90 درصد محصولات غذایی وارداتی تراریخته هستند / سلامت محصولات تراریخته از غیرتراریخته بیشتر است

دانا – دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه 90 درصد از محصولات وارداتی به کشور تراریخته هستند گفت: حفظ محیط زیست را یکی از دلایل اصلی تولید محصولات تراریخته است. عیسی کلانتری در نشست خبری بررسی آخرین وضعیت تولید محصولات تراریخته در جهان که 28 اردیبهشت در خانه کشاورز برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای بزرگ صادر کننده مواد غذایی از جمله آرژانتین، برزیل و آمریکا مهم ترین تولید کنندگان محصولات تراریخته در جهان هستند. همچنین کشورهایی چون هند و چین که مصرف کنندگان بزرگ مواد غذایی هستند به تولید اینگونه محصولات روی آورده‎اند. دبیر کل خانه کشاورز، حفظ محیط زیست را یکی از دلایل اصلی تولید محصولات تراریخته عنوان کرد و افزود: در اوایل قرن 21 اروپائیان در زمینه مهندسی ژنتیک از آمریکایی‎ها عقب بودند و چون در این زمینه توانایی رقابت نداشتند، گروه‎های سبز آنان از واردات مواد تراریخته به این کشورها جلوگیری کردند. اما بعد از اینکه اروپائیان موفق به جبران این فاصله شدند، سروصدای گروه‎های سبز آنان نیز خوابید. وی با بیان اینکه …


در نشست خبری بررسی وضعیت محصولات تراریخته عنوان شد:

90 درصد محصولات غذایی وارداتی تراریخته هستند / سلامت محصولات تراریخته از غیرتراریخته بیشتر است

دانا – دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه 90 درصد از محصولات وارداتی به کشور تراریخته هستند گفت: حفظ محیط زیست را یکی از دلایل اصلی تولید محصولات تراریخته است.

عیسی کلانتری در نشست خبری بررسی آخرین وضعیت تولید محصولات تراریخته در جهان که 28 اردیبهشت در خانه کشاورز برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای بزرگ صادر کننده مواد غذایی از جمله آرژانتین، برزیل و آمریکا مهم ترین تولید کنندگان محصولات تراریخته در جهان هستند. همچنین کشورهایی چون هند و چین که مصرف کنندگان بزرگ مواد غذایی هستند به تولید اینگونه محصولات روی آورده‎اند.


دبیر کل خانه کشاورز، حفظ محیط زیست را یکی از دلایل اصلی تولید محصولات تراریخته عنوان کرد و افزود: در اوایل قرن 21 اروپائیان در زمینه مهندسی ژنتیک از آمریکایی‎ها عقب بودند و چون در این زمینه توانایی رقابت نداشتند، گروه‎های سبز آنان از واردات مواد تراریخته به این کشورها جلوگیری کردند. اما بعد از اینکه اروپائیان موفق به جبران این فاصله شدند، سروصدای گروه‎های سبز آنان نیز خوابید.


وی با بیان اینکه ما عادت داریم با اطلاعات سطحی و کم، تصمیمات کلان بگیریم، گفت: چرا ما باید از پیشرفت و از فناوری‌های مدرن بترسیم؟ مدل‌های قدیمی تحقیقات کشاورزی امروزه پاسخگوی نیاز جوامع نیستند و کشوری مثل ایران که با کم‎آبی مفرط روبرو است، مجبور به استفاده از فناوری‌های نوین است.


کلانتری استفاده از فناوری‎های مدرن را در راستای حفظ منافع ملی، امنیت غذایی و حفظ محیط زیست دانست و اظهار کرد: ایجاد هراس در جامعه و نگران کردن مردم هیچ دستاوردی برای کشور نخواهد داشت و ما را روز به روز به بیگانگان وابسته‎تر می‎کند.


وزیر پیشین کشاورزی تصریح کرد منابع آب‎های تجدیدپذیر کشور 30 سال قبل 132 میلیارد متر مکعب بود اما در حال حاضر این منابع به کمتر از 88 میلیارد متر مکعب رسیده است، یعنی ما حداقل 40 درصد منابع آب‎های تجدیدپذیر خود را از دست داده‎ایم. با این وجود، سیاست‌های کلی و تحقیقاتی ما هنوز براساس همان 132 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر انجام می‎شود و گویا هنوز به این باور نرسیده‎ایم که این منابع کاهش یافته است.


کلانتری با بیان اینکه 90 درصد از محصولات وارداتی به کشور از جمله روغن و سویا تراریخته هستند، گفت: سالانه حداقل 3 تا 4 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود و ما آن‎ها را مصرف می‎کنیم. چرا کسی به واردات این محصولات ایراد نمی‎گیرد اما تولید آن‎ها مشکل ایجاد می‌‌کند؟


دبیر کل خانه کشاورز تاکید کرد: من یکی از طرفداران سرسخت توسعه پایدار نه تنها در ایران بلکه در جهان هستم و معتقدم نباید تعادل محیط زیست به هم بخورد و باید از تولید غیراقتصادی اجتناب کرد.


استقبال کشاورزان از کشت محصولات تراریخته


در بخش دیگری از این نشست، بهزاد قره‎یاضی، رییس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، با بیان اینکه فناوری کشت تراریخته مورد نیاز کشاورزان است و با استقبال آنان مواجه شده است، گفت: کشاورزان زیادی به من مراجعه می‎کنند و می‎گویند ما این فناوری را می‎خواهیم.


وی افزود: هم اکنون جامعه کشاورزی، جامعه علمی و مدیریت علمی کشور از این فناوری حمایت می‎کنند.


قره‎یاضی تصریح کرد: انجمن علمی ایمنی زیستی که متشکل از پزشکان، متخصصان کشاورزی و بیوتکنولوژی، طرفداران محیط زیست و کارشناسان استاندارد و ایمنی است، از زمان تاسیس تاکنون روی تضمین ایمنی چنین فعالیت‎هایی مطالعه و کار می کند. بنابراین باید به مردم اطمینان داد که این فناوری ایمن است.


رییس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه ایمنی و سلامت محصولات تراریخته بیش از محصولات غیرتراریخته است، اظهار کرد: ماده 2 قانون ایمنی زیستی، تولید، کشت، برداشت، صادرات و واردات و مصرف محصولات تراریخته را مجاز می‎داند و دولت را به این بحث مکلف کرده است. حتی ریاست محترم جمهوری هم در پیامی اذعان کردند که این موضوع نه تنها یک الزام بلکه انتخابی دلپذیر است. بنابراین همه باید در برابر قانون تمکین کنند.


وی با اشاره به حمایت دولت یازدهم از تولید محصولات تراریخته، گفت: دولت تاکنون ساختارهای ذیربط را ایجاد کرده است. وزارت بهداشت برای اولین بار برای تولید این محصولات مجوز صادر می‎کند. دولت هم اعلام کرده که تولیدکنندگان این نوع محصولات می بایست اعلام کنند که محصولشان تراریخته است، سپس ما بررسی می‎کنیم. ضمن اینکه به همه چیز هم مجوز نمی‎دهیم.


قره‎یاضی بزرگترین مانع در برابر گسترش تولید محصولات تراریخته را فناوری هراسان عنوان کرد و افزود: وزیر اسبق کشاورزی آمد برنج تراریخته را قفل و زنجیر کرد اما در زمان خود وی، کشور به واردکننده محصولات تراریخته تبدیل شد.


گفتنی است در این نشست، از گزارش بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته که از سوی ISAAA (سازمان بین‎المللی که توسعه کشت محصولات تراریخته را در جهان رصد می کند) تهیه شده است، رونمایی شد.


همچنین از کتاب «بیوتکنولوژی به زیان ساده» نوشته نغمه عبیری و بهزاد قره‎یاضی که به سفارش پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران تالیف شده است، رونمایی گردید.

منبع: دانا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.