نتایج تحقیقات درباره محصولات تراریخته

انتخاب – براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت مالی بنیاد علوم روسیه انجام شده است، مستندات علمی مخالفت با محصولات تراریخته فاقد ارزش علمی شناخته شدند. براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت مالی بنیاد علوم روسیه انجام شده است، مستندات علمی مخالفت با محصولات تراریخته فاقد ارزش علمی شناخته شدند. به گزارش انتخاب، براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت مالی بنیاد علوم روسیه به انجام رسیده و نتایج آن در مجله Critical Reviews in Biotechnology انتشار یافته است، مقالاتی که تاکنون به نام مستندات علمی مخالفت با محصولات تراریخته مورد استناد مخالفان این فناوری بوده از نظر علمی فاقد ارزش بوده‌اند. در این پژوهش، نتایج تحقیقات و مقالاتی که با نام مطالعات علمی بر روی اثرات سوء محصولات تراریخته انجام شده و پس از انتشار، مورد استفاده وسیع مخالفان قرار گرفته بود، بررسی مجدد شد. در نهایت پژوهشگران بنیاد علوم روسیه به این نتیجه …

 

نتایج تحقیقات درباره محصولات تراریخته

براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت مالی بنیاد علوم روسیه انجام شده است، مستندات علمی مخالفت با محصولات تراریخته فاقد ارزش علمی شناخته شدند.

براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت مالی بنیاد علوم روسیه انجام شده است، مستندات علمی مخالفت با محصولات تراریخته فاقد ارزش علمی شناخته شدند.

به گزارش انتخاب، براساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ با حمایت مالی بنیاد علوم روسیه به انجام رسیده و نتایج آن در مجله Critical Reviews in Biotechnology انتشار یافته است، مقالاتی که تاکنون به نام مستندات علمی مخالفت با محصولات تراریخته مورد استناد مخالفان این فناوری بوده از نظر علمی فاقد ارزش بوده‌اند.

در این پژوهش، نتایج تحقیقات و مقالاتی که با نام مطالعات علمی بر روی اثرات سوء محصولات تراریخته انجام شده و پس از انتشار، مورد استفاده وسیع مخالفان قرار گرفته بود، بررسی مجدد شد.

در نهایت پژوهشگران بنیاد علوم روسیه به این نتیجه رسیدند که روش اجرا، آنالیزهای آماری که در مطالعات علمی برای ارزیابی نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد و بالاخره نتایج حاصل از این پژوهش‌ها همگی دارای اشکالات عدیده‌ای هستند که منجر به نتایج غلط از آن مقالات شده است.

این پژوهشگران نتیجه‌گیری کرده‌اند که نتایج ارائه شده در این مقالات هیچگونه شواهدی از آسیب‌زایی محصولات تراریخته را نشان نمی‌دهند.

این پژوهش توسط هیچ یک از شرکت‌های بخش خصوصی و از جمله شرکت‌های تولیدکننده بذور تراریخته مورد حمایت مالی قرار نگرفته و هزینه‌های انجام آن صرفا توسط بنیاد علوم روسیه به عنوان یک نهاد دولتی تامین شده است تا این شائبه به وجود نیاید که شرکت‌های تولیدکننده بذور تراریخته با حمایت مالی از این پژوهش بر نتایج آن تأثیر داشته‌اند.

مخالفان محصولات تراریخته در دنیا با استفاده از بستر کم‌اطلاعی برخی از مردم جامعه و با هدف ترساندن و گریزاندن آن‎ها از فناوری‌های پیشرفته و از جمله فناوری مهندسی ژنتیک، هر از چندگاهی با انتشار مقالات به ظاهر علمی به ترویج این شایعه دروغین در جامعه می‌پردازند که گویا محصولات تراریخته دارای اشکالاتی از نظر سلامتی و بهداشت بوده‌اند.

این درحالی است که نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مطالعات یادشده از نظر علمی فاقد ارزش بوده و این امر تلویحا به این معناست که مخالفان فناوری تراریخته، برای اثبات ادعای خود، به جای اتکا بر پژوهش‌های دقیق، علمی و بی‌طرفانه صرفا به مقاله‌سازی‌های مغرضانه روی آورده‌اند تا اهداف استکباری شوم خود را لعاب علمی داده باشند.

این مقالات دروغین پیش از این همواره توسط مراجع علمی جهانی به عنوان تقلب علمی شناخته شده است. به عنوان مثال مقاله‌ای که توسط فردی فرانسوی موسوم به سرالینی مدعی سرطانزایی محصولات تراریخته بود، توسط تمامی مراجع علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و مردود شناخته شد.

جالب‌ترین جنبه این مقاله این بود که شش آکادمی ملی علوم کشور فرانسه برای اولین بار در تاریخ این کشور با ارسال یک نامه مشترک به سردبیر مجله منتشرکننده این مقاله به دلیل انجام تقلب علمی و بردن آبروی علمی کشور فرانسه خواستار استرداد مقاله شده بودند. این مقاله سرانجام از سوی مجله علمی منتشرکننده مقاله، بی‌اعتبار اعلام شد.

تمامی سازمان‌های مسئول بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان ایمنی غذایی اتحادیه اروپا (EFSA) پیش از این اعلام کرده بودند که محصولات تراریخته موجود در بازار، هدف پژوهش‌های علمی بسیار دقیق و کاملی قرار گرفته و سلامتی و مزیت‌های بهداشتی آن‎ها مورد تایید است.

منبع: انتخاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.