فناوری تراریخته می‌تواند تا یک میلیون دلار در هکتار ارزش افزوده ایجاد کند

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به وابستگی بالای کشور به واردات محصولات غذایی و نقش مهندسی ژنتیک در بازگرداندن رونق به صنعت کشاورزی بر ضرورت بهره‌مندی از این فناوری در رفع معضلات کشاورزی تأکید کرد و گفت: مهندسی ژنتیک می‌تواند تا یک میلیون دلار به ازای هر هکتار زراعت ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند. دکتر قره‌یاضی امروز در همایش “محصولات تراریخته در خدمت تولید غذای سالم حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار” در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تأکید کرد: رهبری توجه ویژه‌ای را به بیوتکنولوژی مبذول داشته‌اند و فرمودند اگر مسئله هسته‌ای هم حل شد قدرت‌ها قطعا مخالفت خود را به پیشرفت‌های ما در حوزه زیست‌فناوری گسترش خواهند داد …

فناوری تراریخته می‌تواند تا یک میلیون دلار در هکتار ارزش افزوده ایجاد کند

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی با اشاره به وابستگی بالای کشور به واردات محصولات غذایی و نقش مهندسی ژنتیک در بازگرداندن رونق به صنعت کشاورزی بر ضرورت بهره‌مندی از این فناوری در رفع معضلات کشاورزی تأکید کرد و گفت: مهندسی ژنتیک می‌تواند تا یک میلیون دلار به ازای هر هکتار زراعت ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند.

دکتر قره‌یاضی امروز در همایش “محصولات تراریخته در خدمت تولید غذای سالم حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار” در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تأکید کرد: رهبری توجه ویژه‌ای را به بیوتکنولوژی مبذول داشته‌اند و فرمودند اگر مسئله هسته‌ای هم حل شد قدرت‌ها قطعا مخالفت خود را به پیشرفت‌های ما در حوزه زیست‌فناوری گسترش خواهند داد. رئیس محترم جمهوری نیز تصریح دارند اگر در دست‌یابی به این فناوری غفلت کنیم مورد شماتت قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه مهندسی ژنتیک به مفهوم توسعه محصولاتی است که صفات شان با استفاده از انتقال ژن بهبود پیدا کرده است، افزود: مهندسی ژنتیک قرار نیست جایگزین رشته‌ها و روش‌های دیگر کشاورزی باشد بلکه مکمل آنها است اگرچه مخالفین مهندسی ژنتیک تلاش می‌کنند این اتهام ناروا را القا کنند.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ادامه داد: مهندسی ژنتیک نه تنها به هیچ یک از روش‌های دیگر از جمله ارگانیک نه نمی‌گوید بلکه بر خلاف کسانی که به اسم انجمن ارگانیک این گونه ادعاها را مطرح می‌کنند آن را تشویق و تکمیل می‌کند. در واقع این عده جنگ زرگری بین ارگانیک و تراریخته را به عنوان پوششی برای شرایط نامناسب خود در رسانه‌ها مطرح می‌کنند.

دکتر قره‌یاضی کشورهای دارای بیش از هزار هکتار کشت تراریخته را 28 کشور دانست و درباره میزان تولید محصولات تراریخته در جهان گفت: 82 درصد سطح زیر کشت سویا در جهان تراریخته است که همین سطح زیر کشت به دلیل ثمردهی بالا بیش از 90 درصد از سویای جهان را تولید می‌کند. و تقریبا صد درصد بازار تبادل جهانی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، نه تنها در ایران بلکه در جهان صنعت دام به سویا وابسته است و 80 درصد روغن وارداتی کشور ما نیز از سویای وارداتی است.

وی با تأکید بر اینکه تأمین امنیت غذایی به عنوان دومین اولویت کشورها مطرح است، گفت: بر اساس تعریف سازمان خوار و بار جهانی امنیت غذایی را چهار عنصر موجودیت، دسترسی، ثبات و بهره‌مندی تشکیل می‌دهد و هنگامی امنیت غذایی محقق می‌شود که همه مردم در همه زمان‌ها دسترسی فیزیکی و اجتماعی به غذای کافی و مغذی داشته باشند به طوری که بتواند زندگی فعال و شادابی را برای افراد در حال و آینده تضمین کند.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت جهان و با وجود افزایش قابل توجه تولید غذا امروز 973 میلیون نفر گرسنه در جهان داریم و تا سال 2050 قطعا باید تولید غذا به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی کشور تصریح کرد: با توجه به وابستگی بالایی که به واردات محصولات غذایی داریم امنیت غذایی کشور وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: سالانه حدود 15 میلیارد دلار محصولات غذایی وارد می‌شود که تا 5 میلیارد دلار از آن به محصولات تراریخته اختصاص داشته است. بیش از 80 درصد و 80 تا 90 درصد از علوفه دام ما وارداتی و از همین محصولات است و ما از بزرگ‌ترین واردکنندگان برنج جهان هستیم. همچنین سالانه 7 میلیون تن ذرت که عمده آن تراریخته است برای روغن و خوراک دام وارد کشور می‌شود.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی تأکید کرد: جالب است که در دوره مدیریت اسبق وزارت کشاورزی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بیش از دو و نیم میلیون دلار گندم به کشور وارد کردیم.

دکتر قره‌یاضی با اشاره به واردات حدود 16 میلیون تن برنج در ده سال گذشته، علت اصلی تولید پایین برنج در کشور و عدم تأمین نیازهای داخلی را آفت کرم ساقه‌خوار برنج دانست.

وی افزود: برنج تراریخته در سال 1374 با رعایت کامل استانداردهای ایمنی زیستی به این کشور تقدیم شد و آماده کشت بود که می‌توانست معضل واردات برنج را حل کند. این رقم در سال 1383 بعد از طی مراحل قانونی و با مجوز رسمی رهاسازی و به صورت تجاری کشت شد. 26 آزمایش انجام شده توسط دکتر فرامرز علی‌نیا انجام شده و ملاحظه شد که این محصول در برابر خسارت‌های وارده به‌وسیله همه آفات پروانه‌ای مقاوم است.

وی ادامه داد: این همانی برنج ترایخته طارم و غیر تراریخته طی مطالعات علمی متعدد ثابت شده است. صدها مقاله معتبر علمی نشان داده است ژن منتقل شده به برنج تراریخته هیچ ضرری برای انسان ندارد.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی کشور تأکید کرد: گزارش پزشکی قانونی در سال 1391 نشان داد بر اثر مصرف قرص برنج 598 نفر کشته شده‌اند در حالی که با تولید برخی ارقام برنج تراریخته مقاوم به آفت از مصرف قرص برنج بی‌نیاز می‌شویم.

دکتر قره‌یاضی همچنین به ظرفیت‌های بالای پنبه تراریخهت اشاره کرد و گفت: در گذشته در کشور حدود 380 هزار هکتار کشت پنبه داشتیم و از آن به عنوان طلای سفید یاد می‌شد. هنگامی که کرم سرخ پنبه در مزارع ما طغیان کرد از ادامه کشت پنبه جلوگیری شد و کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی در سیستان تعطیل شد و بیکاری فسادهای مختلفی را در این منطقه ایجاد کرد. هم اکنون سطح زیر کشت پنبه به 75 هزار هکتار رسیده است و ما پنبه مورد نیاز خود را وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: درباره پنبه‌ای که هم اکنون کشت می‌شود کشاورز ما مجبور است بین 3 تا 14 بار بسته به وضعیت آفات سم‌پاشی انجام دهد و میانگین عملکرد آن دویست کیلوگرم در هکتار است. پنبه تراریخته‌ای که امروز در حال دریافت مجوز کشت است کشاورزان را از سم‌پاشی و هزینه‌های آن بی‌نیاز می‌کند و ثمردهی پنبه را به دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی کشور تولید دارو و واکسن و آنتی‌بادی‌ها را از ظرفیت‌های دیگر فناوری تراریخته دانست و افزود: آلبومین که یک پروتئین خون انسانی است امروز منحصرا از خارج کشور وارد می‌شود و بسیار گران است. همچنین آلبومین به دلیل اینکه از خون استخراج می‌شود حدود دو هزارم احتمال آلودگی در آن وجود دارد. یعنی از هر هزار تزریق ممکن است دو نفر در کشور به ایدز و سایر بیماری‌های خونی دچار شوند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور برنجی در آزمایشگاه تولید شده است که این ماده ارزشمند را با احتمال آلودگی صفر می‌توان از آن خالص سازی کرد. هر هکتار از این برنج می‌تواند حدود یک میلیون دلار آلبومین انسانی تولید می‌کند.

دکتر قره‌یاضی با بیان اینکه تراریخته مختص گیاهان نیست افزود: به عنوان مثال در شیر بزهای تراریخته رویان فاکتورهای خونی تولید می‌شود.

 

وی در پایان به اثبات سلامت محصولات تراریخته در مطالعات سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: متاآنالیز 147 مقاله معتبر علمی در طی بیست سال که نتایج آن در مجله معتبر پلاس وان منتشر شده نشان داده است کشت این محصولات سود کشاورزی را 68 درصد افزایش داده و مصرف حشره‌کش در سطح جهان را 37 درصد کاهش یافته است که این به معنای شرایط بهتر برای انسان و محیط زیست است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.