در سمینار غذای سالم و زیست فناوری مطرح شد:

پروژه رهگیری محصولات غذایی سالم از مزرعه تا سفره

دکتر سید محمود رضا شایسته صبح امروز در جمع علاقه مندان به زیست فناوری و محصولات سالم از لزوم نظارت برتولید محصولات سالم و ارگانیک خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران صبح امروز 16 مهرماه، سمینار «غذای سالم و زیست­ فناوری» در فرهنگسرای شفق با حضور جمعی از کارشناسان زیست­ فناوری و عموم مردم برگزار شد.  

در این نشست دکتر سید محمود رضا شایسته مدیر عامل و عضو هیات مدیره  موسسه «به سوی ترویج محصول سالم»، در خصوص «سبک زندگی سالم با محصولات سالم ارگانیک» و «پروژه رهگیری محصولات سالم از مزرعه تا سفره» سخن گفت.

دکتر شایسته ضمن تشریح اهمیت جلب اعتماد مردم به موضوعات سلامت غذایی و بیان اینکه تنها محصولات بسته­ بندی شده تحت نظارت وزارت بهداشت هستند، گفت: محصولات کشاورزی  که در بازار میوه و تره بار به فروش می رسند تحت کنترل و نظارت وزارت بهداشت نیستند.

دکتر شایسته اظهار داشت: محصولات سالم با محصولات ارگانیک تفاوت دارند. محصولات سالم محصولاتی هستند که مورد آزمایش قرار گرفته و گواهی شده هستند.

عضو هیات مدیره  موسسه «به سوی ترویج محصول سالم» با تاکید بر اینکه تنها بخش کوچکی از زمین های کشاورزی در کشور ما پتانسیل کشت ارگانیک را دارد گفت: برای تولید محصولات ارگانیک سالم و واقعی باید زیر ساختهای بسیاری فراهم باشد.

دکتر شایسته در ادامه عنوان کرد: اگر تولید و کشت محصولات ارگانیک بدون نظارت دقیق و بدون  فراهم کردن زیر ساخت های لازم صورت بگیرد محصول ارگانیک با ارزش غذایی پایین تری نسبت به سایر محصولات غذایی تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: گیاه برای رشد به به مواد غذایی احتیاج دارد و چون زمین های زراعی ما به لحاظ مواد مغذی فقیر بوده، در طول زمان های طولانی کشاوزان از کودهای شیمیایی استفاده کرده اند. اما برای کشت محصول ارگانیک لازم است از خاکی استفاده شود که فاقد باقیمانده هر نوع سم یا کود شیمیایی باشد. در عین حال برای تولید محصول با کیفیت باید خاک زراعی غنی از مواد غذایی باشد.

مدیر عامل موسسه «به سوی ترویج محصول سالم»  افزود: در کشت محصولات ارگانیک به هیچ وجه از آفت کش ها استفاده نمی شود. بنابراین اگر تمام اصول کشت ارگانیک رعایت نشود، محصول ارگانیک تولید شده  به راحتی به انواع قارچ ها، باکتری ها و سموم خطرناک آفلاتوکسین آلوده می شود. وی تاکید کرد: این سموم آفلاتوکسین حتی نسبت به سموم شیمیایی که در کشاورزی رایج مورد استفاده قرار می گیرند خطرناک تر هستند.

دکتر شایسته خاطر نشان کرد: از آنجا که در محصولات ارگانیک از هیچ ماده نگاهدارنده ای استفاده نمی شود، در خرید محصولات ارگانیک باید به بسته بندی آن توجه ویژه کرد. چون کوچکترین شکاف یا آسیب دبدگی بسته بندی محصول می تواند نتایج ناگواری مانند مسمومیت به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نظارت کافی بر قیمت­ گذاری محصولات ارگانیک وجود ندارد و هر تولید کننده قیمت خود را روی این محصولات می گذارد. یکی از دلایل گران بودن محصولات ارگانیک کوچک بودن مزارع ارگانیک است و مدیریت بهره وری در آن ها به درستی انجام نمی شود. بنابراین هزینه تمام شده افزایش یافته و متاسفانه  این هزینه به مصرف کننده تحمیل می شود.

دکتر شایسته در خصوص محصولات “طبیعی” همچون تمشک و پرتقال های وحشی عنوان کرد که در مورد محصولات طبیعی آلودگی های میکروبی می تواند بسیار خطرناک باشد. وی اضافه کرد محصولات ارگانیکی نیز که به صورت بسته بندی نشده به فروش می رسند بسیار خطرناک هستند و مردم باید از خرید محصولات فله ای که تحت عنوان ارگانیک به فروش می رسند جدا خودداری کنند.

چه راهکاری وجود دارد که محصول ارگانیک سالم به دست مصرف کننده برسد؟

عضو هیات مدیره موسسه «به سوی ترویج محصول سالم» یکی از راهکارها را پیاده سازی کد رهگیری از مزرعه تا سفره عنوان کرد. وی اضافه کرد: محصولات کشاورزی پس از برداشت بسته بندی می­ شوند و از جهاد کشاورزی یا شرکت های بازرسی گواهی می گیرند و از طریق سایت «سالم کالا» و «GST1» قابل پیگیری هستند.  

دکتر شایسته در خاتمه گفت: لازم است که پس از بسته­ بندی محصول ارگانیک آرم INSO11000 روی آن درج شود.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.