تمام محصولات غذایی تراریخته در ایران تحت نظارت دقیق سازمان غذا و دارو هستند!

تسنیم – دبیر کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی برای تولید محصولات تراریخته صادر نکرده است، گفت: تمام محصولات غذایی تراریخته، باید برچسب‎گذاری شوند. مهرناز خیراندیش در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت برچسب‌گذاری محصولات غذایی تراریخته و چگونگی صدور مجوز تولید محصولات تراریخته اظهار داشت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر ایمنی زیستی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل اجرایی “نحوه نظارت و بررسی مواد اولیه و واردات فرآورده‌های غذایی تغییر ژنتیکی یافته” مصوب سال 87 خود را در سال 93 بازنگری و به روز رسانی کرده است که تحت عنوان “دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی” ابلاغ و لازم الاجرا شده است. دبیر کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو ادامه داد: دستورالعمل مذکور تمامی فرایندهای اجرایی برای اخذ هرگونه مجوزی را برای موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی را شامل شده است. خیراندیش گفت: طبق دستورالعمل مذکور، متقاضیان واردات یا تولید هرگونه محصولی که انواع تراریخته آن در سطح تجارت جهانی موجود است، ملزم به اعلام احتمال تراریختگی …


دبیر کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با تسنیم:

تمام محصولات غذایی تراریخته در ایران تحت نظارت دقیق سازمان غذا و دارو هستند!

دبیر کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی برای تولید محصولات تراریخته صادر نکرده است، گفت: تمام محصولات غذایی تراریخته، باید برچسب‎گذاری شوند.


مهرناز خیراندیش در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت برچسب‌گذاری محصولات غذایی تراریخته و چگونگی صدور مجوز تولید محصولات تراریخته اظهار داشت: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی امر ایمنی زیستی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دستورالعمل اجرایی “نحوه نظارت و بررسی مواد اولیه و واردات فرآورده‌های غذایی تغییر ژنتیکی یافته” مصوب سال 87 خود را در سال 93 بازنگری و به روز رسانی کرده است که تحت عنوان “دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی” ابلاغ و لازم الاجرا شده است.


دبیر کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو ادامه داد: دستورالعمل مذکور تمامی فرایندهای اجرایی برای اخذ هرگونه مجوزی را برای موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی را شامل شده است.


خیراندیش گفت: طبق دستورالعمل مذکور، متقاضیان واردات یا تولید هرگونه محصولی که انواع تراریخته آن در سطح تجارت جهانی موجود است، ملزم به اعلام احتمال تراریختگی محصول مورد نظر هستند. در صورتیکه متقاضی اعلام کند که محصول تراریخته است، ملزم به ارائه گواهی معتبر از مقامات دولتی ذیصلاح کشور مبدا مبنی بر اظهار صریح تغییر ژنتیکی بودن محموله، ممهور به مهر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا، همراه با درج رخداد یا شماره شناسایی اختصاصی ثبت شده در اتاق بین‎المللی تهاتر ایمنی زیستی (BCH) در گواهی مذکور هستند.


وی ادامه داد: در صورتیکه متقاضی ادعای عدم تغییر ژنتیکی بودن محموله موضوع درخواست خود را دارد، ملزم به ارائه گواهی GMO Free و تکمیل فرم تعهد نامه عدم تراریختگی این سازمان به پیوست 1 دستورالعمل اجرایی است،که باید به امضای مدیر عامل و مسؤل فنی شرکت همراه با مهر برجسته باشد. همچنین از نمونه موارد GMO Free نمونه برداری و به آزمایشگاه‌های مورد تایید این سازمان، برای اثبات صحت ادعای متقاضی نمونه ارسال می‌شود.


خیراندیش تصریح کرد: در راستای رعایت حق مصرف کننده و همچنین امکان ردیابی محصولات در سطح بازار، “ضابطه برچسب گذاری محصولات غذایی تغییر ژنتیکی یافته” در سال 93 ابلاغ و از ابتدای سال 94 لازم الاجرا شده است. بر اساس این ضابطه، تمام محصولات غذایی تراریخته، باید برچسب گذاری شوند و با توجه به اهمیت بررسی ایمنی دانه‌های روغنی مورد مصرف انسانی ( سویا، ذرت، کلزا، پنبه دانه )، این موارد از سال 93 مشمول ماده 16شده و بر اساس آن بررسی‌های لازم از نظر تراریختگی و اخذ مدارک لازم و مربوطه صورت می‌پذیرد.


دبیر کمیته ایمنی زیستی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تمامی ضوابط مربوطه طی بخش‎نامه به تمامی ذینفعان ابلاغ و طی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد نیز اطلاع رسانی شده است. در راستای اطلاع رسانی نیز تمامی ضوابط در سایت رسمی سازمان غذا و دارو، سایت ملی اتاق تهاتر ایمنی زیستی و سایت بین‎المللی نهاد مذکور به هر دو زبان فارسی و انگلیسی بارگذاری شده و در دسترس هستند. همچنین طبق قانون ایمنی زیستی- تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچگونه مجوزی در خصوص تولید محصولات تراریخته صادر نکرده است و طبق بند ج ماده 5 قانون ایمنی زیستی، در صورتیکه فردی تقاضای کشت و رهاسازی موجود زنده تراریخته‎ای را داشته باشد، باید از وزارت بهداشت استعلام در خصوص سلامت انسان به عمل آید.

منبع: تسنیم


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.