ضرورت مهندسی ژنتیک برای تامین امنیت غذایی

جدیدترین تحقیقات در انگلستان حاکی از آن است که فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته با افزایش عملکرد محصول می توانند بیش از قبل به تامین امنیت غذایی کمک کنند.

 نتایج مطالعات گروهی از دانشمندان علم کشاورزی در موسسه تحقیقاتی روتامستد انگلستان نشان می دهد تولید محصولات تراریخته برای مقابله با کمبود غذا و تامین غذای کافی در آینده ضروری خواهد بود. این گروه تحقیقاتی با مطالعه پیشرفت های زیست فناوری در سی و پنج سال گذشته و نقش آن در افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی دریافته اند استفاده از مهندسی ژنتیک برای تولید غذای سالم و کافی ضروری است.

دکتر متیو پاول، متخصص بیوشیمی گیاهی و سرپرست این گروه تحقیقاتی، گفت برای استفاده از ظرفیت های عظیم فناوری ها لازم است عوامل موثر بر عملکرد را بهتر بشناسیم. وی افزود در حال حاضر شناخت ما از عوامل موثر بر عملکرد گیاه بیشتر به شرایط آزمایشگاهی محدود است و برای شناخت ژن هایی که عملکرد محصول را در مزرعه کنترل می کنند مطالعه بیشتری لازم است. وی گفت ما توصیه می کنیم برای دستیابی به حداکثر عملکرد مجموعه ای از فناوری ها مورد استفاده قرار بگیرند. وی ادامه داد روش های شیمیایی در کنار ویرایش ژنوم و تولید محصولات تراریخته به این هدف کمک می کنند.

دکتر پاول تشریح کرد با پژوهش های انجام شده در موسسه روتامستد موفق به شناسایی ترکیبی شده اند که مقدار نشاسته در غلات را تعیین می کند. آزمایشات مزرعه ای نشان داده است ترکیب تری هالوز فسفات (T6P) باعث افزایش عملکرد محصول ذرت از 10 درصد در کشت آبی تا 120 درصد در شرایط خشکی شده است.

محقق موسسه تحقیقاتی روتامستد معتقد است برای شناخت مکانیزم عمل گیاهان لازم است آزمایشات مزرعه ای به طور گسترده تر و با جدیت بیشتری انجام شوند. وی تاکید کرد با شناخت فرآیند های بنیادی که درون گیاه رخ می دهد می توانیم از توانایی های فناوری مهندسی ژنتیک در تولید محصولات تراریخته مقاوم تر که عملکرد بیشتری هم داشته باشند استفاده کنیم.

استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک در تولید محصولات مقاوم به آفت و متحمل به علف کش با کاهش هزینه تولید و افزایش تولید محصول تاثیر مثبت قابل توجهی در کشت سویا، پنبه، ذرت و کلزا داشته است. دانشمندان معتقدند عملکرد محصول به عوامل مختلفی وابسته است و برای تولید محصولاتی با عملکرد بیشتر به پژوهش های بیشتری نیاز است. اثر شرایط اقلیمی بر عملکرد محصول یکی از عواملی است که به عقیده متخصصان کشاورزی باید مورد مطالعه بیشتری قرار بگیرد.

دانشمندان تاکنون موفق شده اند ژن هایی را شناسایی کنند که بر اندازه دانه و رشد برگ موثر هستند و بر عملکرد محصول اثر غیر مستقیم دارند. اما برای شناخت فرآیند های سلولی موثر بر عملکرد محصول و نحوه رخ دادن این فرآیندها لازم است مطالعات بیشتری در محیط مزرعه انجام شود.

نتایج مطالعات این گروه پژوهشی در نشریه دستاوردهای علوم گیاهی منتشر شده است. شورای تحقیقات زیست فناوری و علوم زیستی حامی مالی این طرح پژوهشی موسسه تحقیقاتی روتامستد هستند.

موسسه تحقیقاتی روتامستد در انگلستان قدیمی ترین مرکز پژوهشی کشاورزی در جهان است که سابقه درخشانی در پژوهش های کشاورزی و ارتقای سیستم های کشاورزی در تولید غذا داشته است. برآورد شده است دستاوردهای پژوهشی این موسسه سالانه سه میلیارد پوند به اقتصاد انگلستان کمک می کند.

منبع: Rothamsted Research

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محیط زیست می گوید

    به نظر می رسد فناوری شگفت انگیز مهندسی ژنتیک می تواند موانع و محدودیت ها را از سر راه دانشمندان و محققین بر دارد و در پی آن نگرانی ها و دغدغه های موجود بشریت از جمله در بحث های محیط زیست، بحران آب، امنیت غذایی و … را برطرف کند.

  2. مقاومت می گوید

    این تحقیق نشان دهنده اهمیت و ضرورت توجه به فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک می باشد و تلنگری به مسئولین کشور ما که از خواب غفلت بیدار شوند و با توسعه و گسترش فناوری مهم و استراتژیک مهندسی ژنتیک کشور را از وابسته شدن بیشتر به واردات محصولات کشورهای استعمارگر نجات بدهند تا در آینده استقلال کشور حفظ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.