تحریف تاریخ در مخالفت با فناوری

عروج ملکوتی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی غم بزرگ از دست دادن حامی فناوری‌های نو در کشور را بر دل جامعه علمی کشور گذاشت. هر چند وجود و حمایت پر برکت رهبر معظم انقلاب که همواره حامی پژوهش و فناوری در کشور بوده و هستند، مرهم دل‌های شکسته پژوهشگران کشور است اما نقل قول‌های کذب از مرحوم آیت‌الله رفسنجانی که به تازگی در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده و مبنی بر مخالفت ایشان با علم و فناوری ‌است موجب کدورت خاطر جامعه علمی کشور می‌شود.

ایشان همواره حامی و مشوق جامعه علمی و پژوهشی و انجمن‌های علمی کشور بودند و مرتبا نمایندگان جامعه علمی کشور در عرصه زیست‌فناوری به حضور ایشان شرف‌یاب می‌شدند و کسب فیض می‌کردند. مشخصا در سال 1389 در دیدار نمایندگان انجمن‌های علمی ایمنی زیستی، بیوتکنولوژی، ژنتیک و … کشور ایشان ضمن حمایت از فعالیت‌های علمی دانشمندان کشور فرمودند که: “بیوتکنولوژی و فناوری زیستی نیاز بشر امروز است و افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به تولید مطمئن محصولات غذایی باعث شده تا این علم با وجود برخی مخالفت‌ها جایگاه خود را در دنیا پیدا کند.” در دیدارهای بعدی نیز ایشان بر لزوم استفاده از فناوری‌های نو تاکید داشته و می‌فرمودند که در حالی‌که کشورمان وارد کننده محصولات فناوری است، دلیلی برای مخالفت با تولید ملی آن نیست و نیز توضیح می‌دادند که با بررسی وضعیت محصولات تراریخته در دنیا مشخص شده است که این محصولات در اکثر نقاط جهان مصرف و در بسیاری از کشورهای پیشرفته کشت می‌شود و به نظر می‌رسد دلیلی برای مخالفت با این محصولات وجود نداشته باشد. هم او بود که با دستان پربرکت خود “مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی” را در سال 1389 با حضور نمایندگان مراکز اطلاعات بیوتکنولوژی ده‌ها کشور جهان افتتاح کرد و از آن زمان این مرکز به ترویج یافته‌های زیست‌فناوری و حمایت از محصولات آن از جمله محصولات تراریخته پرداخت.

حال سوال اینجاست که چگونه است که افرادی اینگونه تحریف تاریخ کرده و دیدگاه‌های بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله رفسنجانی را تحریف می‌کنند؟!

سمیرا کهک، عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.