ورود فناوری تراریخته به مزارع پنبه

مهر- رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: در سال ۹۴ رویدادهای مهمی در حوزه ژنتیک رخ داد که می‎توان به اخذ مجوز دو داروی ژنتیکی و رونمایی از پنبه تراریخته اشاره کرد. محمود تولایی، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تحولات علم ژنتیک در سال ۹۴ با بیان اینکه علم و دانش ژنتیک در ایران ریشه بسیار قدیمی دارد، گفت: دانشمندان ایرانی همزمان با تشکیل انجمن ژنتیک در اروپا در محدوده سال‎های ۱۳۴۷ به واسطه مطرح شدن برخی عرصه‎های ژنتیک مخصوصا کشاروزی و انسانی به توسعه این رشته در کشور پرداختند.
وی با بیان اینکه انجمن ژنتیک در ایران بیش از ۶۵ سال قدمت دارد و این بدان معناست که متخصصان و دانشمندان ایرانی از قدیم به این حوزه توجه …


رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: در سال ۹۴ رویدادهای مهمی در حوزه ژنتیک رخ داد که می‎توان به اخذ مجوز دو داروی ژنتیکی و رونمایی از پنبه تراریخته اشاره کرد.

محمود تولایی، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تحولات علم ژنتیک در سال ۹۴ با بیان اینکه علم و دانش ژنتیک در ایران ریشه بسیار قدیمی دارد، گفت: دانشمندان ایرانی همزمان با تشکیل انجمن ژنتیک در اروپا در محدوده سال‎های ۱۳۴۷ به واسطه مطرح شدن برخی عرصه‎های ژنتیک مخصوصا کشاروزی و انسانی به توسعه این رشته در کشور پرداختند.

وی با بیان اینکه انجمن ژنتیک در ایران بیش از ۶۵ سال قدمت دارد و این بدان معناست که متخصصان و دانشمندان ایرانی از قدیم به این حوزه توجه خاصی داشتند، افزود: امروز، خوشبختانه در کشور ما ظرفیت‎های خوبی از حیث ژنتیک گیاهی، ژنتیک جانوری و… تا ژنتیک انسانی به وجود آمده است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه هم اکنون در ۶۰ مرکز علمی کشور، زمینه های فعالیت ژنتیکی وجود دارد، اظهار داشت: تقریبا ۶۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی یا دارای یک پژوهشکده هستند یا اینکه محققانمان در یک قطب علمی در این حوزه به فعالیت می پردازند که هر کدام به نوبه خود تا کنون دستاورد زیادی داشته اند.

تولایی با اشاره به دستاوردهای حوزه ژنتیک در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: رونمایی از نخستین پنبه تراریخته ایرانی در حاشیه اولین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی مهم‎ترین رویدادی بود که در سال گذشته رخ داد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور با بیان اینکه این فناوری توسط یکی از پژوهشگاه‌های فعال بیوتکنولوژی کشاورزی بعد از چندین سال به‌دست آمد، افزود: با ورود این فناوری به مزارع میزان برداشت محصول ۵ تا ۷ برابر افزایش می‎یابد.

به گفته تولایی، تحقیقات در خصوص پنبه تراریخته، پیشینه‎ای ۸ ساله دارد که در نهایت در سال ۹۴ به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه یک زمانی در استان گلستان، پنبه، طلای سفید بود ولی به مرور، این محصول پر‎ارزش، کمتر مورد بهره‎وری قرار گرفت، افزود: دلیل کاهش برداشت پنبه به صورت سنتی، سم‎زنی با تعداد دفعات زیاد بود که همین موضوع یک خطر بزرگ برای آب‎های زیر زمینی به شمار می‎رفت؛ از این رو پنبه تراریخته می‎تواند تحول بزرگی در این بخش از کشاورزی به شمار رود.

رونمایی از دو داروی حوزه بیوتکنولوژی

تولایی در ادامه با اشاره به دیگر اتفاق مهمی که در سال گذشته در حوزه ژنتیک رخ داد، گفت: همچنین در سال ۹۴ دو دارو در حوزه بیوتکنولوژی به مرحله رونمایی رسیدند.

وی با بیان اینکه این دو دارو مجوز فروش را از وزارت بهداشت در سال ۹۴ دریافت کردند، گفت: داروی «هرسپتین»، دارویی برای سرطان سینه و « فاکتور هشت» برای بیماران هموفیلی که جزء داروهای ژنتیکی هستند در سال گذشته مجوز ورود به بازار را دریافت کردند.

به گفته وی، این دو دارو محصول دو شرکت دانش بنیان هستند که پس از رونمایی در دسترس مردم در داروخانه ها قرار گرفتند.

تاسیس آزمایشگاهی برای ارائه خدمات ژنتیکی در سال ۹۴

تولایی در ادامه با تاکید بر اینکه ژنتیک، عرصه‎ای است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در این ۳ دهه پیشرفت خود را روی این تکنولوزی بنا نهاده‎اند، گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر منابع انسانی متخصص و رشته‎های دانشگاهی در سطح مطلوبی قرار دارد و ارزیابی‎های منطقی در سطح پژوهش و دانش و کتاب این حوزه داریم.

وی با اشاره به دیگر دستاورد حوزه ژنتیک در سال گذشته عنوان کرد: تاسیس آزمایشگاه ژنتیک «سلاله» از دیگر اقداماتی بود که در سال ۹۴ به مرحله اجرایی رسید.

رئیس انجمن ژنتیک نور ادامه داد: خانواده‎های کم برخوردار می‎توانند از این آزمایشگاه خدماتی را در راستای آزمایش‎های مربوط به هموفیلی و تالاسمی را به صورت رایگان دریافت کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه خدمات آزمایشگاهی اینگونه بیماری‎ها، هزینه‎بر است، از این رو تاسیس چنین آزمایشگاه ژنتیکی برای ارائه خدمات می‎تواند مهم باشد. این آزمایشگاه زیر نظر انجمن ژنتیکی ایران به صورت خیریه فعالیت می کند.

رئیس انجمن ژنتیک نور در ادامه با بیان اینکه تمرکز اصلی محققان در مرکز تحقیقات ژنتیک نور، روی شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ تعداد ۴۰ شهید گمنام را در این مرکز شناسایی کردیم که این میزان در سال ۹۴ به دو برابر رسید.

تولایی با تاکید بر اینکه البته این تعداد با میزان انتظار ما در مرکز ژنتیک نور فاصله دارد، عنوان کرد: یک سری مشکلاتی در  شناسایی شهدا و تحویل پیکرهای شهدا به خانواده هایشان وجود دارد که در هرصورت، ما در تلاش هستیم که این پروسه به خوبی طی شود.

وی با اشاره به مشکلات شناسایی شهدا ادامه داد: در قید حیات بودن یا نبودن خانواده‎های شهدایی که «دی ان ای» آن‎ها را شناسایی کرده‎ایم، تفحص نشدن شهدایی که خانواده‎هایشان را مورد شناسایی قرار داده‎ایم (مربوط به شهدای قبل از سال ۸۱ که تفحص نشدند) و … می‎تواند از مشکلات در حوزه شناسایی شهدا محسوب می‎‎شود.

رئیس انجمن ژنتیک نور تاکید کرد: کار سختی را در پیش گرفته‎ایم ولی ما امیدواریم که ماحصل تلاشمان، کاهش چشم انتظاری جمع زیادی از خانواده‎های شهدای کشور باشد.

منبع: مهر


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.