پیام وزیر علوم تحقیقات و فناوری به پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات

تاکید ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر استفاده از مهندسی ژنتیک در کشاورزی

پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات صبح امروز 13 شهریور ماه در کرج آغاز به کار کرد و تا 15 شهریور ماه ادامه خواهد داشت. دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری پیامی به این کنگره ارسال کرد. متن کامل این پیام را در پایین بخوانید.

بسمه تعالی

همکاران گرامی، استادان محترم، پژوهشگران و دانشجویان عزیز

با وجود اشتیاق زایدالوصفی که به حضور در جمع فرهیختۀ شرکت کنندگان در پانزدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات داشته و دارم تعهدات قبلی اینجانب و هم پوشانی آن با افتتاحیۀ کنگره مانع حضورم شد.

کنگره های علوم زراعت و اصلاح نباتات طی ربع قرن گذشته بی وقفه و با نظم درخور تحسینی به مثابۀ یکی از اجتماعات بزرگ تخصصی کشاورزی برگزار شده است، که نشان از درایت اعضا و هیئت مدیره های دوران مختلف آن دارد که کنگرۀ پانزدهم از آن روی حائز اهمیت است که کشور در شرایط خطیر ناشی از تحریم های سخت گیرانۀ یک جانبه آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن قرار دارد. در چنین شرایطی، یقیناً بخش کشاورزی در تأمین امنیت مواد غذایی و حفظ آهنگ رشد اقتصادی نقش کلیدی دارد. بدیهی است نیل به این هدف جز با بهره گیری از پژوهش، توجه به یافته های آن و به کارگیری یافته های پژوهش و فناوری ممکن نیست.

طی دو دهۀ اخیر، حمایت داهیانۀ رهبر معظم انقلاب از پژوهش موجب شده است کشورمان بارها کشوری با بالاترین آهنگ رشد تولید نشریات علمی معتبر معرفی شود، چنین دستاورد ارزشمندی نشان دهندۀ بالندگی پژوهشگران و دانشمندان کشور و از جمله در حوزۀ علوم زراعت و اصلاح نباتات است که بدون منّت و تبلیغات به عرضۀ خدمت به جامعه همّت گمارده اند.

“تحقیقات کشاورزی” به استناد منابع تاریخی، پیش قراول تحقیقات مدرن امروز کشور است، که پیشینۀ شیوۀ امروزی آن به بیش از 100 سال و تأسیس مدرسۀ “فلاحت” در شهرستان کرج برمی گردد، شهرستانی که تا امروز قطب تحقیقات کشاورزی کشور بوده است. امروز دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در تحقیقات کشاورزی تنها نیست و همکاران آنها در مؤسسات و مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی خدمات پژوهشی کاربردی درخور تحسینی عرضۀ می کنند و در نیل به بالاترین آهنگ رشد علمی کشور سهم بسزایی دارند.

در دورۀ مسئولیتی اخیر، با وجود بالاترین سطح همکاری بین دانشکده های کشاورزی و واحد های پژوهشی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنان به گسترش همکاری ها و نیز یکپارچکی در عمل نیازمندیم.

از شرکت کنندگان در این کنگره درخواست می کنم چهارچوبی برای بررسی راهکار های عملی گسترش همکاری ها ترسیم کنند. امروزه تحولات عظیمی در حوزۀ تحقیقات کشاورزی رخ داده است: علوم و فنون پیشرفتۀ بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، نانوتکنولوژی و ICT، که به نظر می رسد در شکل دهی هزارۀ پیش رو نقش دارند، همگی کارکرد های شگرفی در کشاورزی داشته و دستاوردهای مفیدی عرضه کرده اند که، بایستی از این تجارب برای افزایش تولیدات کشاورزی و نیل به خود کفایی استفاده گردد.

اینجانب به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و متوّلی امر آموزشی، پژوهش و فناوری پژوهش در کشور، متواضعانه و خازعانه از همۀ پژوهشگران و دانشمندان می خواهم تلاش های خود را برای بهره گیری از علوم و فنون به منظور حل چالش های اساسی کشورمان، مانند تغییرات اقلیم، بحران آب، واردات برخی از محصولات به ویژه دانه های روغنی و علوفه ای به کار گیرند. ضمن آرزوی پربار بودن کنگره انتظار می رود استادان شرکت کننده در کنگره موضوعات مهم از جمله بازنگری در شیوه های آموزشی، چگونگی افزایش مهارت و اشتغال پذیری دانشجویان دوره های کارشناسی و ارائه چهارچوب مناسب برای توسعه همکاری های مؤثر بین دانشگاه ها با مراکز تحقیقاتی موجود در دستگاه های اجرایی و روش های عملی برای توسعه همکاری های بین المللی را در کمیسون های تخصصی جنبی کنگره مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و راه حل ارائه نمایند. والسلام

         منصور غلامی

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.