سرمايه‌گذاري در توليد محصولات مهندسي ژنتيک جديد در دنيا

آفرینش – در حالي كه هر روز به سطح زير كشت محصولات تراريخته و تنوع اين محصولات در دنيا افزوده مي‌شود، محصول بادمجان تراريخته در كشورهاي جنوب آسيا تحول بزرگي در تامين غذاي سالم مردم ايجاد كرده است. بادمجان غذاي اصلي مردم كشورهاي جنوب آسيا است. محصول بادمجان به‌ويژه در مناطق گرمسيري (مانند مناطق جنوبي كشور ما) هر ساله مورد هجوم آفات و بيماري‌هاي زيادي قرار مي‌گيرد. براي مبارزه با اين آفات و بيماري‌ها از سموم شيميايي استفاده مي‌شود. آلودگي محصول با كرم ميوه و ساقه بادمجان يا FSB، باعث مي‌شود هر سال …

 

سرمايه‌گذاري در توليد محصولات مهندسي ژنتيک جديد در دنيا

 

در حالي كه هر روز به سطح زير كشت محصولات تراريخته و تنوع اين محصولات در دنيا افزوده مي‌شود، محصول بادمجان تراريخته در كشورهاي جنوب آسيا تحول بزرگي در تامين غذاي سالم مردم ايجاد كرده است.

 

بادمجان غذاي اصلي مردم كشورهاي جنوب آسيا است. محصول بادمجان به‌ويژه در مناطق گرمسيري (مانند مناطق جنوبي كشور ما) هر ساله مورد هجوم آفات و بيماري‌هاي زيادي قرار مي‌گيرد. براي مبارزه با اين آفات و بيماري‌ها از سموم شيميايي استفاده مي‌شود.

 

آلودگي محصول با كرم ميوه و ساقه بادمجان يا FSB، باعث مي‌شود هر سال بيش از 70 درصد از محصول بادمجان (با وجود سمپاشي‌هاي شديد) در جنوب آسيا به بازار مصرف نرسد. در بعضي از مناطق هندو بنگلادش بادمجان را در فصل رشد هر هفته سمپاشي مي‌كنند كه حدود 30 سمپاشي در سال انجام مي‌شود. با توجه به جمعيت بالاي اين منطقه و كمبود غذا، كشت و توليد بادمجان تراريخته مقاوم به آفات مشكل غذاي اين منطقه را حل كرده است.

پس از تصويب کشت تجاري بادمجان تراريخته در 30 اکتبر 2013، بيست کشاورز اقدام به کشت نهال‌هاي بادمجان تراريخته در مساحتي بيش از دو هکتار در كشور بنگلادش کردند. بنگلادش به عنوان نخستين کشور جهان، کشت تجاري چهار واريته از بادمجان‌ تراريخته مقاوم به آفات را آغاز کرد.

 

بادمجان تراريخته محصولي است كه به کشاورزان کمک مي‌کند تا سلامت و مقاومت در برابر آفات و بيماري بادمجان افزايش يافته و استفاده از آن به طور قابل ملاحظه‌اي باعث کاهش استفاده از سموم آفت‌کش و به طور قابل توجهي باعث افزايش عملکرد محصول شده است.

 

کشت و توليد محصولات مهندسي ژنتيک مزاياي اقتصادي و اجتماعي، سلامت غذايي و ايمني محيط زيست فراواني به دنبال دارد.

 

براي بهره‌برداري كشورهاي بنگلادش و فيليپين از محصول بادمجان تراريخته‌اي كه عملكرد بالايي دارد، اداره توسعه بين‌المللي آمريکا (USAID) با حمايت دانشگاه كرنل يك كمك مالي سه ساله به ميزان 8/4 ميليون دلار براي تقويت ظرفيت توليد و انتشار بادمجان تراريخته جهت توسعه كشت و توليد اين محصول در بنگلادش و فيليپين تعيين كرده است.

 

اين حمايت در راستاي مبارزه با گرسنگي و تامين سلامت و امنيت غذايي، بهبود ارزش غذايي، حفظ محيط زيست و افزايش درآمد کشاورزان با استفاده از علوم کشاورزي و فناوري نوين مهندسي ژنتيک در دنيا انجام شده است.

علاقه مندان می‎توانند برای مطالعه اصل خبر به اینجا مراجعه کنند.

ليلا سرمدي- کارشناس پژوهشکده بيوتکنولوژي

منبع: آفرینش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.