در کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران صورت گرفت؛

تقدیر از پیشگامان زراعت و اصلاح نباتات

از چهره های خدوم و پیشگامان زراعت و اصلاح نباتات در پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران تقدیر شد.

به گزارش مرکز  اطلاعات بیوتکنولوژی ایران پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران 13 تا 15 شهریور برگزار شد و روز پنج شنبه با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد. تقدیر از چهره های خدوم و پیشگامان زراعت و اصلاح نباتات، از اقدامات در خور تحسین انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات در آیین اختتامیه این رویداد علمی بود. در این کنگره مهندس شهریار صفاری و مهندس مصطفی نجفی به عنوان مدیران یک مجتمع کشت و صنعت نمونه به دلیل نوآوری و استفاده از فناوری های نوین در تولید نهاده های دامی، تحول بنیادین در تولید شیر و علوفه، افزایش بهره وری در مصرف نهادها به ویژه آب، استفاده از روش های دوستدار محیط زیست و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی، به عنوان واحد نمونه کشت و صنعت، اشتغال زایی مولد و کارآفرینی در مناطق محروم روستایی، به کارگیری دانشجویان و نتایج تحقیقات علمی در واحد تولیدی  مورد تقدیر قرار گرفتند.

مهندس شهریار صفاری مدیر عامل این واحد تولیدی در گفت و گو با انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات توضیحاتی در ارتباط با دلایل موفقیت  این واحد کارآفرین گفت: پایش سالانه خاک، استفاده از روش های کشت بدون شخم، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای به جای بارانی، ابداع آرایش خاص در کشت ذرت با هدف کاهش مصرف آب بدون کاهش عملکرد از جمله اقدامات این واحد کارافرین بوده است.

وی افزود: ابداع آرایش کاشت خاص ذرت ذرت به فاصله 140 سانتی متر با دو ردیف کاشت طرفین نوار تیپ یا کف فارو انجام می‌گیرد . این آرایش کاشت منجر به کاهش 40 درصدی مصرف آب در مزارع غرقابی بدون کاهش عملکرد گردید. در مزارع قطره ای منجر به کاهش 50 درصد مصرف نوار تیپ و کاهش آب مصرفی از 4800 متر مکعب به 4100 متر مکعب در هکتار بدون کاهش عملکرد گردید .

صفاری در ادامه به اجرای الگوی کاشت مناسب در این مجتمع اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی کاشت علاوه بر تأمین علوفه مورد نیاز دامپروری باعث کاهش استفاده از منابع آب زیر زمینی از 365 روز به 180 روز شد.

وی از به کارگیری و جایگزینی گیاهان علوفه ای زمستانه به عنوان دیگر راهکار این واحد کشاورزی برای کاهش مصرف آب یاد گرد و افزود: این مجتمع با کاهش و قطع سطح کاشت گیاهان پر آب بر ( یونجه ) و جایگزین کردن گیاهان علوفه ای زمستانه مانند قصیل جو ، ماشک گل خوشه ای و … میزان بهره وری آب را به شدت افزایش داد.

صفاری درباره اقدامات تحقیقاتی مجتمع توضیح داد: تحقیق و توسعه گیاهان جدید و فراموش شده در فصل پاییز و زمستان مانند گلرنگ علوفه ای، قصیل تریتیکاله، ری گرس، نخود علوفه ای، چغندر علوفه ای، ماشک گل خوشه ای، کشت های مخلوط لگوم ها و گرامینه ها و ارزن مرواریدی تا کنون در دست اقدام قرار گرفته است.

این کارآفرین نمونه به تولید پسماندی به نام شیرابه کود به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی صنعت دامپروری کشور اشاره کرد و گفت: این مجتمع افتخار دارد با فرموله کردن و به کارگیری صحیح آن در اراضی کشاورزی خود علاوه بر تأمین عناصر مورد نیاز گیاهان زراعی باعث افزایش ماده آلی خاک گشته و آن را به عنوان نقشه راه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست قرار داده که مورد تفاهم و استقبال هر دو نهاد گردیده است.

وی با اشاره به اقدامات این مجتمع نمونه برای افزایش عملکرد گندم گفت: از طریق بررسی آرایش خاص گندم با استفاده از نوار تیپ توانستیم عملکرد گندم را بهبود ببخشیم. در این روش با کاشت 80 کیلوگرم دانه و آرایش سه ردیف در طرفین نوار تیپ با فاصله های 75 سانتی متر علاوه بر کاهش 45 درصدی مصرف دانه در هکتار باعث کاهش 35 درصدی نوار تیپ نیز گردید . همچنین شاخص برداشت حدود 72 درصد گردید.

صفاری با اشاره به بررسی و مطالعه اثرات تغییرات اقلیم و تراکم روی ارقام گندم در این مجتمع کشاورزی گفت: در این طرح ارقام مختلف از نقاط مختلف کشور جمع آوری و در 3 تراکم مختلف کشت گردید. نتایج و بررسی سال اول طرح نشان می دهد که با جا به جایی بعضی از ارقام گندم مناطق گرمسیری به دشت ورامین علاوه بر افزایش عملکرد نسبت به ارقام جاری منطقه باعث کاهش آب مصرفی به حدود 12 میلیون متر مکعب در سطح دشت خواهد گردید . به منظور قطعی شدن نتیجه فوق آزمایش در سال دوم ( 98 – 97 ) تکرار می گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.