رییس انجمن ژنتیک ایران:

موضوع مهندسی ژنتیک باید در گفتمان دانشگاهی حل شود

رئیس انجمن ژنتیک ایران با تاکید بر این که موضوع مهندسی ژنتیک باید در گفتمان های دانشگاهی حل شود گفت: چرا برخی دوست دارند این موضوع را به کف جامعه ببرند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، محود تولایی در کارگاه و نشست علمی ایمنی زیستی محصولات تراریخته و آشنایی با قوانین ملی و بین المللی مرتبط با آن در دانشگاه گیلان اظهار داشت: تا کی باید این همه اخلال در امنیت روانی مردم ایجاد کنیم

وی افزود: هجمه های رسانه ای اخیر در باره این فناوری و توانایی ویژه مهندسی ژنتیک در حوزه غذا و کشاورزی نگرانی هایی را در جامعه به وجود آورده، چرا کار را آسان نمی کنیم تا این فناوری به جای واردات، در کشور ما تولید شود؟

وی در ادامه سخنانش با بیان این که امروز مصرف سم سرانه حدود 400 گرم است، تصریح کرد: خطر سموم اثبات شده اما برای سمی که امروز خطرش وجود دارد کدام نشست و اعتراض اتفاق افتاده ، در حالی برای محصول ژنتیک می گویند از کجا معلوم 20 سال دیگر اتفاقی نیفتند

تولایی با بیان این که اساسا نگاه ویرانگرایانه به یک دانش و فناوری و نگاه آرمان گرایانه به آن هر دو محکوم است، گفت: نگاه منطقی به علم و فناوری یک ضرورت است.

 وی خاطرنشان کرد: همه دانش ها و فناوری ها ابزاری در اختیار ماست، اگر بر این ابزار مسلط بودیم می توانیم متناسب با منافع ملی، دانش و فناوری ها را به خدمت بگیریم.
تولایی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح نقش ایران در قطب بندی های جدید جهان بیان داشت: از جهت استعداد منابع انسانی ، خدادادی و طبیعی در دهک اول و در تولید علم در دهک دوم جهان قرار داریم و در کنار بهره مندی از این همه دانش و فرصت در دهک پنجم جهان جای گرفته ایم.

وی با بیان این که امروز جنگ ، جنگ نرم افزار و دانش و خرد است، اظهار داشت: فناوری در هزاره سوم به عنوان یک ابزار جدیست، امروز بانکداری ، رسانه ، علم و فناوری و تحقیق بدون دانش دیجیتال غیرممکن است، همچنین ماهیت دانش ها، فناوری های نوین که پا به عرصه وجود می گذارند کاملا متفاوت است.

 وی بیان داشت: اگر همگام با دانش ها و فناوری های نوینی که پا به زندگی بشر گذاشته اند، پیشرفت کنیم می توانیم از عزت ملی و اقتدارمان دفاع کرده و نیازمندی هایمان را تامین کنیم در غیر اینصورت آن ظرفیت ها از دست می رود.

دبیر شورای مرکز ملی ایمنی زیستی نیز در این کارگاه و نشست علمی در سخنرانی خود با عنوان آشنایی با مقررات ملی و بین المللی محصولات تراریخته بیان داشت: حد آستانه محصولات تراریخته بالاترین درصد وجود محصول تراریخته در یک فرآورده است که تولید کننده را مجاز به استفاده از برچسب می کند.

سمیرا کهک افزود: برچسب گذاری محصولات تراریخته به طور مستقیم به معنی سلامت و ایمنی نیست بلکه اساسا هر محصول غذایی که در بازار قرار می گیرد باید سلامت و ایمنی داشته باشد.

 وی با بیان این که زیست فناوری جدید همواره با مفهوم ایمنی زیستی همراه است، اظهار داشت: مجموعه ای از تدابیر، سیاست ها، مقررات و روش ها برای تضمین بهره برداری از فواید فناوری زیستی جدید و پیشگیری از آثار سوء احتمالی کاربرد این فناوری در تنوع زیستی، سلامت انسان دام، گیاه و محیط زیست ایمنی زیستی گفته می شود.

کارگاه و نشست علمی ایمنی زیستی محصولات تراریخته و آشنایی با قوانین ملی و بین المللی مرتبط روز چهارشنبه دوم آبان با حضور پژوهشگران و متخصصان برجسته کشور در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.