گذری بر تاریخچه خرافات و فناوری گریزی

چندی است که زمزمه تولید محصولات تراریخته در کشور، بازار شایعات علیه این فناوری را داغ کرده است. نگاهی به نمونه های تاریخی فناوری گریزی و عوامل هراس افکنی در میان مردم نسبت به فناوری، می تواند پاسخی برای دلیل این هجمه ها علیه تولید ملی این محصولات باشد.

 

ابوریحان بیرونی و الماس

در زمان ابوریجان بیرونی، مردم بر این باور بودند که درون الماس سمی پنهان شده و هر شخصی الماس داشته باشد به سرعت از بین می‌رود. این خرافات باعث شده بود عده‌ای از تجار در سایر بلاد با خرید الماس از مردم به ثروت عظیمی دست پیدا کنند. ابوریحان بیرونی با درایت مانع این روند شد و به مردم ثابت کرد الماس نه تنها سمی نیست بلکه بسیار گران‌بها و ارزشمند است.

غیاث‌الدین جمشید کاشانی و رصدخانه

وقتی جمشید کاشانی، منجم بزرگ عهد تیموری، در حال ساختن رصدخانه در مراغه بود عده‌ای در میان مردم با ایجاد رعب و وحشت، می‌گفتند: غیاث الدین جادوگر است و می‌خواهد با علم جادوگری از آینده خبر بیاورد او را سنگ بزنید تا از عذاب الهی در امان باشیم.

 

قاجار و نفت

در زمان قاجار عده‌ای از سوی کشور بریتانیا عازم ایران شدند و خواستار خرید نفت از ایران، در آن زمان سلاطین قاجار تفاوت نفت را از زباله تشخیص نمی‌دادند و می‌گفتند این ماده متعفن سیاه‌رنگ را به غربی‌ها بدهیم آن‌ها احمق هستند و می‌خواهند زباله را از ما بخرند.

امیرکبیر و واکسن آبله

در زمان امیرکبیر این چهره همیشه ماندگار تاریخ ایران نیز خرافات بی‌پایه و اساسی در میان مردم رواج داشت مبنی بر اینکه آبله کوبی باعث بی‌ایمانی می‌شود و از توطئه‌های شیطان است و با این کار می‌خواهند جمعیت مسلمانان را از بین ببرند، این خرافات تا حدی ادامه داشت که امیرکبیر دستور داد در صورت امتناع مردم از انجام واکسن آبله جریمه نقدی پرداخت کنند و با این اجبار از شیوع بیماری آبله جلوگیری کرد.

نیروگاه‌های هسته‌ای خیانت آشکار به خلق ما

اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 شایعاتی مبنی بر مضرات ساخت و تجهیزات پایگاه‌های هسته‌ای در کشور طنین انداز شد و رسانه‌ها به مخالفت با ساخت سایت‌های هسته‌ای برخاستند. این مخالفت‌ها در میان مردم هم رواج یافت و با فعالیت‌های هسته‌ای و دانشمندان هسته‌ای شدیدا برخورد می‌شد. اما با تدبیر شخصیت بزرگ و دانشمند و بی بدیل مقام معظم رهبری، این فعالیت‌ها ارج نهاده شد و ادامه یافت تا جایی که روز 20ام فروردین را در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ملی فناوری هسته‌ای نام نهادند.

جریانات امروز کشور و محصولات تراریخته

محصولات تراریخته نیز از گزند فناوری هراسی و خرافی گری در امان نبوده اند و هر روز تبلیغات منفی علیه این فناوری حیاتی و علیه دانشمندان حوزه مهندسی ژنتیک، از رسانه‌ها شنیده می‌شود. این موج فناوری هراسی سبب شده است تا کشور وابسته به واردات بی رویه باقی بماند و تولید ملی به محاق برود.

سوال: نظر وزارت بهداشت کشور در زمینه سلامت محصولات تراریخته چیست؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، طی پیامی اظهار داشتند که مواد غذایی تراریخته مورد تایید بوده و سطح استاندارد بررسی سلامت محصولات تراریخته در حد خیلی خوب است. همچنین، دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت کشور، دکتر عیسی کلانتری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دکتر رسول دیناروند معاون سابق غذا و دارو وزارت بهداشت، دکتر حسین رستگار رییس آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت، دکتر بهروز جنت مدیر کل امور غذایی سازمان غذا و دارو و دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کشور سلامت محصولات تراریخته را تاییدکرده اند.

جایزه 50 میلیون تومانی برای اثبات سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران دکتر بهزاد قره‌یاضی بیان داشتند هر فردی فقط یک مقاله علمی معتبر بین‌المللی بیاورد، که ثابت کند محصولات تراریخته سرطان‌زا هستند، 50 میلیون تومان جایزه نقدی به آن فرد تعلق خواهد گرفت.

 

سوالات تفکر برانگیز

– چرا با وجود تایید سلامت محصولات تراریخته در داخل و خارج کشور و مجامع مهم بین المللی، محصولات تراریخته مانند ذرت، پنبه، سویا و کلزا در کشور کشت نمی‌شوند و مبادرت بی‌رویه به واردات می‌شود؟

– چرا مردم ایران و جهان با اینکه می‌دانند سموم شیمیایی کشاورزی صددرصد سرطان‌زاست بدون هیچگونه اکراهی آن‌ها را مصرف می‌کنند ولی در برابر محصولات سالم تراریخته تا به این حد وسواس به خرج می‌دهند و از مصرف آن وحشت دارند؟

دکتر امین صادقی – بیوتکنولوژیست

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.