5 آزمایشگاه خصوصی برای بررسی محصولات تراریخته مجوز گرفتند

ایرنا – مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از صدور پنج مجوز برای آزمایشگاه‎های خصوصی بررسی محصولات تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) خبر داد. حسین رستگار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: این آزمایشگاه‎ها به عنوان آزمایشگاه همکار با این سازمان، فعالیت خواهند کرد. با اشاره به وجود یک آزمایشگاه ویژه محصولات تراریخته در سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به اینکه بحث محصولات تراریخته در کشور بسیار جدی است اخیرا این مجوزها صادر شده …


مقام مسئول در سازمان غذا و دارو:

5 آزمایشگاه خصوصی برای بررسی محصولات تراریخته مجوز گرفتند

ایرنا – مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو از صدور پنج مجوز برای آزمایشگاه‎های خصوصی بررسی محصولات تراریخته (محصولات دستکاری شده ژنتیکی) خبر داد.


حسین رستگار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: این آزمایشگاه‎ها به عنوان آزمایشگاه همکار با این سازمان، فعالیت خواهند کرد.

با اشاره به وجود یک آزمایشگاه ویژه محصولات تراریخته در سازمان غذا و دارو افزود: با توجه به اینکه بحث محصولات تراریخته در کشور بسیار جدی است اخیرا این مجوزها صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‎های تراریخته نیاز به ارتقا دارند و اگر قرار است در کشور مجوز مصرف و واردات این محصولات را بدهند به سرمایه گذاری روی آزمایشگاه‎های محصولات تراریخته نیاز است.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: در زمان حاضر آزمایشات مربوط به محصولات تراریخته در حد امکانات موجود انجام می‎شود اما با توجه به گسترده‎تر شدن موضوع تراریخته‎ها این آزمایشگاه‎ها لازم است که ارتقا یابند و اگر محصول تراریخته‎ای برای آزمایش نباشد بدیهی است که نیاز به آزمایشگاه نیز نخواهیم داشت.

رستگار تاکید کرد: البته میزان ارتقای آزمایشگاه‎های محصولات تراریخته به سیاست‎های کلان در این زمینه بستگی دارد به آن معنا که اگر قرار است فرآورده‎ای مانند دانه‎های روغنی تراریخته در کشور تولید یا وارد شود برای آزمایشات مربوط به آن نیاز به امکانات پیچیده‎تر و پیشرفته‎تری داریم.

محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستورزی که روی ژنتیک آن‎ها انجام می‎دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می‎کنند یا یک خصوصیت را حذف می‎کنند؛ به عنوان مثال پروتئین‎هایی داخل محصول، ایجاد می‎کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می‎شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.

از سوی دیگر حدود 90 درصد سویای تولید شده و روغن آن در سراسر جهان تراریخته است بنابراین اگر روغن سویای تراریخته نمی‎خواهیم کلا باید روی مصرف این روغن خط بکشیم چون 90 درصد تولید آن تراریخته است؛ مباحثی از این دست موجب شده است تا با وجود برخی انتقادات، سازمان غذا و دارو بر مجوز داشتن محصولات تراریخته اصرار ورزد چراکه این محصولات به هرحال به علت نیاز به بازار عرضه می‎شوند و این سازمان تاکنون به چند مورد روغن تراریخته مجوز اعطا کرده است.

همچنین دولت یازدهم نیز در پی قانونی‎سازی محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه است.

منبع: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.