دانشمند مالزیایی: مراکز علمی جهان محصولات تراریخته را تایید کرده‌اند

دانشمند مالزیایی بیوتکنولوژی امروز در دومین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی گفت: پیشرفت مهندسی ژنتیک نیازمند حمایت قوانین و جایگزینی رویکرد علمی به جای جنجال‌های رسانه‌ای است.

دکتر ماها لچومی آروجانان پژوهشگر بیوتکنولوژی از مالزی که در دومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت شرایط امنیت غذایی جهان را شکننده دانست و افزود: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر برسد در حالی که هم اکنون نیز تامین امنیت غذایی جهان با مشکل روبرو است. آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی و تغییرات اقلیمی موجب مشکلات زیادی در تامین غذای جمعیت جهان بوده است و بسیاری کشورها از نظر غذا و محصولات کشاورزی وابسته هستند. به همین دلیل است که بشر با موفقیت از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک برای غلبه بر این معضلات استفاده کرده است.

وی با انتقاد از اتخاذ رویکرد یک بعدی درباره محصولات تراریخته افزود: توجه کافی و صحیح به عواملی چون اراده سیاسی، زیرساخت‌ها، موانع تجاری، سیاست‌های کشاورزی، سرمایه و قوانین تسهیل کننده در کنار حفظ رویکرد علمی به مسئله اصلاح ژنتیک می‌تواند به رفع شرایط کنونی کمک کند.

وی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری را قابل توجه خواند و گفت: اصلاح ژنتیک نوین قابلیت‌های زیادی را به دانشمندان برای رفع نیازهای غذایی ارائه می‌کند. به نژادگری سنتی از جمله جهش‌زایی، تلاقی و بذرهای هیبرید محدودیت‌های زیادی دارند که موجب شده است نتوانند نیازها و اهداف مورد نظر را تامین کنند. به همین دلیل نیاز به فناوری‌های نوین و مهندسی ژنتیک داریم.

وی ادامه داد: چندین دهه از شکوفایی فناوری مهندسی ژنتیک نوین گذشته است و تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته است. اما راه یابی این تحقیقات به عرصه کاربردی و رفع نیازها و معضلات در برخی کشورها با کندی صورت می‌گیرد. در این شرایط کشورها باید توجه زیادی به قوانین و مقررات تسهیل کنند و رفع مقررات بازدارنده برای حمایت از این فناوری داشته باشند و رویکرد علمی را به جای رویکرد رسانه‌ای و جنجال‌ها دنبال کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه تا کنون تمامی سازمان‌های غذا و دارو در جهان و ۲۰۰ مرکز علمی معتبر سلامت محصولات تراریخته را تایید کرده‌اند گفت: از سال ۱۹۹۶ یک تریلیون وعده غذای جی ام مصرف شده است بدون اینکه کوچک‌ترین آثار جانبی از مصرف این محصولات مشاهده شده باشد. همچنین در دو دهه گذشته تا کنون ۷۰ درصد دام‌ها از محصولات تراریخته تغذیه شده‌اند ولی هیچ اثر جانبی در آنها گزارش نشده است. از طرفی در اثر به کار گرفتن روش‌های دیگر تامین غذا و محصولات کشاورزی آثار جانبی زیادی مشاهده شده است و حتی در اثر مصرف محصولات ارگانیک که آلودگی را راحت‌تر جذب می‌کنند ده‌ها نفر تا کنون کشته شده‌اند. بنابراین جنجال‌ها علیه محصولات تراریخته با اهداف دیگری صورت می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.