هدف مشترک زیست‎محیطی محصولات تراریخته و ارگانیک

ابتکار – اختلاف نظر بین موافقان و مخالفان محصولات تراریخته از دید یکی از موافقان سرسخت تولید این محصولات، یک دعوای زرگری و بی پایه است. دکتر بهزاد قره‎یاضی روز گذشته با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران طی نشستی با اشاره به مزیت‎های تولید محصولات تراریخته گفت: در هر شرایطی موافق تولید ملی بوده و اعتقاد دارم باید ازآن در هر شرایطی حمایت شود. وی با بیان اینکه سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‎شود، اظهار کرد: متاسفانه در کشور به دلایل بی پایه و غیر علمی با تولید این محصولات در کشور مخالفت می‎شود، در حالی که با پرداخت هزینه گزاف، تولید خود را نادیده می‎گیریم. این استاد دانشگاه، فناوری‎هراسان را فاقد دلایل و مستندات علمی دانست و افزود: این دسته از افراد با واردات این محصولات مشکلی ندارند اما با تولید داخلی محصولات تراریخته مخالفت …


هدف مشترک زیست‎محیطی محصولات تراریخته و ارگانیک

ابتکار – اختلاف نظر بین موافقان و مخالفان محصولات تراریخته از دید یکی از موافقان سرسخت تولید این محصولات، یک دعوای زرگری و بی پایه است.

دکتر بهزاد قره‎یاضی روز گذشته با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران طی نشستی با اشاره به مزیت‎های تولید محصولات تراریخته گفت: در هر شرایطی موافق تولید ملی بوده و اعتقاد دارم باید ازآن در هر شرایطی حمایت شود.

وی با بیان اینکه سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور وارد می‎شود، اظهار کرد: متاسفانه در کشور به دلایل بی پایه و غیر علمی با تولید این محصولات در کشور مخالفت می‎شود، در حالی که با پرداخت هزینه گزاف، تولید خود را نادیده می‎گیریم.

این استاد دانشگاه، فناوری‎هراسان را فاقد دلایل و مستندات علمی دانست و افزود: این دسته از افراد با واردات این محصولات مشکلی ندارند اما با تولید داخلی محصولات تراریخته مخالفت می‎کنند، اگر چه شکل دیگر مخالفتشان مخالفت با واردات آن هم هست که باید پرسید چرا طی بیست سال گذشته با واردات این محصولات مخالفتی نکرده‎اند.

وی ادامه داد: دولت روحانی کشور را در شرایطی تحویل گرفت که بالاترین رقم واردات گندم بیش از 7.5 میلیون تن در سال 91 و 92 رقم خورد و این ننگ تاریخ برای ابد ماند که بالاترین نرخ وارد طی هزاران سال گذشته بوده است.

قره‎یاضی به استناد برخی رسانه‎ها بر اعلام سایت سازمان بهداشت مبنی بر سرطانزا بودن محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: هیچ صفحه‎ای در سایت این سازمان مبنی بر خطرناک بودن این محصولات یافت نشد و حتی در ترجمه‎ای که از این سایت به دست آمده، ضرر سم گلایفوسیت هم تراز نمک طعام عنوان شده است.

وی با بیان اینکه هیچ جنگی بین تراریخته و محصولات ارگانیک وجود ندارد، اظهار کرد: محصولات غیر تراریخته هیچ‎گاه مورد بررسی قرار نمی‎گیرند بنابراین ضررهای آن مشخص نمی‎شود، اما ده‎ها تحقیق علمی ثابت می‎کند که تولید محصولات تراریخته هیچ خطری برای انسان و محیط زیست ندارد.

هیچ تفاوتی بین طعم و خاصیت محصولات تراریخته با غیر از آن نیست

بهزاد قره‎یاضی در پاسخ به سوال خبرنگار «ابتکار» که چه تفاوت‎هایی ممکن است بین محصولات تراریخته و ارگانیک از لحاظ طعم و خاصیت وجود داشته باشد، گفت: از لحاظ طعم محصولات تراریخته و ارگانیک با سایر محصولات تفاوتی نخواهد داشت و به هیچ عنوان نه تراریخته و نه ارگانیک‎ها درصدد تغییر طعم میوه و محصولات خود نیستند.

وی افزود: همان طور که اشاره کردید محصولات ارگانیک از قیمت بالاتری برخوردارند به دلیل اینکه تولید آن‎ها مشکل و گران است، چرا که اگر در زمینی یک سال کود و یا سم بزنید باید سه سال در آن کشتی صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه، با تاکید بر اینکه می توان محصولات ارگانیک با هزینه منطقی‎تر تولید کرد، گفت: در مورد برخی محصولات کشاورزی مانند برنج و یا محصولاتی مانند مرغ تولید محصول ارگانیک دروغ و غیر ممکن است.

وی به پیوستگی مزارع برنج در شمال اشاره و اظهار کرد: اگر مزرعه قصد تولید ارگانیک داشته باشد به دلیل اشتراک و جریان آبی سیال نمی‎تواند ادعایی بر ارگانیک بودن محصول داشته باشد.

قره‎یاضی بازار محصولات ارگانیک در امریکا را زیر ده درصد عنوان کرد و گفت: بسیاری از مردم نمی‎دانند محصولی را که مصرف می‎کنند تراریخته است.

وی در برخی موارد محصولات ارگانیک را سرطانزاتر از سایر محصولات دانست و افزود: زمانی که محصولی سم زده نشود، آفتی که از آن میوه تغذیه می‎کند، سوراخی در آن ایجاد می‎شود که مرکز نشو و نمو قارچ است، که خود تولید کننده آفلاتوکسین است.

قره‎یاضی تصریح کرد: این حرف دروغی است که بگوییم محصولی که کرم خورده باشد، سالم است و مصرف آن ضرری برای انسان ندارد.

صدور مجوز برای محصولات تراریخته در مراحل نهایی است

رییس انجمن ایمنی زیستی با تاکید بر این که صدور مجوز برای محصولات تراریخته مراحل نهایی را طی می‌کند، گفت: بر اساس قانون صدور مجوز، وزارت جهاد کشاورزی مسوول صدور مجوز برای محصولات حوزه کشاورزی است و سازمان محیط زیست نیز مسوولیت بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده توسط متقاضی را بر عهده دارد. وی با اشاره به رونمایی از پنبه تراریخته در سال گذشته، اظهار کرد: به دنبال رونمایی از پنبه تراریخته، بخشنامه‌ای در خصوص نحوه صدور مجوز برای این محصول تدوین شد و در حال حاضر نیز صدور مجوز برای محصولات تراریخته مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی با اشاره به قانون ایمنی زیستی خاطر نشان کرد: در این قانون نیز تاکید شده است که صدور مجوز برای محصولات حوزه کشاورزی، مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نیست؛ بلکه این مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.

قره‎یاضی با تاکید بر این که سازمان محیط زیست تنها مسوولیت بررسی آنالیز احتمال خطر انجام شده توسط متقاضی را بر عهده دارد، یادآور شد: بر اساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست حتی مسوولیت بررسی احتمال خطر را هم ندارد.

رییس انجمن ایمنی زیستی ادامه داد: متقاضی، آنالیز احتمال خطر را انجام می‌دهد و تقاضای صدور مجوز را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، ضمن آن که آنالیز احتمال خطر انجام شده ازطریق وزارت جهاد کشاورزی به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود و این سازمان پس از بررسی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان این که بررسی با صدور مجوز متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: قانون، صدور دو مجوز از دو دستگاه را بیان نکرده است؛ بلکه اعلام شده است که مجوز از وزارت جهاد صادر و آنالیز بررسی خطر نیز در سازمان محیط زیست بررسی می‌شود.

در این نشست همچنین پروفسور کلوس امان (Klaus Ammann) استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس در خصوص تغییرات اقلیم، محصولات تراریخته و ارگانیک موضوعاتی را مطرح کرد.

وی گفت: دکتر اورس نیگلی ( Urs Niggli) یکی از محققان و رهبران محصولات تراریخته است و همواره اعلام می‌کند که هیچ مشکلی با محصولات تراریخته ندارد.

امان با تاکید بر این که جنگ بین طرفداران محصولات تراریخته با طرفداران محصولات ارگانیک یک جنگ بی‎پایه و اساس است، یادآور شد: 10 درصد محصولات بازار محصولات آمریکا ارگانیک است، ضمن آنکه بسیاری از مردم این کشور نمی‌دانند که غذای آن‎ها از محصولات تراریخته تامین می‌شود.

این محقق زیستی تصریح کرد: محصولات تراریخته و ارگانیک هدف مشترک حفظ محیط زیست را دنبال می‌کنند.

منبع: ابتکار


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.