هیچ کس به اندازه کشاورزان قدر آب را نمی داند/ سرمایه گذاری بی نظیر دولت در بخش آب و خاک

محمود حجتی در پنجمین کنگره سراسرس خانه کشاورز گفت با استفاده از فناوری های موجود می توانیم منابع کشور را به درستی مدیریت کنیم. وی استقبال کشاورزان از بذرهای اصلاح شده ژنتیکی را نشانه هوشمندی آن ها برای بهره برداری از فناوری در صرفه جویی مصرف آب دانست.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از آگنا، وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، از پرداخت دیرهنگام مطالبات گندمکاران اظهار شرمندگی کرد و گفت: برخی افراد می گویند کشاورزان قدر آب را نمی دانند در حالی که هیچ کس به اندازه کشاورزان قدر و ارزش آب را نمی‌داند.

محمود حجتی اظهار کرد: در بخش کشاورزی مسائل و مشکلات فراوانی وجود دارد. یکی از مسائلی که همه بر آن اصرار داریم پایداری در کشاورزی است که به آب باز می‌گردد.

وی با اشاره به سخنان اردکانیان، وزیر نیرو، گفت: کشور ما در طول تاریخ همین شرایط اقلیمی، خشکسالی و کم آبی را داشته است اما این نکته را فراموش نکنیم که نیاکان و اجداد ما در این سرزمین زندگی کرده‌اند و اقتصادشان اقتصاد کشاورزی بود. ملت ما ملت ثروتمند و آبرومندی در طول تاریخ بود.

حجتی افزود: پیشینیان ما بزرگترین سرمایه‌گذاری را در بخش قنات انجام دادند که هیچ فشاری به آب‌های زیرزمینی وارد نمی‌کند. اجداد ما آب را قطره قطره حفظ می‌کردند.

محدودیت منابع آب با تکنولوژی روز برطرف می شود

وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر استفاده از تکنولوژی و دانش روز در بخش کشاورزی تاکید و تصریح کرد: من معتقدم با امکاناتی که امروز در اختیار ما است علم، دانش، تکنولوژی و ابزار می‌توانیم همین میزان منابع آبی محدود را به درستی مدیریت و بهره‌برداری کنیم. باید با تشریک مساعی و اشتراک منافع از این منابع بهره‌برداری کنیم و هیچ مشکلی هم نخواهیم داشت.

وی با اشاره به افزایش تقاضا در این بخش کشاورزی، اظهار کرد: تولید هم باید افزایش یابد اما تکنولوژی و ابزار در اختیار ما است و این دو مورد می‌تواند اثربخشی بیشتری نسبت به تقاضا داشته باشد.

حجتی تصریح کرد: اگر جایی از آب به خوبی استفاده نمی‌کنیم به دلیل قدرنشناسی نیست بلکه به علت امکانات محدود است. نسخه واحد آب نسخه خوبی برای ۶۱۰ دشت ما نیست و میزان برداشت هر دشت با دیگری متفاوت است که نسخه آن باید توسط بهره‌برداران همان دشت نوشته شود تا خودشان ملزم به اجرا شوند.

اختصاص یک و نیم میلیارد دلار بودجه به بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی به اعتبارهای مناسب دولت در این بخش نیز اشاره و اظهار کرد: دولت اخیرا یک و نیم میلیارد دلار برای کشاورزی اعتبار تخصیص داده که آیین نامه آن ابلاغ شده است. این میزان باید برای توسعه گلخانه‌ها و بهبود شرایط آب هزینه شود.

حجتی ادامه داد: سرمایه‌گذاری که دولت در بخش آب و خاک انجام داده در هیچ دور‌ه‌ای از تاریخ کشاورزی این کشور انجام نشده بود و قطعا ده‌ها برابر این باید سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: در بخش به روزآوری سیستم‌های نوین آبیاری ۲۲۷ هزار هکتار توسعه شبکه‌ها را در مناطق مرزی داشتیم در خوزستان و ایلام ۵۵۰ هزار هکتار در حال انجام است که از این مقدار ۲۷۴ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است. ۹۰ هزار هکتار تاکنون برای آبیاری نوین انجام شده و ۱۵۰هزار هکتار در دست اجرا است اغلب این سرمایه‌ها از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی، گفت: باید این روند را ادامه دهیم و سرمایه‌ها را در همه زمینه‌ها به کار ببندیم. اقبالی که کشاورزان به بذور اصلاح شده نشان می‌دهند و روش‌های بسیاری که برای بهبود روش‌های کشاورزی به کار گرفته‌اند نشان از توجه ویژه آنها به صرفه‌جویی در مصرف آب دارد.

وی به موضوع مکانیزاسیون کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این بخش داده شد و این نشان از توجه کشاورزان به توسعه و رشد کشاورزی دارد. اما نارسایی‌هایی که در بخش پولی و بانکی وجود دارد بسیار است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: بانک کشاورزی در پنج سال گذشته توانست سه میلیارد تومان سرمایه خود را افزایش دهد که باز هم نیاز به افزایش دارد.

حجتی در خصوص مشکلات بخش بازار محصولات کشاورزی نیز گفت: بعد از مشکلاتی که در تولید داریم، در بخش بازار محصولات کشاورزی نیز چالش های بسیاری وجود دارد. با ایجاد کارخانه ها و صنایع تبدیلی در کنار مزارع می توان این مشکلات را برطرف و ایجاد اشتغال برای جمعیت روستاها کرد و مهاجرت را کاهش داد.

گفتنی است پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، سه شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، رضا اردکانیان وزیر نیرو، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز و رئیس سازمان محیط زیست و جمعی از معاون و مدیران دستگاه های مربوط در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد. این کنگره تا یکم آذرماه با سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به کار خود پایان می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.