تاکید فائو بر کاربرد زیست فناوری برای کشاورزی پایدار

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- سازمان خواروبار جهانی در گزارشی ضمن تاکید بر استفاده از زیست فناوری برای کشاورزی پایدار اذعان می دارد که گرچه استفاده از زیست فناوری و مهندسی ژنتیک می تواند به تولید بیشتر محصولات کشاورزی، بهره وری بیشتر نهاده‎ها و کشاورزی پایدار در جهت تامین اهداف توسعه پایدار کمک شایانی کند اما هنوز بسیاری از کشاورزان از دسترسی به این فناوری محروم هستند. به گزارش سرویس فناوری ایسنا در پایان همایش بین المللی فائو در ایتالیا بر استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه در حوزه کشاورزی برای فایق آمدن بر مشکلات و چالش‎های پیش روی کشاورزی جهان در …


سازمان خواروبار جهانی در گزارشی ضمن تاکید بر استفاده از زیست فناوری برای کشاورزی پایدار اذعان می دارد که گرچه استفاده از زیست فناوری و مهندسی ژنتیک می تواند به تولید بیشتر محصولات کشاورزی، بهره وری بیشتر نهاده‎ها و کشاورزی پایدار در جهت تامین اهداف توسعه پایدار کمک شایانی کند اما هنوز بسیاری از کشاورزان از دسترسی به این فناوری محروم هستند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا در پایان همایش بین المللی فائو در ایتالیا بر استفاده از دستاوردهای علمی و فناورانه در حوزه کشاورزی برای فایق آمدن بر مشکلات و چالش‎های پیش روی کشاورزی جهان در راستای تامین غذای جمعیت رو به رشد جهان و به کارگیری این فناوری‎ها در حوزه تولید غذا و سیستم‎های تغذیه‌ ای در سطح جهانی مورد تاکید قرار گرفت.

دکتر دا سیلوا، رییس سازمان خواروبار جهانی در مراسم اختتامیه این همایش بین‎المللی گفت: برای ریشه کنی فقر و گرسنگی در جهان و مبارزه با اشکال مختلف سوء تغذیه در جهان و تامین کشاورزی پایدار، طیف وسیعی از ابزار و روش‎ها وجود دارد اما به کارگیری هیچ یک از این روش‌ها به تنهایی نمی‌تواند گره‎گشای مشکلات مبتلا به کشاورزی در جهان باشد.

به عنوان یکی از نتایج این نشست، فائو متعهد شد که نسبت به ارتقای گفت‌وگوی بین‌المللی بین نقش آفرینان مختلف این حوزه با در نظر گرفتن اختلاف نظرها در خصوص ثبت اختراع و دسترسی به نوآوری‎های جدید اقدام کند.

به عقیده دا سیلوا با توجه به وضعیت فعلی برای اعتماد سازی و دستیابی به سطح معینی از تفاهم و اجماع، ارتقاء فرهنگ امری ضروری است.

وی تاکید می کند که برای پاسخ به چالش‌های فوری و متنوع قرن بیست و یکم، لازم است ترکیبی از گزینه های مختلف به کارگرفته شود زیرا ابزار، فناوری یا رویکرد واحدی که راه حلی کامل و جامع برای پاسخ به این چالش‌ها فراهم کند وجود ندارد؛ بنابراین به کارگیری تمام امکانات و ابزار و رویکردها برای حل این معضلات، لازم و ضروری است.

دا سیلوا در پاسخ به برخی انتقادها از عملکرد این سازمان در حمایت از شرکت‌های چند ملیتی به شرکت‎کنندگان گفت: به شما اطمینان می‎دهم که فائو از شرکت‌های خصوصی و چند ملیتی حمایت نمی‎کند، بلکه یک مجموعه بی طرف است و وظیفه خود می‎دانیم که با استفاده از تمام ابزار موجود با فقر و گرسنگی و سوء تغذیه در جهان مبارزه کنیم.

نزدیک به 500 دانشمند و نمایندگان بخش‎های مختلف از سرتاسر جهان در این همایش بین‎المللی حضور داشتند که همگی بر نیاز به افزایش ظرفیت‌ها و تامین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از مزایای زیست فناوری کشاورزی در کشورهای در حال توسعه تاکید داشتند.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.