلهای دردناک است و بالغ بر ۹۰ درصد افرادی که خودکشی کرده اند پشیمان شده و برای زنده ماندن التماس می کنند.ولی دیگر التماس کردن فایده ای ندارد. انسان جانی را که خداوند متعال به او هذیه داده است با دستان خود میگیرد و این گناه است.امید به کرم و لطف ایزد منان در سخت ترین شرایط هم راهگشای مشکلات ما است.

باید برای کاهش آسیب های اجتماعی همه اقشار جامعه خصوصا نخبگان و افراد صاحب بیان و نفوذ دست به کار شده و این آفت روحی را از جامعه بزدایند.

منبع: خبر آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.