هشدار محقق کشور نسبت به نابودی برخی گونه‌های جانوری و گیاهی

ایسنا – عضو هیات علمی دانشگاه تهران نسبت به از بین رفتن برخی از ژرم‌ پلاسم‌ها هشدار داد و گفت: در زمینه حفظ نژاد گاو سیستانی و گلپایگانی اقدامات مناسبی در کشور انجام شده است.

دکتر منصور امیدی در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک با ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه علم ژنتیک ایران در حوزه‌های انسانی و حیوانی اظهار کرد: در سال 1325 دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران تاسیس شد و پس از آن اقدام به انجام مطالعاتی در زمینه گونه‌های بومی گندم ایران …

هشدار محقق کشور نسبت به نابودی برخی گونه‌های جانوری و گیاهی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران نسبت به از بین رفتن برخی از ژرم‌ پلاسم‌ها هشدار داد و گفت: در زمینه حفظ نژاد گاو سیستانی و گلپایگانی اقدامات مناسبی در کشور انجام شده است.

دکتر منصور امیدی در دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک با ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه علم ژنتیک ایران در حوزه‌های انسانی و حیوانی اظهار کرد: در سال 1325 دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران تاسیس شد و پس از آن اقدام به انجام مطالعاتی در زمینه گونه‌های بومی گندم ایران صورت گرفت.

وی، جمع‌آوری گونه‌های بومی گندم ایران و خواص ژنتیکی و اصلاح آن را از جمله پروژه‌های انجام شده در این زمینه ذکر و تصریح کرد: از آنجایی که زادگاه گندم در ایران است، از این رو این پروژه در دستور کار محققان کشور قرار گرفت.

امیدی خاطرنشان کرد: برای این منظور 60 هزار نمونه گندم از سراسر کشور جمع‌آوری و متعاقب آن بانک ژن گندم تاسیس شد که در آن زمان به عنوان مهمترین بانک جهانی ژن گندم به شمار می‌رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطالعه بر روی گونه‌های چغندرقند را از دیگر زمینه مطالعاتی محققان در زمینه ژنتیک گیاهی نام برد و یادآور شد: پس از ایجاد بانک ژن گندم، بانک ژن حبوبات ایران با همکاری‌ متخصصان آمریکایی ایجاد شد.

وی جمع‌آوری ژرم پلاسم جنگل و مرتع را از دیگر ذخیره‌های علمی محققان کشور نام برد و خاطرنشان کرد: علی‌رغم این فعالیت‌ها در حال حاضر با عدم توجه کافی نسبت به ژرم پلاسم‌ها، نابودی برخی از آن‎ها را شاهد هستیم.

به گفته وی در حال حاضر شاهد نابودی گونه‌های اسب ترکمن و مرغ مرندی هستیم، ولی در عین حال اقدامات مناسبی برای حفظ گونه‌های گاو سیستانی و گلپایگانی انجام شده است.

این محقق دانشگاه تهران با اشاره به تاسیس انجمن ژنتیک ایران در سال 1346 خاطرنشان کرد: ایران جزو اولین کشورهایی است که اقدام به رهاسازی گیاهان دست‌ورزی شده ژنتیکی و تولید حیوانات تراریخته کرده است.

وی تولید برنج دست‌ورزی ژنتیکی را از دیگر موفقیت‌های محققان دانست و یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت‌های مناسب تحقیقاتی در کشور وجود دارد، به گونه‌ای که تمام توفیقات ما در حوزه ژنتیک محصول دانش‌های بومی بوده است.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.