تولید سویا تراریخته متحمل به شوری و خشکی در آرژانتین

آرژانتین، سومین تولید کننده بزرگ محصولات تراریخته در سطح جهان، در نظر دارد سویای تراریخته متحمل به شوری و خشکی را تولید کند. این محصول آزمایشات مزرعه ای و ارزیابی های ایمنی را با موفقیت پشت سرگذاشته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دی وی آی ریپورت، آرژانتین، برای اولین بار در جهان، سویا تراریخته متحمل به شوری و خشکی را در سال 2019 کشت خواهد کرد. کشت این محصول گام مهمی برای مقابله با خشکی و گرمایش جهانی است.
HB4 یک ژن متحمل به خشکی است که از آفتابگردان به سویا منتقل شده است. این ژن قابل انتقال به گندم هم هست. سویای تراریخته متحمل به خشکی توسط دکتر ریچل شان، پژوهشگر زیست فناوری شورای تحقیقات علمی و فنی ملی و استاد دانشگاه ملی لیتورال تولید شده است. انتظار می رود این محصول به دلیل تحمل شرایط کم آبی 30 درصد افزایش عملکرد داشته باشد.
نتایج آزمایشات مزرعه ای سه ساله نشان می دهد ارزش غذایی سویای تراریخته متحمل به خشکی عینا مشابه رقم غیرتراریخته است. آزمایشات همچنین نشان می دهند این محصول تراریخته جدید هیچ اثر سوئی برای انسان و سایر موجودات زنده و محیط زیست ندارد.
آرژانتین سومین تولید کننده و صادر کننده بزرگ سویا و بزرگترین صادرکننده روغن سویا و کنجاله سویا در سطح جهان است. در سال 2017 ذرت، سویا و روغن سویا 17.7 درصد از کل صادرات کشور آرژانتین را به خود اختصاص داد.
آرژانتین یکی از بزرگترین صادرکننده های سویا، پنبه و ذرت تراریخته است. ۲۳٫۱۱ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی آرژانتین در سال 2017، زیر کشت این سه محصول تراریخته رفته است. این مقدار معادل ۱۲ درصد از کل سطح زیر کشت جهانی محصولات تراریخته است. نزدیک به صد در صد سویا، پنبه و ذرت تولید شده در آرژانتین تراریخته است که نشانه اعتماد دولت آرژانتین و کشاورزان این کشور به فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته است و از رشد اقتصادی برای آرژانتین خبر می دهد. این کشور با ۲۳٫۶ میلیون هکتار رتبه سوم سطح زیر کشت محصولات تراریخته را در سال 2017 به خود اختصاص داد و با کسب ۲۳٫۷ میلیارد دلار سود، پس از ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم قرار گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.