تغییر ژنتیکی عامل میل به شیرینی

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست فن محققان موفق شدند یک تغییر ژنتیکی را در ژن FGF21 کشف کنند. این تغییر ژنتیکی می‌تواند یکی از دلایل تمایل مفرط به مصرف شیرینی باشد.

پژوهشگران در حال مطالعه‌ی این تغییر ژنتیکی خاص و تلاش برای یافتن ارتباط آن با سایر قسمت‌های بدن هستند. آن ها معتقدند این تنها یک قطعه کوچک از پازلی است که ارتباط بین رژیم غذایی، مقدار مصرف شیرینی و خطر چاقی و دیابت را توصیف می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد، این تغییر ژنتیکی به‌طور جزیی با فشار خون بالا و چاقی سیبی شکل ارتباط دارد.

محققان اطلاعات سلامت بیش از ۴۵۰،۰۰۰ نفر را مورد مطالعه قرار دادند. این داده‌ها شامل نمونه‌های خونی، پرسش‌نامه‌های مربوط به رژیم غذایی و اطلاعات ژنتیکی بود. یافته های جدید در مورد افرادی با اشتهای ژنتیکی برای شیرینی، می تواند برای تولید داروهای مختلف اهمیت فراوانی داشته باشد. محققان دانشگاه کوپنهاگن در حال حاضر درتلاش هستند راه جدیدی برای درمان دیابت و چاقی با استفاده از جایگزین کردن ژن FGF21 بیابند.

دکتر Grarup از اعضای مؤسسه نوو نوردیسک می‌گوید: «ژن FGF21 به علت ارتباط با شیرینی، یک هدف بالقوه در درمان چاقی و دیابت است. این تحقیق به ما در فهم مکانیسم‌های اساسی این هورمون کمک کرده و اثرات و عوارض جانبی آن را پیش‌بینی می‌کند».

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.