رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی:

حمایت از تولید ملی مانع تداوم واردات

رئیس انجمن بیوتکنولوژی در جمع زیست فناوران از فرصت های پیش روی صنعت دانش بنیان زیست فناوری سخن گفت.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر سیروس زینلی رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی در جمع زیست فناوران در دانشگاه تهران گفت: خلق ثروت در گرو علم و فناوری است. امروز فناوری در حال دگرگون کردن دنیا است.

وی تشریح کرد: زیست فناوری از دهه هفتاد میلادی در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت و پس از چهارده سال با رونق گرفتن این دانش، شاخه جدیدی از صنعت در حوزه زیست فناوری شکوفا شد. با وجود صنایع دانش بنیان به ویژه زیست فناوری، منابع طبیعی مانند نفت و گاز و معادن طلا دیگر به عنوان منبع اصلی تولید ثروت محسوب نمی شوند.

دکتر زینلی ادامه داد دانشگاه استنفورد بیست و پنجمین اقتصاد دنیا را داراست. ثروت ایجاد شده توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد رتبه ده جهانی دارد. این آمار نشان دهنده اهمیت دانش بنیانی در دنیای امروز است. بر خلاف صنایع سابق، صنایع جدید به چند مغز هوشمند بیش از تعداد زیاد افراد نیاز دارند.

وی افزود انقلاب فناوری به ویژه در بخش کشاورزی در حال دگرگون کردن جهان است. تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر از ذرت، تولید واکسن ضد بارداری از ذرت، تولید پلی استر مشابه ابریشم از گیاهان، تولید واکسن های مختلف در گیاهان، تولید BSA در برنج در چین، انتقال ژن به جانوران مختلف با اهداف مختلف از دستاوردهای زیست فناوری در سال های اخیر بوده است.

وی گفت: اهمیت زیست فناوری در دنیای امروز باعث شده است بسیاری از شرکت های بزرگ در جهان تغییر مسیر داده و وراد عرصه بیوتکنولوژی شوند. طبق سند 2020، اروپا از طریق جذب ثروت از سایر کشورها و جذب نخبه ها به اهداف خود در چشم انداز تعریف شده خواهد رسید و فقط برای در حوزه بیوتکنولوژی 75 میلیارد دلار برای هزینه در نظر گرفته است.

زینلی تاکید کرد: اگر امروز در عرصه تولید ملی هزینه نکنیم چندین برابر این هزینه صرف واردات خواهد شد. طبق سند افق 1404 ایران باید سه درصد از سهم بازار جهانی بیوتکنولوژی را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر بیش از هفتاد محصول دارویی حاصل از زیست فناوری تولید می کنیم و بیش از سی میلیون دلار به روسیه اینترفرون بتا صادر کرده ایم. ما در حال ثبت دارو در یازده کشور هستیم. به طور کلی  در بخش دارو حدود 0.5 درصد از سهم بازار جهانی را داریم.

وی بیان کرد: در ایران مجموعه‌ای از مراکز و مراجع در حوزه زیست فناوری فعال هستند و اقداماتی توسط این مراجع برای حمایت از فناوری های زیستی در سطوح مختلف منطقه ای و ملی انجام شده است. ستاد توسعه زیست فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، گروه‎ها و دوره‎های زیست فناوری در وزارت علوم و وزارت بهداشت، انجمن های مرتبط، قانون شرکتهای دانش بنیان و قانون برنامه پنجم توسعه از حامیان زیست فناوری بوده اند. اما با این حال توجه به زیست فناوری در کشور ما کافی نبوده است.

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی اظهار داشت: زیست فناوری در علوم پزشکی، کشاورزی و محیط زیست بسیار تاثیرگذار است. طیف وسیعی از امکان خلق ثروت از طریق بیوتکنولوژی در کشور وجود دارد. برای موفقیت و آینده سازی در این عرصه باید فرصت ساز باشیم. بدون پشتوانه علمی امیدی به موفقیت نیست. باید دانشجویان را برای ورود به عرصه دانش بنیان آماده کنیم. در راستای حمایت از کارآفرینان در حوزه های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری در حال تقویت شتابدهنده ها است.

دکتر زینلی که خود از کارآفرینان برتر در حوزه تولید محصولات دانش بنیان زیست فناوری است با گلایه از عدم حمایت کافی برای تولید ملی گفت: ایران در قرن اخیر صرفا واردات داشته است. بنابراین مقررات برای تسهیل واردات تعریف شده است. حداکثر 15 سال است که به فکر تولید بوده ایم به همین دلیل مقررات لازم و کافی برای تولید نداریم. در حال حاضر شاهد جلوگیری از تولید هستیم. این روند باید تغییر کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که زیست فناوران جوان با مطالعه، تلاش و برنامه ریزی به موفقیت برای آینده سازی در کشور دست یابند.

ضیافت افطار هفتم خرداد ماه به همت گروه علمی زیست فن در دانشگاه تهران  و با حضور زیست فناوران برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.