تحقق آگاهی بخشی عمومی با برگزاری کارگاه‎های توانمند سازی ایمنی زیستی

کارگاه آموزشی «زیست فناوری نوین در حوزه محیط زیست، ایمنی زیستی و قوانین ملی و بین المللی» صبح امروز 14 مرداد ماه در سالن سرو آغاز به کار کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اولین کارگاه ایمنی زیستی از دومین دوره کارگاه‎های پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی دقایقی پیش با حضور جمعی از پژوهشگران و کارشناسان برجسته حوزه محیط زیست و ایمنی زیستی در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست آغاز به کار کرد.

دکتر اسکندر امیدی نیا، رئیس دانشکده محیط زیست و هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی، دکتر محمود تولایی، رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر مسعود توحیدفر، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، مهندس فهیمدخت مختاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه استاندارد و دکتر مطهره محسن‎پور، متخصص بیوتکنولوژی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی در این کارگاه آموزشی حضور دارند. شرکت کننده‎های این کارگاه آموزشی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

دکتر قربانزاده، عضو هیئت علمی و مدیر گروه ایمنی زیستی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در افتتاحیه این مراسم گفت: امیدواریم برگزاری کارگاه‎های ایمنی زیستی در آگاهی بخشی عمومی و تصمیم گیری ها به ویژه در سازمان حفاظت محیط زیست موثر باشد.

وی افزود: تا پایان شهریور ماه شش کارگاه ایمنی زیستی توسط پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار برگزار خواهد شد.

دکتر قربانزاده اظهار امیدواری کرد این سلسله کارگاه ها بتوانند به رفع ابهامات موجود در زمینه زیست فناوری و بهره مندی از دستاوردهایاین فناوری سودمند کمک کنند.

وی ادامه داد: مهندسی ژنتیک بخشی از زیست‎فناوری نوین است که کاربردهای گسترده ای دارد. برای بهره مندی از دستاوردهای این فناوری لازم است با مدیریت درست ضمن استفاده از این ابزار مدیریت زیست محیطی درستی هم داشته باشم.

وی همچینین از تدوین دستورالعمل‎هایی برای آگاهی بخشی عمومی، مشارکت عمومی، زیست فناوری نوین و ایمنی زیستی در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار خبرداد.

در ادامه دکتر محمود تولایی بر لزوم حرکت‎های جمعی برای آگاهی از ابزار و فناوری های روز و استفاده از فرصت های موجود برای تامین رفاه تاکید کرد.

وی گفت: مجموعه تنوع ژنتیکی ثبت شده در ایران به مراتب بیش از کل تنوع ژنتیکی ثبت شده در کل اروپا است.

رئیس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: به کمک مهندسی ژنتیک و با استفاده از ذخایرژنتیکی می‎توانیم ارقام متناسب با اقلیم و شرایط جدید تولید کنیم. ذخایر ژنتیکی فرصت هایی خدادادی هستند که می توانند به تامین نیاز های ضروری و افزایش رفاه بشر کمک کنند. وی از گندم مقاوم به شوری که در مناطق کویری ایران رشد می‎کند و گیاهان مقاوم به سرما که در مناطق کوهستانی می‎رویند به عنوان نمونه‎هایی از این نعمت‎های خدادادی یاد کرد که می توانند در مهندسی ژنتیک برای تولید گیاهانی با کارایی بالاتر و متناسب با اقلیم سرد و خشک در کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

کارگاه آموزشی «زیست فناوری نوین در حوزه محیط زیست، ایمنی زیستی و قوانین ملی و بین المللی» یکی از مجموعه کارگاه‎های آموزشی پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی است که با اعتبار صندوق محیط زیست جهانی و مساعدت برنامه حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

گفتنی است امروز سازمان حفاظت محیط زیست برخلاف دوره مدیریت معصومه ابتکار، با مدیریت علمی موجب همدلی و همنوایی انجمن‎های علمی، سمن ها و طرفداران محیط زیست شده است.

اخبار بیشتر از این کارگاه را در مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.