محصولات کشاورزی تراریخته وارد می‌شود، اما با کشت آن مخالفند

ایلنا – رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: توسعه سطح زیر کشت پنبه موجب قرار گرفتن آن در تناوب با گندم شده و باعث کاهش آفات و بیماری‌های این محصول و افزایش تولید گندم نیز می‌شود. بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: پنبه تراریخته مقاوم به آفات پروانه‌ای به پنبه‌ای اطلاق می‌شود که با استفاده از روش‌های نوین مهندسی ژنتیک یک ژن CRY1A یا CRY1C به آن منتقل شده است. این ژن‏ها قادر به تولید پروتئینی هستند به همین نام که قادرند حشرات آفت را قبل از …


بحران اشتغال در قطب تولید پنبه

 محصولات کشاورزی تراریخته وارد می‌شود، اما با کشت آن مخالفند


رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: توسعه سطح زیر کشت پنبه موجب قرار گرفتن آن در تناوب با گندم شده و باعث کاهش آفات و بیماری‌های این محصول و افزایش تولید گندم نیز می‌شود.


بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: پنبه تراریخته مقاوم به آفات پروانه‌ای به پنبه‌ای اطلاق می‌شود که با استفاده از روش‌های نوین مهندسی ژنتیک یک ژن CRY1A یا CRY1C به آن منتقل شده است. این ژن‏ها قادر به تولید پروتئینی هستند به همین نام که قادرند حشرات آفت را قبل از ایراد هر نوع خسارتی از بین ببرند. در حال حاضر زراعت و تولید پنبه از آفت مهمی به نام کرم غوزه پنبه رنج می‌برد.


او افزود: برای کنترل این آفت در ایران بین 4 تا 9 بار گاهی تا 14 بار سمپاشی صورت می‌گیرد که نه تنها هزینه گزافی برای کشاورز و اقتصاد ملی تحمیل می‌کند؛ بلکه موجب آلودگی محیط زیست مرگ و میر حیوانات غیرهدف و مسمومیت و حتی مرگ و میر انسان می‌شود.


رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی در ادامه گفت: در سال‌های قبل پنبه طلای سفید نامیده می‌شد زیرا با حدود 350 هزار هکتار سطح زیر کشت ایران قادر به صادرات پنبه بوده و سهم مهمی در تامین ارز کشور داشت.


او در ادامه گفت: در سال‌های اول دهه 1350 آفتی به نام کرم سرخ پنبه در استان‌های سیستان و بلوچستان طغیان کرد و در سال 1353 مقررات منع کشت پنبه در این استان‌ها اعمال شد در نتیجه عامل اصلی رونق اقتصادی منطقه یعنی کشت پنبه و کارخانه‌های پنبه پاک‏کنی در ایرانشهر از گردونه اقتصادی خارج شد و کشاورزان و کارگران بیکار شده و برای ارتزاق خود و خانواده ناگزیر از روی آوردن به تجارت غیرقانونی و سایر روش‌های غیرمولد شدند. در نتیجه سطح زیر کشت پنبه در سال‌های اخیر به زیر 90 هزار هکتار کاهش پیدا کرده و موجب شده است که ایران مجبور باشد سالیانه 60 هزار تن پنبه وارد کند که اخیرا نوع تراریخته آن از پاکستان وارد کشور می‌شود.


قره‏یاضی تاکید کرد: مصرف سموم شیمیایی در اراضی کشت پنبه افزایش چشمگیری داشته است و میانگین عملکرد کشور به دو تن در هکتار رسیده است و منطقه مکران همچنان دچار بحران تولید و اشتغال است در صورت تولید پنبه تراریخته در ایران که کاملا آماده ارائه به بازار بوده و در حال حاضر در سطح محدود آزمایش مزرعه‌ای حدود 10 هکتار تولید می‌شود که نتایج مناسبی دارد.


او افزود: این نوع پنبه نسبت به کرم سرخ پنبه و کرم غوزه پنبه مقاوم است و می‌تواند در منطقه مکران کشت شود و توسعه کشت پنبه در این منطقه موجب ایجاد شغل برای کارخانجات پنبه پاک‌کنی و روغن‌کشی و تولید کنجاله برای دام خواهد شد و بازار کار را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.


رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: با کشت پنبه تراریخته مصرف سم حشره‌کش به صفر خواهد رسید و بخشی از روغن نباتی و کنجاله دام وارداتی کاهش خواهد یافت و در نهایت محیط زیست سالم‌تری را به ارمغان خواهد آورد. در طی مدت سه سال به خود کفایی قطعی رسیده و پس از آن حتی صادر خواهد شد.


او در ادامه گفت: توسعه سطح زیر کشت پنبه موجب قرار گرفتن آن در تناوب با گندم شده موجب کاهش آفات و بیماری‌های گندم و افزایش تولید گندم نیز می‌شود. در حال حاضر بیش از 68 درصد کل مساحت زیر کشت پنبه جهان اختصاص به کشت همین نوع پنبه تراریخته دارد و کشور هندوستان با 13 میلیون سطح زیر کشت پنبه تراریخته و پاکستان با 2.9 میلیون هکتار پنبه تراریخته در جوار ایران تقریبا تمام مساحت زیر کشت پنبه خود را به کشت پنبه تراریخته اختصاص داده و از فوائد زیست محیطی و اقتصادی آن بهره می‌برند. اخیرا سازمان حفظ نبانات مجوز واردات پنبه از پاکستان را صادر کرده است که تماما تراریخته است.

منبع: ایلنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.