تولید ملی مایه تهدید واردات

استاد انستیتو پاستور ایران گفت: واردکننده ها برای جلوگیری از تهدید منافع خود، تولید کننده ها را به تخلف و دزدی متهم می کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر فریدون مهبودی اظهار داشت: بزرگترین مانع در وادی تولید، واردکننده ها هستند. آن ها از مبادی قانونی و غیر قانونی محصولات را وارد می کنند؛ اما تولید کننده ها را به دزدی و قاچاق متهم می کنند.

مهبودی یادآور شد نمونه جریان سازی علیه تولید ملی را هنگام تولید دارو تجربه کرده ایم. زمانی که داروی ام اس در داخل کشور تولید شد 100 میلیون دلار به منافع وارد کننده ها زیان وارد کرد. طبیعی بود که با ایجاد هجمه سعی کنند مانع از تولید ملی شوند. هجمه ها در حدی بود که از تماشای برنامه های خبری تلویزیون مانند 20:30 واهمه داشتیم چرا که هر روز اعتراض به محصول تولید شده را به تصویر می کشید. اما با اندکی تفحص معلوم شد تظاهر کننده های معترض از بیماران ذینفع که داروی تولید شده را مصرف می کردند نبودند. این جریانات همواره علیه شکل گیری تولید ملی وجود دارند. پشتکار تولید کننده تنها عاملی است که قادر به مقابله با جریان های مخالف تولید است.

وی با اشاره بر سیرتحول در فعالیت دانشگاه ها گفت: در اوایل سده چهاردهم هجری خورشیدی ما در ایران دانشگاه نداشتیم بنابر این به خارج از کشور دانشجو اعزام می کردیم که مطابق با نیاز روز جامعه به تحصیل بپردازند. نیازهای آن روز عموما خدماتی بود. از دهه پنجاه به بعد دانشگاه ها از فاز آموزشی وارد فاز پژوهشی شدند.

وی تشریح کرد: تحقیقات بنیادی و توسعه فناوری دو کفه یک ترازو هستند. برای تولید فناوری باید مرحله تولید مقالات بنیادی را طی می کردیم. در حال حاضر ایران با فاصله کمی از دنیا توانسته است از مرحله پژوهشی عبور کند و وارد مرحله تولید فناوری شود. ما در مسیر درستی پیش رفته ایم اما این حرکت به کندی صورت گرفته است.

دکتر مهبودی گفت: با نگاهی به ثروتمندترین افراد جهان در می یابیم که این ثروت از طریق دستاوردهای علمی فراهم شده است. زیست فناوران میلیاردرهای بالقوه هستند که با پشتکار در تولید دانش بنیان می توانند ثروت عظیمی تولید کنند. صرفه جویی ارزی شرکت های زیست فناور در کشور یک میلیارد دلار در سال است.

نشست تخصصی “از علم تا عمل” صبح امروز به مناسبت هفته پژوهش و به همت مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری و انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.