ترمیم DNA در فضا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی کشاورزی ایران به نقل از  گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، تحقیق جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی نشان می‌دهد که دی ان‌ ای انسان در فضا ترمیم می‌شود. چنین کشفی به برنامه‌ریزی مأموریت‌های طولانی فضایی با حضور فضانوردان کمک می‌کند.

نخستین آزمایش کریسپر در فضا نشان می‌دهد که دی ان‌ ای می‌تواند در میکروگرانش، خود را ترمیم کند.
فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به‌عنوان بخشی از آزمایش ژن‌ها در فضا ۶ (Genes In Space-۶) ترک‌هایی در دی ان‌ ای مخمر، ایجاد و در مرحله بعد، روند ترمیم آن را تحلیل کردند.
طی این تحقیقات، دی ان‌ ای مخمر در دو رشته بریده شد تا خسارت‌های قابل توجه به آن ایجاد کند. بر اساس پژوهشی که در مجله PLOS One منتشر شده است، محققان توضیح دادند چگونه دی ان‌ ای به حالت اولیه خود بازگشت و ترمیم شد.
ارائه فناوری مهندسی ژنتیک کریسپر در فضا و نخستین دستکاری ژنتیکی آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی، امکان انجام آزمایش‌های بیشتر روی ترمیم دی ان‌ ای را افزایش می‌دهد.
قرار گرفتن انسان در معرض اشعه‌های فضایی، ممکن است به دی ان‌ ای انسان آسیب برساند. روی زمین، بدن فرد می‌تواند با افزودن و حذف کردن بیس‌های دی ان ای، آسیب در دو شاخه را ترمیم کند یا دو بخش آسیب‌دیده را بدون تغییر دوباره به هم وصل کند، اما تا قبل از این آزمایش، این فرایند در میکروگرانش بررسی نشده بود.
چنین اطلاعاتی برای فضانوردان، مهم هستند و جهت تصمیم‌گیری درباره نیاز به محافظت بیشتر در برابر اشعه‌های فضایی، به طراحان مأموریت‌ فضایی کمک می‌کنند.