با کشت 2.9 میلیون هکتار پنبه تراریخته، پاکستان از ایران جلو افتاد

دکتر فایض احمد جویا پژوهشگر بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه فیصل آباد پاکستان گفت: وقتی در سال 2005 شما برنج تراریخته را تجاری کردید ما از کسب رتبه اول منطقه مایوس شدیم. اما با تلاش بیشتر، امروز ما رتبه هشتم جهان در تولید محصولات تراریخته و رتبه اول کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه را از آن خود کرده‌ایم.

دکتر فایض احمد جویا پژوهشگر برجسته مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه فیصل آباد پاکستان در مصاحبه‌ی اختصاصی با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران گفت: وقتی در سال 2005 شما برنج تراریخته را تجاری کردید ما از کسب رتبه اول منطقه مایوس شدیم. اما با تلاش بیشتر، امروز ما رتبه هشتم جهان در تولید محصولات تراریخته و رتبه اول کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه را از آن خود کرده‌ایم.

وی افزود: امروز بیش از 95 درصد پنبه‌ای که در پاکستان کشت می‌شود تراریخته است و برای این محصول ما کاهش چشمگیر مصرف سموم شیمیایی و افزایش تولید و صادرات را تجربه می‌کنیم.

دکتر فایض احمد سطح زیر کشت پنبه تراریخته پاکستان را 2.9 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: ما با تولید پنبه تراریخته، به طور محترمانه دست مونسانتو را از بازار کشورمان قطع کرده‌ایم.

دکتر فایض احمد که در حاشیه کارگاه منطقه‌ای ایمنی زیستی و امنیت زیستی در اسلام آباد پاکستان گفتگو می‌کرد، ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک علاوه بر پنبه، سایر محصولات تراریخته بومی نیز در سبد غذایی مردم پاکستان قرار بگیرد.

گفتنی است ایران در سال 1383 با تولید برنج تراریخته عنوان اولین کشور اسلامی و منطقه را که قادر به تولید محصولات تراریخته شده بود از آن خود کرد. اگرچه عنوان “اولین” همواره از آن ایران خواهد بود اما به دلیل فناوری‎هراسی و اتلاف بذور برنج تراریخته که با به روی کار آمدن محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی ناکارآمد محمود احمدی نژاد صورت گرفت، امروز برنج تراریخته در ایران کشت نمی‌شود و با وجود تلاش زیاد برای احیای بذور ازدست رفته به نظر می‌رسد تا کشت دوباره این محصول حداقل به یک سال دیگر زمان نیاز است تا بذور احیا شده تکثیر شوند.

فناوری‌هراسان ایرانی طرفداران تولید ملی محصولات تراریخته را در حالی متهم به پیروی از منافع شرکت چند ملیتی مونسانتو می‌کنند که با سکوت رضایت آمیز دودهه گذشته‌ خود در مقابل واردات این نوع محصولات در عین مخالفت با تولید داخلی بیشترین خوش‎خدمتی اقتصادی را به مونسانتو و سایر تولیدکنندگان بین‌المللی این محصولات کرده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.