ذرت تراریخته و افزایش مرگ و میر دام‌های تغذیه شده با آن؟!

پونه پورامینی- محصولات تراریخته محصولاتی هستند که با روش‌های دقیق اصلاح ژنتیک، صفات مطلوبی مانند مقاومت به خشکی و شوری، مقاومت به آفات، افزایش ارزش غذایی در آن‌ها ایجاد شده است و در نهایت موجب افزایش قابل توجه محصول، کاهش و یا حذف سموم در روند کاشت و برداشت محصول می‌شود. این محصولات طی بیست سال گذشته در سطح وسیعی در جهان کشت و مصرف شده‌اند و نه تنها زیانی از آن‌ها “گزارش نشده” است بلکه فوایدی مانند افزایش 68 درصدی سود کشاورزی و کاهش 37 درصدی سموم شیمیایی را به ارمغان آورده‌اند. محصولات تراریخته حاصل از “اصلاح ژنتيکی” پس از گذراندن آزمایش‌های دقيق و مورد تأیيد مجامع جهانی مورد رهاسازی و کشت و کار و نهایتا، مصرف قرار گرفته‌اند. مصرف این محصولات همواره مخالفانی نيز داشته است و با این که سند علمی قطعی در خصوص تاثيرات منفی این قبيل محصولات بر سلامت انسان، دام و محيط زیست …


حقیقت یا شایعه

ذرت تراریخته و افزایش مرگ و میر دام‌های تغذیه شده با آن؟!

 

محصولات تراریخته محصولاتی هستند که با روش‌های دقیق اصلاح ژنتیک، صفات مطلوبی مانند مقاومت به خشکی و شوری، مقاومت به آفات، افزایش ارزش غذایی در آن‌ها ایجاد شده است و در نهایت موجب افزایش قابل توجه محصول، کاهش و یا حذف سموم در روند کاشت و برداشت محصول می‌شود. این محصولات طی بیست سال گذشته در سطح وسیعی در جهان کشت و مصرف شده‌اند و نه تنها زیانی از آن‌ها “گزارش نشده” است بلکه فوایدی مانند افزایش 68 درصدی سود کشاورزی و کاهش 37 درصدی سموم شیمیایی را به ارمغان آورده‌اند. محصولات تراریخته حاصل از “اصلاح ژنتيکی” پس از گذراندن آزمایش‌های دقيق و مورد تأیيد مجامع جهانی مورد رهاسازی و کشت و کار و نهایتا، مصرف قرار گرفته‌اند. مصرف این محصولات همواره مخالفانی نيز داشته است و با این که سند علمی قطعی در خصوص تاثيرات منفی این قبيل محصولات بر سلامت انسان، دام و محيط زیست ارائه نشده، هر از چند گاهی برخی از مخالفان این محصولات با تکرار برخی از آزمایش‌های مربوط به ایمنی این محصولات، ادعاهای تازهای مطرح می‌کنند که هدف نهایی آنها ایراد شبهه بر درستی آزمایش‌های انجام شده و یا ایجاد شک و نگرانی در ایمنی مصرف این محصولات برای انسان، دام و یا محيط زیست است. فضای مجازی و رسانه‌های کشور در ماه‌های اخیر شاهد انتشار انبوه مطالبی علیه فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات اصلاح شده یا تراریخته بوده است.

تغذیه با ذرت تراریخته و افزایش مرگ و میر دام‌ها

یکی از شایعه‌هایی که بسیار در فضای مجازی منتشر شده است و در این برنامه باز به آن استناد شد مقاله رد شده سرالینی و گلاکنر با عنوان “تغذیه با ذرت تراریخته به افزایش مرگ و میر دام‌ها منجر شده است” و ادعا شده که تغذیه برخی گاوها با ذرت تراریخته موجب افزایش مرگ و میر دام‌ها در کشور آلمان شده است. پس از انتشار این خبر “مرکز بیولوژی اداره تحقیقات فدرال تغذیه و غذای آلمان” به بررسی این موضوع پرداخت و اعلام کرد که مرگ این دام‌ها در اثر برخی فاکتورهایی رخ داده است که مربوط به “غذای آلوده” و “روش غلط عملیات تغذیه” دام‌ها بوده است. طبق گفته پروفسور جانی، در این مزرعه برای افزایش شیردهی دام‌ها در زمان کوتاه از “علوفه ذرت نامناسب و غیربهداشتی با آلودگی‌هایی شامل پلاستیک و موش‌های مرده” استفاده شده است.


ایمنی و سلامت محصولات تراریخته

از سال 1996، محصولات تراریخته برای تغذیه دام‌ها استفاده شده‌اند و تا امروزه حدود 90 درصد از تغذیه کل حیوانات در ایالات متحده امریکا را این محصولات تشکیل می‌دهند. طبق مطالعات الیسون ون اینیام از دانشگاه کالیفرنیا امریکا، دیویس، که در طول 27 سال یعنی 13 سال قبل از معرفی محصولات تراریخته تا سال 2011 بر تغذیه دام متمرکز بوده است و به ارائه تحلیل جامعی درباره تغذیه و سلامت دام با مطالعه وضعیت 100 میلیارد دام منجر شده است. اغلب دام‌ها با محصولات تراریخته تغذیه می‌شده‌اند، و طبق نتایج تحقیقاتشان “تغذیه با محصولات تراریخته تفاوتی با محصولات غیر تراریخته ندارد و هیچ تاثیر منفی بر روی حیوان مشاهده نشده است”.

محصولات تراريخته تنها محصولات غذايي در جهان هستند، كه پيش از آنكه وارد بازار شوند، مورد دقيق‌ترين آزمايش‌هاي كيفي مي‌شوند. اين آزمايش‌ها مورد تأييد سازمان ايمني غذايي اروپا، سازمان فائو (غذا و كشاورزي ملل متحد)، سازمان بهداشت جهاني و ده‌ها مرجع علمي بين‌المللي و ملي ديگر هستند. به عبارت ديگر، تمامي مراجع علمي مرتبط با بهداشت مواد غذايي در جهان، سلامت و مزاياي اين محصولات را مورد تأييد قرار داده‌اند. در نتیجه طبق نتایج مطالعات متعدد مبنی بر سلامت محصولات تراریخته، ادعاهای رسانه‌ها و افرادی که محصولات ژنتیکی را عامل بیماری‌های مختلف معرفی می‌کنند غیرمنطقی می‌باشد.


منابع

لحظه‌ای از حقیقت یا کلکسیونی از دروغ؟، دکتر الیاس مرتضوی، خبرگزاری دانشجویان ایران، 15 دی 1392، کد خبر: 92101507844.

1-      Seralini and Glokner, pathology reports on the first cows fed with Bt176 maize (1997-2002), Scholarly Journal of Agriculture Science 6(1), pp. 1-8, January 2016.

2-      Klaus-Dieter Jany, Critical remarks on the long-term feeding study by Seralini et al. (2012), EFFL3, 2013.

3-      Van Eenennaam Al, Young AE, Prevalence and impacts of genetically engineered feedstuffs on livestock populations. J Anim Sci. 92(10), 2014, 4255-4278.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.