فعالیت بیش از 50 درصد موسسات تحقیقات کشاورزی کشور در استان البرز

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به همراه استاندار البرز و جمعی از مسولان کشوری از مجموعه موسسات تحقیقاتی کشاورزی در البرز بازدید کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دکتر زند در بازدید از مجموعه موسسات تحقیقاتی کشاورزی اظهار داشت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در شش حوزه آموزش، ترویج، پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناوری، ثبت گواهی و نظارت، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه 19 موسسه تحقیقاتی با حدود 2000 عضو هیات علمی داریم، گفت: از این 19 موسسه، 10 موسسه در استان البرز فعالیت می کنند و حدود نیمی از پرسنل علمی ما در این استان حضور دارند.

زند افزود: خروجی سالانه این مجموعه موسسات تحقیقات کشاورزی به طور متوسط بین 25 تا 30 رقم جدید در حوزه کشاورزی است. معمولا سالانه دو تا سه واکسن جدید توسط موسسه رازی تولید می شود و بین 25 تا 30 آفت کش کم خطر در هر سال معرفی می کنیم و سالانه 120 دستاورد جدید را برای حوزه های مختلف کشاورزی ارائه می نماییم.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی ادامه داد: در مجموعه تحقیقاتی ما، 8 مرکز رشد وجود دارد و از مجموع 575 شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی، حدود 185 شرکت دانش بنیان در زیرمجموعه سازمان تحقیقات مستقر هستند. این موسسات تحقیقاتی معمولا سالانه 50 دستاورد را تجاری سازی می کنند و به بخش خصوصی می دهند. خوشبختانه در جشنواره بین المللی خوارزمی نیز معمولا هر سال از رده های اول تا سوم حداقل دو رده به دستاوردهای این موسسات اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از مجموع 8000 عضو هیات علمی در حوزه کشاورزی، 6000 هزار نفر در دانشگاه ها و 2000 نفر در وزارت جهاد کشاورزی مشغول هستند، گفت: به جرات می توان گفت تمامی مسئولیت های کاربردی حوزه کشاورزی، توسط این 2000 نفر صورت می گیرد. همچنین حدود 550 گرایش تحقیقاتی فعال داریم که در برخی زمینه ها در دنیا در سطح بالا قرار داریم.

زند از همکاری موسسات تحقیقاتی با دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و بین المللی خصوصا پردیس کشاورزی تهران (مستقر در کرج) خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاری با موسسات تحقیقات بین المللی از جمله تعریف پروژه های مشترک با موسسه تحقیقات بین المللی ذرت و گندم در مکزیک، موسسه بین المللی خشکی کانادا، موسسه ایکریست در هند و موسسه تحقیقاتی در فیلیپین از جمله اقدامات انجام شده است.

زند افزود: موسسات تحقیقاتی سازمان سالانه شش هزار و 500 تن هسته اولیه بذر و نهال را تولید می کنند و در موسسه رازی، 65 محصول بیولوژیک منحصر به فرد تولید می شود.

وی افزود: در حوزه مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی هم بانک ژن گیاهی ملی ایران یکی از 10 بانک بزرگ ذخایر ژنتیک گیاهی دنیاست و علاوه بر آن بانک های ذخایر ژنتیک در سازمان تحقیقات جنگل ها و مراتع و موسسه رازی نیز وجود دارد.

زند گفت: در حوزه ترویج، کشور را به 10 هزار پهنه تقسیم کرده ایم که 100 محقق ارشد در سطح بالا و 1000 محقق در چند صد مرکز در مناطق مختلف کشور خدمات ترویجی ارائه می کنند. بدین ترتیب زنجیره علم و فناوری را در سازمان ایجاد کرده ایم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: در زمینه آموزش هم هشت هزار دانشجو در دوره های علمی کاربردی مراکز آموزشی سازمان تحصیل می کنند که 3000 نفر آنها در رشته هایی مثل پرورش اسب، پرورش شترمرغ و… مشغول هستند که در دانشگاه ها وجود ندارد.

دکتر زالی: لزوم راه اندازی پارک فناوری های نوین کشاورزی

دکتر زالی، وزیر اسبق جهاد کشاورزی هم طی سخنانی در این نشست با اشاره به مشکل بیکاری دانش آموختگان جوان گفت: فعال کردن بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های این بخش می تواند زمینه های وسیعی را برای اشتغال دانش آموختگان فراهم کند.

وی با اشاره به طرح راه اندازی پارک فناوری های نوین کشاورزی و منابع طبیعی کشور در استان البرز خاطرنشان کرد: با راه اندازی این پارک و توسعه شرکت های دانش بنیان خصوصی و اجرایی کردن اصل 44 می توان از ظرفیت های بخش خصوصی در جهت اشتغال بهره برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.