کارشکنی ها علیه مهندسی ژنتیک نتیجه داد:

زنگ خطر کاهش فزاینده گرایش دانشجویان به حوزه بیوتکنولوژی گیاهی!

تبلیغات منفی و کارشکنی های گسترده چند ساله اخیر جریان مخالف مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کشاورزی در ممانعت از تولید ملی محصولات مهندسی ژنتیک گیاهی به رغم سیل فزاینده واردات این محصولات، همانطور که اساتید و دلسوزان این حوزه از سالها پیش مکررا هشدار می دادند، آشکارا تاثیرات منفی خود را بر تولیدات علمی کشور در حوزه راهبردی بیوتکنولوژی گیاهی نشان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده بان علم ایران، کاهش انگیزه و تمایل دانشجویان و محققان جوان به فعالیت در حوزه بیوتکنولوژی گیاهی اینک به حدی رسیده که تاثیر محسوس خود را در افت تولیدات علمی و مقالات این شاخه از بیوتکنولوژی به روشنی نشان می دهد تا جایی که انعکاس آن در کاهش قابل ملاحظه آمار کمی مقالات سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی به وضوح دیده می شود.

دکتر کسری اصفهانی، دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی در سخنرانی خود در افتتاحیه همایش نسبت به کاهش کلی آمار مقالات ارائه شده در همایش‌های علمی هشدار داد و این طور گمانه زنی کرد که احتمالا محققان چندان تمایل ندارند در کنگره‌ها مقاله بدهند و مایل هستند بیشتر مقالات خود را در نشریات معتبر منتشر کنند؛ وی از افت به مراتب بیشتر آمار مقالات همایش در حوزه گیاهی ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: در پی اعلام فراخوان مقالات همایش ۶۴۳ مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۵۵۲ مقاله پذیرفته شد. مقالات ارسال شده در حوزه‌های مختلف و به تفکیک در حوزه زیست فناوری پزشکی ۲۲۵ مقاله، در حوزه زیست فناوری صنعت ۱۳۲ مقاله، در حوزه زیست فناوری گیاهی ۱۱۳ مقاله، در حوزه بیوانفورماتیک ۹۲ مقاله، در حوزه زیست فناوری جانوری ۷۳ مقاله و در حوزه مباحث نظری ۹ مقاله بوده است‌.

اصفهانی خاطر نشان کرد: این آمارها حاکی از آن است که زنگ خطر برای زیست فناوری گیاهی به صدا درآمده است که بی ارتباط با بی انگیزگی دانشجویان در این حوزه نیست؛ زیرا شاهد سرنوشت استادان خود که محصولات تراریخته آماده رهاسازی دارند، هستند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری ادامه داد: همچنین کیفیت مقالات از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند دقیق داوری مقالات این همایش نیز گفت: برخی از مقالات با هوش مصنوعی تهیه شده بود و در ردیابی مشخص شد، بعضی هم یا قالب ارسالی را رعایت نکرده بودند و یا مقاله کامل ارسال نشده بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در ادامه به بیان جزئیات همایش پرداخت و افزود: اولین هدف ما از برگزاری همایش، دور هم جمع کردن محققان است. همچنین هر روز صبح از ۹ تا ۱۰ و نیم سخنرانی کلیدی، در نشست‌های بعدازظهر نیز سخنرانی محورهای تخصصی را داریم که ۵ جلسه زیست فناوری پزشکی داریم و ۵ جلسه زیست فناوری صنعت (گیاهی، جانوری و انفورماتیک) است.

وی با اشاره به اهمیت تبدیل پژوهش به محصول و فناوری نیز گفت: کارگاه‌های خوبی در مورد تبدیل پژوهش به فناوری در این حوزه خواهیم داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.