در نشست نقش زیست‌فناوری در تامین امنیت غذایی در شرایط کم‌آبی مطرح شد:

افزایش بهره‌وری با استفاده از زیست فناوری

دکتر قاسم محمدی نژاد چهارشنبه 29 فروردین ماه در نشست تخصصی “نقش زیست فناوری در تامین امنیت غذایی در شرایط کم آبی” گفت: در مواردی که اصلاح سنتی نمی‌تواند راهگشا باشد مهندسی ژنتیک، امید بخش تولید ارقام مقاوم است واین فناوری در جهت تولید ارقام متحمل به کم آبی بسیار تاثیر گذار است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، نشست تخصصی “نقش زیست فناوری در تامین امنیت غذایی در شرایط کم آبی” روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 97، در پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

دکتر قاسم محمدی نژاد دبیر برگزاری این همایش با تاکید بر سه کلید واژه، امنیت غذایی، کم آبی و زیست فناوری گفت: امنیت غذایی از مولفه های مهم امنیت ملی است. برای دستیابی به امنیت غذایی تهیه غذای سالم و کافی برای افراد جامعه لازم است. هم در دسترس بودن غذا، هم سالم بودن غذا باید مدنظر باشد.

وی افزود: در حالی که با بحران آب و محدودیت منابع تولید رو به رو هستیم باید با مدیریت هدفمند و هوشمند تغییر الگوی کشت و بهره برداری بهینه از منابع را با کمک همه فناوری ها از جمله زیست فناوری اجرا کنیم. زیست فناوری قرار است 3 درصد بازار بین المللی را در اختیار داشته باشد، در زمینه تامین نهاده های زیستی مانند سموم و کودهای زیستی، نهال‌های کشت بافت و مهندسی ژنتیک بسیار اثر گذار است. در مواردی که اصلاح سنتی نمی‌تواند راهگشا باشد مهندسی ژنتیک، امید بخش تولید ارقام مقاوم است واین فناوری در جهت تولید ارقام متحمل به کم آبی بسیار تاثیر گذار است.

پروفسور کازو واتانابه استاد ژنتیک و ایمنی زیستی دانشگاه تسوکوبا و رییس مرکز تحقیقات ژنتیک و ایمنی زیستی ژاپن در این نشست گفت: کشاورزی و تولید بهینه داخلی، راه تامین امنیت غذایی در هر کشوری است. در کشور ژاپن حدود 40 درصد پروتئین و 60 درصد کالری وارد می شود. این در حالی است که زیست فناوری کمک شایانی به افزایش بهره وری تولید کرده است.

وی در ادامه با توجه به دستاوردهای زیست فناوری در ژاپن در خصوص تامین امنیت غذایی و نقش زیست فناوری در آن مطالبی بیان کرد  و گزارش جامعی از وضعیت گیاهان تراریخته در ژاپن ارائه کرد.

دکتر میرلوحی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: یکی از فناوری های زیستی موثر در اصلاح گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی به نژادی مولکولی است و در مواردی که به نژادی مولکولی امکان اجرا ندارد استفاده از زیست فناوری و مهندسی ژنتیک راهگشا است.

نشست نقش زیست فناوری در تامین امنیت غذایی در شرایط کم آبی به همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور 271 شرکت کننده و 10 سخنران ملی و بین المللی روز چهارشنبه 29 فروردین در کرمان برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.