ضرورت نگاه علمی به تراریخته ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم استفاده برنامه ریزی شده از محصولات تراریخته تاکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم درباره محصولات تراریخته، با تأکید بر اینکه باید سهم و جایگاه تراریخته را در کشور مشخص کنیم گفت: نباید سفید و سیاه و صفر و صد ببینیم.

وی افزود: گزارش‌های ستاد بیوتکنولوژی و وزارت کشاورزی را دریافت کرده‌ایم که طرفدار تولید ملی تراریخته به ویژه برنج تراریخته هستند. بر این اساس باید برنامه عالمانه‌ای را در کشور طراحی کنیم. مشکل اصلی کشور فقدان یک برنامه ملی برای مواجهه با این تکنولوژی است.

دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: این یک تکنولوژی جدیدی است که در دنیا برای رفع فقر و گرسنگی ابداع شده است. با تکنولوژی نمی‌شود مخالفت کرد. پس باید برنامه ملی برای امنیت غذایی آینده کشور داشته باشیم و این طور نشست‌ها می‌تواند پیش نیازی برای برنامه ریزی باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه موضوع تراریخته مورد توجه محافل مختلف علمی و غیرعلمی قرار گرفته است گفت: جریان رسانه‌ای در دو طرف مسئله وجود دارد. هم اکنون 110 میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم و معادل ده درصد از کل تولیدات کشاورزی محصولات تراریخته وارد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود محصولات تراریخته در اروپا ممنوع است گفت: اروپا منع کلی نکرده است چون نود و چند درصد ذرت و سویای جهان تراریخته است و اروپا هم از آن مصرف می‌کند. با وجود این نباید بدون برنامه جامع عمل کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوع تراریخته خیلی گسترده است. من نه طرفدار کسانی هستم که صد در صد  این فناوری را رد می‌کنند و نه طرفدار کسانی که کاملا موافق آن هستند. با توجه به گزارش‌های واصل شده به این نتیجه رسیده‌ایم که تا کنون ضرری از محصولات تراریخته اثبات نشده است و نباید گفت صرفا چون محصولی تراریخته است باید منع مصرف داشته باشد.

وی ادامه داد: گاه مشاهده شده است که برای یک دارو عوارضی کشف می‌شود و تولید آن متوقف می‌شود اما کسی نمی‌گوید به خاطر این امر دارو نباشد. پس به صرف تراریخته بودن نباید گفت مصرف نشود. اگر برای یک محصول تراریخته مشخصا عارضه ای ثبت شود به همان مورد محدود است.

دکتر مخبر دزفولی پیش از این نیز در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری که شهریورماه گذشته برگزار شد ضمن گلایه از ایجاد هجمه علیه فناوری های نوین از جمله زیست فناوری بر لزوم استفاده آگاهانه و برنامه ریزی شده از دستاوردهای فناورانه تاکید کرده بود. به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی۲۰ شهریور ۹۶ در اختتامیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری یکی از معضلات کشور را واردات محور بودن اقتصاد دانست و گفت: این به شکلی است که در کشور برای فعالان امر واردات مشکل خاصی وجود ندارد اما به محض اینکه یک جریان محقق و دانش بنیان قصد کار داشته باشد با هزار نوع قانون قاعده برخورد می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.