منافع اقتصادی دلیل تراریخته هراسی

نشستی علمی «محصولات تراریخته در خدمت امنیت غذایی و دستیابی به توسعه پایدار» به همت انجمن زیستی ایران با حضور استادان و پژوهشگران در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد. در این نشست کارشناسان درباره استفاده از فناوری‌های نو در جهت دستیابی به توسعه پایدار و امنیت غذایی و همچنین ابهامات و موضوعات مطرح شده در زمینه تولید و مصرف محصولات تراریخته و تأثیر زیست‌فناوری بر سلامت جامعه به بحث و تبادل نظر پرداختند. در ادامه این نشست بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، درباره دستاوردهای اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا در کره جنوبی اظهار داشت: اجلاس متعاهدین بالاترین اجلاس …

 

در نشست علمی «محصولات تراریخته در خدمت دستیابی به توسعه » مطرح شد

 

 

 

منافع اقتصادی دلیل تراریخته هراسی

 

 

 

سبزینه – نشستی علمی «محصولات تراریخته در خدمت امنیت غذایی و دستیابی به توسعه پایدار» به همت انجمن زیستی ایران با حضور استادان و پژوهشگران در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد. در این نشست کارشناسان درباره استفاده از فناوری‌های نو در جهت دستیابی به توسعه پایدار و امنیت غذایی و همچنین ابهامات و موضوعات مطرح شده در زمینه تولید و مصرف محصولات تراریخته و تأثیر زیست‌فناوری بر سلامت جامعه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

 

در ادامه این نشست بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، درباره دستاوردهای اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا در کره جنوبی اظهار داشت: اجلاس متعاهدین بالاترین اجلاس تصمیم‌گیرنده کشور‌های عضو پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا است. این اجلاس هر دوسال یک بار تشکیل شده و نقش قانون‌گذاری یعنی تدوین مقررات تعهدآور بین‌المللی و همچنین نظارت بر حسن اجرای پروتکل و الزامات قوانین تدوین شده را دارد. وی در ادامه ازجمله وظایف این اجلاس را پایبند کردن اعضاء به مصوبات پروتکل و تنظیم برنامه‌های دوسال آینده ذکر کرد و گفت: در این اجلاس 159 کشور، نماینده اعزام کرده بودند.

 

 

این در حالی است که حضور برخی از نمایندگان ایرانی زمینه کاهش اختیارت شورای ملی ایمنی زیستی را در پی داشت. وی افزود: اعضای شورای ملی ایمنی زیستی تنها باید از وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست باشند و سازمان‌های خارج از این سازمان‌ها در صورت حضور به شکل غیرقانونی حضور دارند. قره‌یاضی در ادامه با اشاره به موضوعات مطرح شده در این اجلاس گفت: گروهی فناوری‌هراس تلاش داشتند در این اجلاس برخی از قوانین به تصویب برسد که با تلاش هیئت‌های اعزامی این امر محقق نشد. رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران تصریح کرد: از موضوعاتی که در این اجلاس مطرح شد، تأکید بر محدودیت دسترسی به داده‌های ردیف‌های دی ان‌ای بود، به شکلی که دسترسی بر داده‌های ردیف‌های دی ان‌ای محدود شود، در حالی که در حال حاضر تمام داده‌های دی ان‌ای و اطلاعات آن در بانک‌های آمریکا، اروپا و ژاپن وجود دارد و به شکل رایگان در دسترس تمام کشورها است و ایران به عنوان کشور درحال توسعه نیز برای رشد به آن نیاز دارد که به تصویب نرسید. گفتنی است این موضوع توسط هیئت فناوری هراس مطرح شد.

 

 

روغن‌های مصرفی تراریخته سالم است

 

 

همچنین در حاشیه این نشست منصور امیدی، استاد دانشگاه تهران و نایب رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، در گفت‌وگو با «سبزینه» درباره دلایل مخالفت‌های مطرح شده در زمینه ورود محصولات تراریخته به کشور گفت: بیان این موضوع که از ورود محصولات تراریخته به بازار ممانعت به عمل می‌آید نادرست است. برخی از محصولاتی که تحت نظارت وارد می‌شود کاملاً تراریخته هستند؛ محصولی همچون روغن که حدود 90 درصد آن وارداتی است، محصولی کاملاً تراریخته است. وی در ادامه با بیان این که تقریباً تمام روغن‌هایی که در دنیای امروز وجود دارد تراریخته است، گفت: این ادعا که از حضور و پخش روغن‌های تراریخته در داخل کشور جلوگیری به عمل می‌آید، دارای تناقض است، چراکه تمام روغن‌هایی که در داخل مصرف می‌شود تراریخته و سالم است.

 

 

 

 

چالش تراریخته مبنای علمی ندارد

 

 

مهدی معلی، پژوهشگر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ارتباط با جنجال‌هایی که درمورد محصولات تراریخته در کشور وجود دارد به «سبزینه» گفت: جریانی که دائم ملاحظاتی را درباره محصولات تراریخته منتشر می‌کند بیش‌تر از این که منشأ علمی داشته باشد مبنای سیاسی- اقتصادی دارد.

وی با اشاره به ادله‌ای که وجود دارد، گفت: مراجعه به منابع علمی و مراجع رسمی ملی و بین‌المللی به روشنی نشان می‌دهد گزارش‌های رسمی و چندین هزار مقاله علمی معتبر وجود دارد که در هیچ کدام از آن‌ها نتایجی مبنی بر مضر بودن محصولات تراریخته تأیید نشده است.

معلی گفت: در 20 سال گذشته این محصولات تولید می‌شده و زیر ذره‌بین کارشناسان کشورها بوده است اما هیچ یک از ادعاهای رسانه‌ای مطرح شده تأیید نشده است و تنها دلایل مخالفت با آن اقتصادی- سیاسی است. همین جنجال‌ها است که در داخل کشور هم از یک سو مورد سوء استفاده‌های سیاسی و جناحی واقع شده و از سوی دیگر باعث نگرانی برخی مردم و دلسوزان شده است. این در حالی است پیش از این به تمام این مسائل رسیدگی و در مراجع سیاستگذاری و قانونگذاری کشور حل شده است. از جمله از سال 1379 تا کنون در سیاست‌های بالادستی و قوانین موضوعه کشور تکالیف نهادهای مختلف و چارچوب‌های مشخص نظارتی تعیین شده است.

 

منبع: سبزینه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.