یک گفتگو و انبوهی پرسش

آقای مهرداد لاهوتی رییس فراکسیون  مدیریت شهری و روستایی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با روزنامه عصر اقتصاد در خصوص محصولات تراریخته و ارگانیک مواردی را اظهار کردند که از هر حیث جای تامل و پرسش داشت.

آقای مهرداد لاهوتی رییس فراکسیون  مدیریت شهری و روستایی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با روزنامه عصر اقتصاد در خصوص محصولات تراریخته و ارگانیک مواردی را اظهار کردند که از هر حیث جای تامل و پرسش داشت ( 97/1/22). ایشان یک تنه هم در کسوت یک پزشک متخصص سرطان و هم در قالب یک کارشناس کشاورزی از مضرات تراریخته و هم از مزایای محصولات ارگانیک گفته و گرایش تمامی دنیا را به گواه مدعای خود گرفتند. جالب اینجاست که آقای لاهوتی یا دارای مدرک تحصیلی عمران بوده و یا در این زمینه فعالیت مدیریتی هم در دستگاه‌های اجرایی و هم در مجلس داشته و دارند.

اصلا فرض محال هم نماییم که ادعای آقای لاهوتی در مورد سرطان زایی این محصولات درست باشد. بهتر نبود که در موقعیت نماینده مجلس اجازه می‌دادند این ادعا از تریبون کمیسیون پزشکی و بهداشت و درمان مطرح شود؟ در پس این اظهار نظر غیر تخصصی به طور قطع پرسش‌های پرشماری از این نماینده محترم در ذهن مخاطبان متبادر می‌شود. با توجه به جایگاه جناحی و نیز غیر تخصصی ایشان این تعبیر که مخالفت با محصولات تراریخته ریشه های جناحی دارد تقویت نخواهد شد؟ اساسا آقای لاهوتی بر مبنای کدام مستندات و آمار از گرایش یک پارچه دنیا به محصولات ارگانیک سخن می‌گویند؟ حتما ایشان استحضار دارند که جمعیت کره زمین در حال حاضر به مرز هشت میلیارد نفر رسیده و دیری نخواهد پایید که شمار نه میلیارد را نیز تجربه کند.

جهت استحضارشان باید عرض کنیم که تولیدات ارگانیک تنها در جمعیت حداکثر سه میلیارد نفر زمین و برای تمامی مردم می‌توانست امکان پذیر باشد. اما در این ازدحام روز افزون حال حاضر اگر تولیدات ارگانیک و یا پاک هم به درستی و با نظارت دقیق هم صورت بگیرد تنها به عنوان یک کالای لوکس مورد مصرف طبقه مرفه قرار می گیرد. مگر جناب ایشان دغدغه مصرف عادلانه برای همه مردم را ندارند؟ اما نکته ای که در این رابطه بیشتر جلب توجه می نماید اینست که آقای لاهوتی از معدود نمایندگانی بوده اند که ایرادشان از وزیر جهاد کشاورزی در هنگام رای اعتماد، مدرک غیر رشته کشاورزی وزیر بوده است !!.

آیا از شگفتی‌ها نیست که این ایشان و به نمایندگی از دو تخصص مختلف و دور از تجارب خود اینگونه با قاطعیت سخن می گویند؟!! آیا نباید پرسید که شما خود در کدامین دانشکده پزشکی و یا بیوتکنولوژی مدرک آکادمیک گرفته اید؟ آقای لاهوتی در مخالفت با وزارت آقای حجتی، به  نامه محرمانه وزیر بهداشت درخصوص سونامی سرطان اشاره و آقای حجتی را مسئول آن بر شمردند. به راستی چرا نماینده ای که بار سنگین امانت دو برادر شهید را بر دوش می‌کشد در وادی مخالفت از هر مرز بندی متعارف می گذرد؟ گزارش سونامی سرطان به وسیله وزارت بهداشت و درمان چرا بایستی توسط ایشان در کیسه جرائم وزیر جهاد کشاورزی ریخته شود؟

از نمایندگان محترم مجلس و به خصوص آنان که از خطه شمال کشور بر کرسی وکالت مردم نشسته اند انتظاراتی بیش از طرح این موارد می‌رود. آقای لاهوتی که خود سابقه مدیریت در شهرداری‌ها را داشته اند به خوبی می‌دانند که اختیاراتی بیش از نگاه ملی در حیطه این دستگاه‌ها هست که بزرگترین عامل تخریب این اقلیم منحصر به فرد بوده است؟ دستگاه‌هایی که بخشی از منابع درآمدی آنان را موهبتی به نام “خلافی” در ساخت و سازهای غیر قانونی تشکیل می دهد آیا آقای لاهوتی در این سال های نمایندگی به این رویه فاجعه بار اشاره و آسیب شناسی داشته اند؟ اساسا موضع این نماینده محترم از طرح پیشنهادی و مخرب وزارت نفت برای احداث صنایع پتروشیمی درشهرستان رودسر چه بوده است؟ آیا قرارگرفتن در پشت دیوار کذایی به نام زیان های تراریخته که تولید داخلی آن هنوز وجود خارجی ندارد می تواند از وظیفه امثال ایشان در صیانت از آخرین بقایای شمال بکاهد؟

عبدالحسین طوطیایی-پژوهشگر کشاورزی

منبع: عصراقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.